Sparkonto hos Skatteverket 1.25%

Kan någon förklara för mig vad denna artikeln menar med följande.

“För det tredje finns en regel som säger att efter 10 år tillfaller överskottet på ditt skattekonto staten om inget annat än ränta bokförts på kontot under tiden.”

Är det om man på något vis inte skulle ha några som helst skatter att betala under 10 år?

Det verkar så. Förklaras lite bättre i den här texten. Också från Skatteverket fast under företagsförklaringen.

Om du inte tar ut överskottet, och inget annat än ränta registreras på kontot i tio år, tillfaller beloppet staten i februari det elfte året. Registreras något på skattekontot, till exempel en ny inbetalning, startar en ny tioårsperiod efter detta datum.

1 gillning

Ja, exakt. Exempel skulle kunna vara:
Dödsbo med innestående pengar som ingen begär ut
Någon som lämnat landet helt och har pengar innestående på skattekontot de inte begär utbetalda

1 gillning

Okej tack!

Okej tack! :slight_smile:

För er som driver aktiebolag:

Om Skatteverket forsätter höja räntan i år kommer den snart att överstiga statslåneräntan från november förra året (1,94 %). När det sker skulle man i så fall få ut mer i ränta på skattekontot än vad man betalar i schablonränta på sina periodiseringsfonder. I praktiken innebär det att man har ett lån från staten till negativ ränta. …eller är jag ute och cyklar här?

Hej, någon som vet om det bara är 1 gång man kan begära uttag från skattekontot eller om det går att göra flera gånger per år som privatperson?

Är det någon som vet vad som gäller vid uttag från Skattekontot? Nu har man höjt till 3,75 i ränta om jag förstått det rätt. Eller ligger räntan lägre på kontot? Betyder det att räntan blir det efter ett år om man stoppar in pengar där? Funderar på om detta kan vara ett alternativ. Jag har idag mina pengar i den kortsiktiga hinken på ett sparkonto på 2,5%. Skulle göra rätt stor skillnad att få 1,2% till.

Du kan begära utbetalning när som helst.

1 gillning

Nej. Det är kostnadsräntan som är så hög.
Inkomsträntan är 1.68 procent skattefritt om jag minns rätt.

1 gillning

Ja, då är det inte värt det och inte särskilt bra .

2 gillningar

Jag fick mitt slutskattebesked idag och tjänar hela 49 spänn på det jag pyntade in i februari. Nu blir’e fest! :partying_face:

Det blir ju ändå 1.68 skattefritt / 0.7 = motsvarande 2.4% ränta. Bättre än många nischbanker klarar att leverera, men kanske inte värt besväret att flytta pengarna.

1 gillning

Jag har 2,5 på Sbab så det vore till och med sämre.

Jag påstod inte att det var det bästa på hela marknaden. Bara att många nischbanker som tidigare varit häftiga har lägre ränta just nu. Undantag finns så klart.

1 gillning

Nej, jag vet. Det figurerar en del artiklar och annat om att det skulle vara det bästa alternativet. Så var därför som jag nu nyligen började fundera över det. Nu börjar det ju äntligen vara lite värt att se över så att man får lite ränta på bankpengarna/bufferten.

Ett tag var det bästa alternativet. Det var inte länge sedan nischbankerna bara erbjöd 2,25%.

Saxat från Skatteverket om basräntan:
”Den beräknas till 125 procent av den genomsnittliga säljräntan på sexmånaders statsskuldväxlar under tiden från och med den 16 i en månad till och med den 15 i månaden efter.”

Basräntan kan fortsätta gå upp och så länge den är över 1,25% så sätts intäktsräntan till 45% av basräntan.

Någon som har koll på sexmånaders statsskuldväxlar?