Bolån flytt från Swedbank till Skandia?

Hej :butterfly:
Jag har kollat med bank om flytt och får inte ner räntan i min bank Swedbank mer är 1,16 i rabatt, har rörlig ränta hoppas kunna flytta inom 1-2 år. Just nu rörlig ränta med rabatt landat på 4,78% Jämför med Skandia banken som har 4,44 % om jag har tjänstepension hos dem, annars 4,54%.

Mina frågor är,

• Erfarenhet av Skandia som bank?
  • Om jag ska flytta, vad behöver jag tänka på att höra med Skandia tex?
  • Så att inte det uppstår mer avgifter som de inte talat om?
  • Då jag tillhör den kategorin som inte behöver amortera något, kan det ändras vid flytt av bolån?

Tjänstepension.
Har ärligt inte lagt ner tid på det förut så vet inte vad som är bra ställe att ha tjänstepension på och avgifter, vad bör jag ta reda på gällande det i Skandia?

Så tacksam om någon kan hjälpa mig i dessa frågor så jag kan ta ett beslut jag e nöjd med.

Tack :white_flower: :pray:

Lätt att få hjälp via deras chatt och hyfsat snabb hjälp via telefon. Har bara bolån hos dem så kan bara tala för den delen, men det flyter på - kan sköta allt digitalt.
    Minns inte riktigt hur jag gjorde men tror att Skandia skötte de mesta i processen då det ligger i deras intresse att få dig som kund. De säger vilka dokument som behövs från din nuvarande bank osv.
    Så vitt jag vet finns det inga
  • Då jag tillhör den kategorin som inte behöver amortera något, kan det ändras vid flytt av bolån?
    Det är möjligt att bostaden omvärderas vid ett byte, annars ser jag inte hur det kan påverkas
    Bra erfarenhet, väntetid på telefon är mycket kortare än SBAB till exempel.
    Inga “stängd för underhåll” som SBAB.
    Helt ok sparkonto och fasträntekonto.
    Allt går att göra på nätet. Inget att göra på telefon.
    Man måste ha ett “allt i ett konto” som är gratis, det också betyder att man kan betala räkningar med Skandia vilket man kan inte hos SBAB till exempel.
    Du kan ha autogiro till en annan bank för att betala lånet.
    Nej men de kommer troligen att höja räntan snart då de höjde sist i Augusti och du jämför räntan men Swedbank som har redan höjt i September.
  • Då jag tillhör den kategorin som inte behöver amortera något, kan det ändras vid flytt av bolån? Amorteringskrav beror på belåninsgrad. Om din bostad har inte tappat så mycket i värde så är det ok.
    *Tjänstepension hos Skandia?
    Nej tack, jättedyr!

Tack så jättemycket för alla svar!!!

Tack!!uppskattat

Jag har Skandia bolån och är nöjd och kan rekommendera det, men några tankar och input;

Men som malibu skriver så kan nog SKB komma att höja räntan lite eftersom de inte gjort det på ett tag. De är ofta lite efter storbankerna med sina höjningar. Men den rörliga räntan är generellt på en bra nivå hos Skandia. Fördelen är att den (precis som på några andra banker som tex SBAB) har en ränteprislista som baseras på belåningsgrad mm och behöver alltså inte individuellt prutas på eller omförhandlas efter en viss tid. Skönt. Skandia är väldigt digitala och automatiserade i sina processer. Man har få eller inga personliga kontakter och de bedriver ingen rådgivning kring bolånen, utöver hjälp och stöd. Skönt det med tycker jag, men om man har behov av mycket personlig kontakt kan det vara till nackdel.
Håller med mailibu även om att det inte är värt att få lite extra rabatt för att låsa in tjänstepension hos Skandia. Jag skippar gärna den delen av rabatten för att kunna ha min pension på annat håll!

1 gillning

Har nu i dagarna flyttat bolån från SEB till Skandiabanken. Vi gjorde det via förmedlare lanekoll.se . Det enda vi behövde göra är att skaffa amorteringsunderlaget från SEB. lånekoll har fina “lathundar” vad vi behövde göra .som t.ex öppna " allt i ett konto" på Skandia och göra medgivande till autogiro. Vi har fortfarande kort och lönekonto och min pension på SEB. Vi fick från början 4,44 % ränta.men i förrgår låste vi det på 5 år och fick ränta 4,20% .Amorteringsfria belåningsgrad under 50% än så länge är vi nöjda.

1 gillning

Det kommer med posten låne handlingar som ska skrivas under och skickas tillbaka. Den ränta som står angivet där gäller i två veckor

Jag lessnade rejält på SEB för sex år sedan. Trött inställning, ständigt tappade bonusar etc och flyttade mitt bolån till Skandiabanken. Jag är väldigt nöjd, den automatiska bonustrappan har fungerat fint och jag har inte behövt bevaka min bonus på något sätt.

Givet mitt engagemang hos Skandiabanken skulle jag nog kunna få ner min ränta ännu mer hos någon av storbankerna, men är noll sugen på att hålla på med bevakning mm.

Det är så storbankerna funkar. Jag har samma erfarenhet hos SEB.
Bra rabatter först och 3 år senare är det allt annat.

Vad är det för bonustrappa du syftar på? Hur är den kopplad till ränterabatten?