Bolån, Banker med ränterabatt eller inte?

Hej Alla!

Jag är ny medlem i forumet men inte ny för rika tillsammans. Det är tack vare Jan och Carolines excellenta podd som jag började spara i fonder vilket nu 6 år senare gett mig möjligheten till ett husköp med min flickvän :slight_smile: Stort tack för det!!

Nu står vi och våndas inför valet av bank och funderar på hur vi ska tänka. Bäst ränta ger oss Swedbank men dem kravställer en hel del saker för att ge oss den ränterabatten. Jag gillar inte kraven på pensionssparande och försäkring via swedbank och vill känna mig fri i dem valen.

Jag tänker också på att dem billigare erbjudandena är baserade på en bra ränterabatt som skulle kunna löpa ut eller behöva förhandlas om varje år?

Tycker ni att det är smartare att välja en bank som inte baserar sin ränta på en bra ränterabatt utan har en stabil ränta som går att förutsäga? Vi har kikat på Sbab och Landshypoteket men scandia verkar var bra alternativ där också? Är Landshypotek en stabil bank som ni rekomenderar?

Hur tänker ni andra kloka medlemmar? Alla tipps och råd välkomnas.
/Felix

Landshypotek är “böndernas bank” med snart 200 år på nacken, så jag skulle nog säga att den är stabil.

1 gillning

Jag tycker det vettigaste är att välja en bank som inte krånglar, utan ger en bästa möjliga ränta med minsta möjliga krav på motprestation. För min del blev det SEB, som konsekvent kunnat erbjuda betydligt lägre ränta än t ex SBAB, Stabelo m fl, utan andra krav på motprestation än att vi är privatkunder i banken.

Min uppfattning är att om man är en “medel-Svensson” som inte har ett jättestort lån och inte någon jättestor inkomst heller, så är det svårt att få ett riktigt bra ränteerbjudande av storbankerna om man inte går med på en engagemangsnivå hos dem som jag personligen inte gillar. Pratade med ett antal av dem häromåret angående mitt bolån på ca 2,2 MSEK och slutsatsen var att det inte var värt att spara på sin höjd en tusenlapp eller två om året om jag i så fall vore tvungen att flytta hela mitt sparande inklusive tjänstepensionen till dem.

Hade länge SBAB för att det var den absolut enklaste lösningen, men flyttade häromåret till Danske Bank pga deras rabatt för medlemmar i TCO- och Saco-anslutna fackförbund. Inte jättestor skillnad, tror det var typ 0,2% procentenheter lägre ränta än SBAB, men 0,1% på en miljon är en tusenlapp om året, så det är inte ingenting heller. Enda kravet är att man har lönekonto och betalkort hos dem vilket jag kunde acceptera (30 kr/mån för TCO-anslutna, gratis första året). Hade jag bytt idag hade jag dock inte valt Danske igen, främst därför att deras internetbank är det sämsta jag någonsin sett.

Sammanfattningsvis hade jag nog satsat på någon nischbank som ger ett okej erbjudande man inte behöver omförhandla varje år, det hade passat mig bäst.

2 gillningar

Jag har aldrig förstått varför folk här per automatik slår backut om en bank ställer motkrav på sparande, flytt av pension eller köp av försäkringar och samtidigt erbjuder bäst ränterabatt.

Allt det här går att räkna på. Det är irrationellt att vara anti-storbank och samtidigt betuttad i t.ex. Avanza, som vad gäller sparande är en storbank och inte den billigaste aktören. Kör på det som har en bäst kombination av pris, tillgänglighet och service oavsett vilken aktör det är.

När det kommer till avtalspensioner har ofta storbankerna de bästa lösningarna (se jämförelsesidan för ITP) så varför skulle du vara anti-Swedbank om du t.ex. har ITP? Du kan lägga den valbara delen i Swedbank Robur Access Global A med en avgift på 0,08%.

3 gillningar

Jag råkar handla en del med ETF:er och använder även Nordnets portföljbelåning. Har inte hittat någon annan bank som har ett liknande erbjudande.

Få ”fasta” utgifter i privatekonomin som man kan påverka lika mycket som bolånekostnader. Även om det är väldigt störande med 1 års löptid på ränterabatt skulle jag aldrig välja ett dyrare alternativ om det inte är så att helheten är bättre (vad erbjuder t ex Swedbank om man som i ditt fall väljer bort pension + försäkring för att jämföra med t ex SBAB)

Ang SBAB tycker jag deras reklam om förhandlingsfria lån inte riktigt stämmer. Nyss hade vi en ”villkorsändringsdag” som råkade sammanfalla med Riksbankens senaste sänkning av styrräntan. Har två fastigheter den ena belånad till strax under 70 % men den har ganska mycket lägre ränta än den andra fastigheten som är belånad under 50 %. När ”villkorsändringsdagen” och RB sänkning kom sänktes min ränta på båda fastigheterna - den högre belånade fick en sänkning med 0,25 men lägre med 0,15 (RBs sänkning var 0,25) vilket gör att skillnaden i ränta blir ännu större. Jag frågade varför och fick ett luddigt svar att de sett över sin räntesättningsmodell och att bara den ena fastigheten klarade att nästan få en sänkning på nästan RB sänkningen. Så jo visst förhandlas ränta även med SBAB - det är bara det att du inte är inbjuden till den förhandlingen😡

1 gillning

Vi har just nu Swedbank men kommer att byta efter deras nya ränterabatter. Blir nog att välja en mer förmånlig bank, SEB eller handelsbanken.

Efter att ha varit kund hos Swedbank i 15 år går nu vår ränterabatt från 1,2 till 0,93 (3 månader rörlig). Skillnaden är främst att Swedbank ställer krav på hög amorteringsgrad, försäkringar, spar m.m jämfört med övriga banker (andra banker vill självklart att du har detta hos dem också men ställer inte krav på samma sätt som Swedbank).