Bolån, Banker med ränterabatt eller inte?

Hej Alla!

Jag är ny medlem i forumet men inte ny för rika tillsammans. Det är tack vare Jan och Carolines excellenta podd som jag började spara i fonder vilket nu 6 år senare gett mig möjligheten till ett husköp med min flickvän :slight_smile: Stort tack för det!!

Nu står vi och våndas inför valet av bank och funderar på hur vi ska tänka. Bäst ränta ger oss Swedbank men dem kravställer en hel del saker för att ge oss den ränterabatten. Jag gillar inte kraven på pensionssparande och försäkring via swedbank och vill känna mig fri i dem valen.

Jag tänker också på att dem billigare erbjudandena är baserade på en bra ränterabatt som skulle kunna löpa ut eller behöva förhandlas om varje år?

Tycker ni att det är smartare att välja en bank som inte baserar sin ränta på en bra ränterabatt utan har en stabil ränta som går att förutsäga? Vi har kikat på Sbab och Landshypoteket men scandia verkar var bra alternativ där också? Är Landshypotek en stabil bank som ni rekomenderar?

Hur tänker ni andra kloka medlemmar? Alla tipps och råd välkomnas.
/Felix

Landshypotek är “böndernas bank” med snart 200 år på nacken, så jag skulle nog säga att den är stabil.

Jag tycker det vettigaste är att välja en bank som inte krånglar, utan ger en bästa möjliga ränta med minsta möjliga krav på motprestation. För min del blev det SEB, som konsekvent kunnat erbjuda betydligt lägre ränta än t ex SBAB, Stabelo m fl, utan andra krav på motprestation än att vi är privatkunder i banken.

Min uppfattning är att om man är en “medel-Svensson” som inte har ett jättestort lån och inte någon jättestor inkomst heller, så är det svårt att få ett riktigt bra ränteerbjudande av storbankerna om man inte går med på en engagemangsnivå hos dem som jag personligen inte gillar. Pratade med ett antal av dem häromåret angående mitt bolån på ca 2,2 MSEK och slutsatsen var att det inte var värt att spara på sin höjd en tusenlapp eller två om året om jag i så fall vore tvungen att flytta hela mitt sparande inklusive tjänstepensionen till dem.

Hade länge SBAB för att det var den absolut enklaste lösningen, men flyttade häromåret till Danske Bank pga deras rabatt för medlemmar i TCO- och Saco-anslutna fackförbund. Inte jättestor skillnad, tror det var typ 0,2% procentenheter lägre ränta än SBAB, men 0,1% på en miljon är en tusenlapp om året, så det är inte ingenting heller. Enda kravet är att man har lönekonto och betalkort hos dem vilket jag kunde acceptera (30 kr/mån för TCO-anslutna, gratis första året). Hade jag bytt idag hade jag dock inte valt Danske igen, främst därför att deras internetbank är det sämsta jag någonsin sett.

Sammanfattningsvis hade jag nog satsat på någon nischbank som ger ett okej erbjudande man inte behöver omförhandla varje år, det hade passat mig bäst.

1 gillning