Jag har en fundering kring hur jag ska räkna gällande sparräntor Handelsbanken (placeringskonto 3 månadersränta) jämfört med SBAB. Båda bankerna erbjuder i nuläget samma ränta: 2,25%.
Till saken hör att jag kanske kommer att ta ut pengarna under året eftersom jag funderar på att köpa lägenhet, men vill i alla fall få lite ränta under tiden.
Vilken av dessa två banker ska jag i sådana fall välja?
Handelsbankens placeringskonto med 3 månaders bunden ränta innebär att räntan betalas ut efter de tre månaderna (om jag väljer att inte förlänga det) och räntan beräknas årsvis. Alltså, räntan beräknas på om pengarna “hade legat där” ett år, även om jag avslutar kontot efter bara tre månader.
Som räkneexempel: låt oss säga att jag sätter in 100 000 (hundratusen). Räntan efter ett år blir då 2250 (100000 * 0,0225). (Det är vad jag skulle fått om jag haft pengarna där ett år.) Så med andra ord får jag 562 kr utbetalt i ränta efter tre månader, det vill säga (2250 / 12) * 3
Men hur blir det då med SBAB som betalar ut räntan årsvis och som har fria uttag under året? Blir det samma som Handelsbanken om jag tar ut pengarna “i förtid”?
Kan jag tillämpa samma beräkning som med Handelsbanken? Hur ska jag räkna?
Med andra ord, vilken bank lönar sig mest i mitt fall, alltså att jag tar ut pengarna under året?
Tusen tack på förhand om någon kan hjälpa mig med denna huvudbry.
Min fundering är om du verkligen får ut räntan för ett år om de bara ligger i tre månader? Det skulle ge en effektiv ränta om 9 procent utan ränta på ränta effekt om jag räknar rätt. Är du säker på att du uppfattat Handelsbankens erbjudande korrekt? Det låter som en galet bra avkastning
Jag tolkar årsvis ränta som är detta är räntan om du har hela beloppet kopplat till detta konto under just 12 månader. Du bör därmed få samma effekt oavsett vilket av dessa alternativ du väljer om räntan är densamma. Om det sker en ränteförändring under denna period (både upp och ner) så får du inte någon effekt av detta med Handelsbankens erbjudande. Däremot slår det igenom på SBAB. Förväntar du dig att inlåningsräntan ska gå upp bör du välja SBAB.
Den fördel som finns med att binda tre månader är ju dock att du då kan spara om detta belopp inklusive den utbetalda räntan igen. På så sätt kan du dra nytta av ränta på ränta effekt på ett sätt du (troligtvis) inte kan hos SBAB då denna ränta brukar betalas ut årsvis. Då kan du dra nytta av detta. Är det mindre belopp bör det dock inte ge någon större genomslagskraft.
Min fundering är om du verkligen får ut räntan för ett år om de bara ligger i tre månader? Det skulle ge en effektiv ränta om 9 procent utan ränta på ränta effekt om jag räknar rätt. Är du säker på att du uppfattat Handelsbankens erbjudande korrekt? Det låter som en galet bra avkastning
Ja, jag pratade precis med Handelsbankens kundtjänst (samma räkneexempel som ovan) och de bekräftade att jag räknat rätt. Om nu inte kundtjänst har fattat fel, vill säga…
Okey, men räknar du med att det är 562kr du ska få ut efter tre månad hos Handelsbanken? Inte 2 250kr?
Det bör bli exakt samma belopp hos SBAB då räntenivån är likadan. Däremot är jag osäker på när räntan faktiskt betalas ut där. Min erfarenhet är att detta brukar ske vid årsskiften - på så sätt bör räntan bli tillgänglig snabbare hos HB.
Du får samma belopp, men utbetalningen av räntan är låst tills årsslutet hos SBAB, dvs du kan inte göra något med det beloppet förrän det betalades ut.
Källa: Gjorde själv exakt detta under 2022 hos SBAB.
Min fundering är om du verkligen får ut räntan för ett år om de bara ligger i tre månader? Det skulle ge en effektiv ränta om 9 procent utan ränta på ränta effekt om jag räknar rätt.
Hur räknade du för att komma fram till nio procent?
Är du säker på att du uppfattat Handelsbankens erbjudande korrekt? Det låter som en galet bra avkastning
Det låter för bra för att vara sant, men det var beskedet jag fick från kundtjänst och såhär står det på Handelsbankens hemsida:
Placera 10 000 kronor eller mer till en fast ränta som bestäms när du öppnar kontot. Denna ränta gäller sedan i tre månader. Dina pengar binds sedan om automatiskt om till en ny period, om du inte väljer något annat.
Räntan betalas ut vid varje placeringsperiods slut. Du väljer själv om räntan efter avdragen skatt ska återinvesteras på Placeringskontot eller betalas ut till ett annat konto. Kontot är avgiftsfritt.
Okey, men räknar du med att det är 562kr du ska få ut efter tre månad hos Handelsbanken? Inte 2 250kr?
Nu är det ju inte just dessa värden som det egentligen handlar om, utan det var bara ett räkneexempel. Men det är ju den räntan man får var tredje månad om jag förstått saken rätt. Verkar dock vara för bra för att vara sant.
Men om jag får räntan på 2,25% utbetald var tredje månad så borde väl den effektiva årsräntan vara högre med tanke på ränta-på-ränta-effekten? Är fortfarande förbryllad.
Tips för att underlätta kan ju vara att välja en bank med månadsutbetalning av ränta. Exempelvis så har jag ett konto på Komplettbank med månadsutbetalning, fria uttag samt 2,35% ränta. Tog någon minut att skapa men själva insättningen tog någon dag.
Tänk på att Handelsbankens fasträntekonto inte har fria uttag. Har du otur kan du behöva vänta upp till 3 månader på att ta ut pengarna, eller betala ränteskillnadsersättning. Kan vara värt att betala 2 kr per 10000 kr för att få fria uttag.
Sen finns det ju ännu bättre sparräntor än dessa två också
Jo, jag vet. Men i mitt fall handlar det om mer pengar än vad den statliga insättningsgarantin täcker. Det kanske är jag som är onödigt orolig, men känns bäst att sätta in pengarna på “betrodda” banker. Eller tänker jag helt fel?
Kolla på om det är ett alternativ att sätta in dem på ditt skattekonto. Ca 2,4 % ränta (om man jämför förr skatt någon annanstans) där just nu.
Eller dela upp det på flera banker, då får du ju offra några kronor för att allt inte kommer ligga på den bästa räntan. Men ha 1M på SBAB, 1M på Handelsbanken, 1M någon annanstans… Etc
Vet någon om man kan spara på skattekonton för en ideell förening? Idrottsföreningen som jag sköter har mer på kontot än vad bankgarantin gäller. Får inte heller någon ränta.
Banken räknar gissningsvis med dagräkningskonventionen Act/360 eller snarlikt och räntan kvoteras på årsbasis. Så om du investerar beloppet N till räntan r har du Nr*90/360 efter 3 mån.
Jag la in våra pengar från husförsäljning på Landshypotek. Dom ligger på 2.50% idag och har höjt kontinuerligt. Jag ser pengarna växa varje månad och dom går att ta ut när som helst. Så det är mitt tips.
Då får du väl öppna ett ytterligare konto i banken som ger ränta. Jag är revisor i en relativt stor ideell förening som är kund i Swedbank. Den har tre konton, ett företagskonto, ett “swishkonto” och ett räntebärande konto. Inga problem!