Hej!
Jag har nyligen sålt en bostad, löst lånet och har för tillfället kapital på X miljoner kronor som jag vill lägga på en säker placering fram tills dess att jag hittat nytt boende. Jag behöver köpa ny bostad innan sista december 2024 för att kunna utnyttja uppskovet men om köpet kommer ske imorgon eller om ett år vet jag inte idag.
Så nu till min fråga- Ska jag välja att placera:
Större delen av kapitalet på en 3 månaders placering på Handelsbanken med 3,85% ränta och sedan resterande (kontantinsatsen) på SBABs rörliga med 3,65%?
Eller ska jag sätta in hela beloppet hos SBAB som erbjuder 3,65% rörligt?
Jag förstår såklart att Handelsbankens erbjudande är högre i dagsläget men vet också att bundet skulle kunna erbjuda merkostnader utifall att jag köper och behöver lösa pengarna innan 3 månaders perioden gått ut.
Skillnaden är 2300 kr per miljon, före skatt (räknat på 14 månader med nuvarande räntor). Vad får du betala till Handelsbanken om du löser kontot i förtid?
Jag hade tittat på olika banker för varje miljon så att pengarna täcks av insättningsgarantin.
Jag använder Santander bank som har Norsk bankgaranti för Svenska kunder.( Natoland + 1 triljon i oljefond borde vara hyfsat säkert). En miljon i varje bank är smart pga tak på garantin.
3,85% kan man få med kort uppsägning hos Santander. 3,75 med ca 1 dags fördröjning.
Jag har haft konto ,Sparande och kontokort där i många år. Aldrig strular på minsta sätt . ATM uttag etc i utlandet har alltid funkat. Så även deras hemsida.
Som jag förstår det behöver man inte direkt oroa sig för insättningsgaranti när det gäller SBAB då dom är statligt ägda. Även de stora bankerna ska vara väl skyddade av staten. Rätta mig om jag har fel.
Jag fick en kalkylmall från banken på vad det skulle kosta att avbryta placeringen, men ska erkänna att jag inte lyckats få ut något bra svar av den. Kanske finns det någon klok här inne som kan ge mig en rekommendation. Vill gärna få det här klart så snart som möjligt.
Jag gillar SBAB. Snabbt och enkelt, när riksbanken höjer sin ränta så gör SBAB det också. Hos SHB kommer du få bevaka att de höjer efter 3månader löpt ut.
Finns också stor risk att du får bättre ränta hos SBAB efter den 27e när den nya räntan kickar in.
Har också SBAB. Precis, sparräntan hos SBAB har höjts varje gång riksbanken har höjt räntan det senaste året. Och jag tycker det känns som en trygg tjänst så även om man självklart kan få några decimaler mer hos andra aktörer så känns tryggheten viktig när det är en större summa. Och skönt att lätt kunna plocka ut en slant om det behövs.
Hej!
Tack för alla svar.
Jag har beslutat mig för att flytta över till SBAB obundet. Tänker att det i tider av uppåtgående ränta är lurt att välja obunden placering och tycker att SBAB känns som ett tryggt val. Hoppas mitt beslut är klokt.
Med vänlig hälsning