Det lutar att vi kommer välja Swedbank när vi ska skaffa bolån. Med det kommer det också att jag och tjejen ska bli kunder i banken. Frågan är hur vi kommer så billigt undan som möjligt?
Vår tanke är att ha ett gemensamt konto (måste tydligen besöka bankkontor för att skaffa det). Sedan därifrån få in löner och betala räkningar. Utan att ha pratat djupare med vår kontakt så gissar jag att hon vill att vi skaffar någon form av bankkort också. En av oss kör då med det fysiska kortet och en betalar med mobilen. Går det att en av oss är så kallad “Nyckelkund”? Eller finns det billigare alternativ?
Sen kommer vi använda vårt RefunderPay kort en del med. Men för att blidka banken så får vi väl ha ett kort där med som vi använder ibland.
Det finns säkert en hel del här inne som har Swedbank som vet hur man kommer undan billigast. Idag har vi Skandiabanken som är gratis:).
Billigaste du kan komma undan just nu på Swedbank så långt jag vet är att endast betala för tjänsten internetbetalningar för 300 kr/år. Nyckelkund som innehåller en massa fler (onödiga) saker kostar 468 kr/år.
Sen skaffar man en gratis VISA-kort från tex Lunar.
Ingen av oss har bankkort. (kan inte ens minnas när jag senast tog ut pengar i sverige). Så vi har enbart konton, internetbank, bolån och lite fonder för syns skull där.
Hur betalar ni i affärer om vi varken använder kort eller kontanter? Själv använder jag ingetdera heller men Apple Pay behöver ju ett underliggande kort.
Ni kanske redan har bestämt er, men… som kund på swedbank i mer än 20 år - fundera på att tänka om!
Swedbank är förmodligen den sämsta banken som finns i Sverige, undantaget de riktigt små nischade bankerna. I princip allt de gör genomsyras av kasshet och ovilja att lösa problem.
Länsförsäkringar, Skandiabanken, SBAB… alla avsevärt mycket bättre banker att ha att göra med.
Jag har inte själv haft Swedbank som bank, men jag har haft kontakt med Swedbank när jag hjälpt släktingar att förhandla bolåneräntan. Min erfarenhet är att man måste ta personlig kontakt med Swedbank för att förhandla ränterabatten varje år, eftersom de annars sänker rabatten rejält. Ett år blev jag förvånad när det stod klart att Swedbank inte sänkte rabatten, men när jag granskade siffrorna visade det sig att de istället ökat avståndet mellan deras listränta och deras genomsnittsränta så att en bibehållen rabatt i själva verkat var en försämring ändå.
Detta gäller naturligtvis inte bara Swedbank, men värt att känna till. Det finns också andra som erbjuder utan diskussioner om rabatt (SBAB, Stabelo för att ta två) och jag rekommenderar sådana alla dagar i veckan - även om räntan skulle råka vara snäppet högre första året.
Stabelo, Hypoteket och SBAB kan dock inte vara med och konkurrera om bra bolåneräntor längre. De är numera klart sämre än vad man kan förhandla sig till om man uppfyller deras krav (ofta även annars också), särskilt de två förstnämnda. Det är synd, men sant.
Det är som du säger standard att ränterabatten gäller ett år, även om min bank hävdat att min rabatt skulle fortsätta gälla längre. Det påståendet från banken har jag dock aldrig testat då jag tycker att man absolut bör förhandla om sin ränta årligen som minimum när man kör rörligt.
Med det sagt kör jag fortsatt med en annan bank än Swedbank, så länge den banken fortsätter att matcha eller lägga sig under andra erbjudanden varje gång.
Vårt beslut grundar sig helt och hållet på att vi får bäst rabatt där. Vi kommer byta bank om 1 år om rabatten försämras. SBAB bjuder på rätt kass ränta nu. Blir många tusenlappar på ett år och kan leva med lite sämre kundtjänst på grund av det. Jag har aldrig någon kontakt med banken ändå så spelar mindre roll för mig hur deras kundtjänst är.