Jag ska snart tillträda en bostad där belåningsgraden kommer vara 85%. Eftersom det finns en rätt stor chans att priserna kommer sjunka så finns risken att det inte går att byta bank för bolånet på ett tag. Därav blir valet av bank rätt viktigt. SBAB känns som ett rätt tryggt val där man “vet” att de kommer ligga hyfsat i räntenivå.
Skandiabanken får jag för tillfället det lite billigare hos. Sen är hur frågan hur era erfarenheter är kring deras räntenivåer brukar se ut? Jag har kollat hur de har legat det här året och då har det varit helt okej nivåer. Men det kan vara tillfälligt för att ragga kunder.
En hel del aktörer som Stabelo kan jag inte få. Storbankerna har höjt sina räntor extremt på senare tid. Så de som ger bäst ränta efter rabatter är Skandiabanken och SBAB (även om jag bara får grönt bolån rabatt där).
Just nu ger Skandiabanken exakt 0.3% billigare bolån än SBAB. Men eftersom jag kanske blir inlåst länge så känns på ett sätt SBAB tryggare. Eller vad tror ni om det hela?
Måste du flytta tjänstepensionen eller nåt annat för att få den räntan på Skandiabanken? Det var villkoret då vi valde mellan dessa två och då landade det på SBAB och så flyttade jag tjänstepensionen till Avanza. Lönade sig mer i längden. Som vardagsbank är Skandiabanken jättebra tycker jag men jag kanske är partisk som jobbat där en gång i tiden och är van den.
För att få sista 0,1% så måste jag flytta tjänstepensionen. Men det mesta (98%) av min tjänstepension kan jag inte flytta dit. Men jag har kollat med Skandiabanken och det räcker att man bara har lite tjänstepension där för att få den rabatten.
Över tid har de nog väldigt likvärdiga räntor. Liten fördel Skandiabanken om du kan få tjänstepensionsrabatt (kompisen sänkte sitt bolån hur mkt som helst på ett fribrev värt 15k). Större fördel SBAB om bolånet kan vara grönt.