Finns det någon direkt anledning att jaga efter en bättre bank?

Jag tänkte först slänga upp en tråd här där vi tillsammans kunde diskutera vilken den bästa banken är, lite som det finns en tråd om det bästa kreditkortet. Men sedan ställde jag mig en annan fråga: Finns det egentligen någon anledning att jaga efter en bättre bank?

I dagsläget har jag Skandiabanken. Allt jag gör via denna bank är att ta emot min lön, skicka pengar till investeringsbanker/investeringstjänster (såsom Avanza, Nordnet, Lysa och Savr) samt betala räkningar (till exempel hyra, el och mina kreditkort). Jag är nöjd med användargränssnittet för att göra dessa saker.

Jag vet att en del byter bank då det ingår som ett krav för att få ett visst bostadslån, men förutom detta, finns det egentligen någon större anledning att leta efter en bättre bank? Investeringar sköter jag på andra plattformar, jag vill inte ha en personlig bankman som lurar på mig dyra produkter, ränta på sparkonton är ju i princip ändå icke-existerande (och kan ändå fås via exempelvis Avanza) och betalkort via banken använder jag mig inte av så länge det finns tjänster som Revolut och olika kreditkort med cashback.

Så, ja, finns det någon anledning för mig att försöka hitta en bättre bank? Finns det ens något som kan bli bättre egentligen?

1 gillning

Eftersom du är nöjd med Skandiabanken så är nog enda anledningen till att byta om du vill ha ett bättre bolån. Skandiabanken är den enda banken just nu som inte tar betalt för bastjänster som internetbanken etc och har man inget bankkort är det ”gratis” att vara kund där.

1 gillning

Jag använde länge Skandiabanken och jag anser fortfarande det är den bästa banken att göra vardagsärenden på. Jag bytte till Länsförsäkringar därför att det gjorde mig till förmånskund där. Detta innebär att hela mitt hushåll (jag och min sambo) får 15% rabatt på alla deras försäkringar samt 1200 tillbaka i självrisk per år.

1 gillning

Bytte nyligen till Skandiabanken, efter att ha läst Bankbluffen. Jag sparar några kronor om året på det, men framförallt, inga pengar till min tidigare storbank. Har du redan Skandia ser jag ingen anledning att byta, annars finns det pengar att spara och konsumentmakt att utöva!

1 gillning

Länsförsäkringar har också gratis internetbank. :+1:

Måste man inte ha ett bankkort hos Länsförsäkringar som kostar 275kr/år?

Men ja, det går att spara pengar på försäkringar hos Länsförsäkringar. Behöver vara typ bilförsäkring för att det ska vara värt det.

Nej man behöver inte ha kort. Det går bra ändå. Internetbanken är gratis bara att du öppnar lönekonto hos de.

Kan man bli kund online och välja att inte ha ett bankkort? Måste man gå in på ett kontor så blir dom nog lite skeptiska om man inte vill ”köpa hela paketet” utan bara ett lönekonto för det tjänar dom inga pengar på… Men har man väl blivit kund så måste dom ha mer på fötterna än att man säger upp bankkortet om det inte är ett krav att ha ett bankkort hos banken.

Tack för alla svar hittills. Vi behöver inte fokusera så mycket på just min situation och Skandiabanken. Snarare är jag alltså intresserad av vad som kan skilja mellan olika banker i över huvud taget. Utifrån de svar som har dykt upp så uppfattar jag än så länge att man skulle kunna vilja byta bank av följande anledningar:

• För att kunna ändra avgifter, men vad brukar banker ens ta betalt för (när det kommer till tjänster som man inte kan få bättre någon annanstans, såsom exempelvis betalkort)? Kostar det verkligen att bara ha ett lönekonto som man betalar räkningar via hos vissa banker?
  • För att kunna få ett visst bolån eller för att kunna få rabatter, exempelvis på en försäkring.
  • För att kunna få en internetbank som är lättare att använda.

Finns fler sådana här allmänna punkter? Här är förslag på några fler:

• Skandiabanken har exempelvis mig veterligen inga bankkontor, men vad är det som man skulle kunna tänkas vilja göra på dessa? Lämna in och plocka ut kontanter? Ha ett bankfack? Men får man vanligtvis rabatt på dessa tjänster om man är kund i banken och kan inte personer som ej är kunder utnyttja dessa saker?
  • Kan man få (eller få rabatt på) rådgivning eller hjälp (exempelvis med testamente eller deklarationen) på vissa banker om man är kund där?
1 gillning

Jag gillar också LF. Appen är väldigt snygg och bra. Internetbanken är gratis men betalkort kostar 275kr om året vilket jag ändå är billigare än t ex Swedbank. Samlar du försäkringar får du lite rabatt på dem (tror jag har 20% rabatt eller något på bil, hem och olyclsfall) och uppfyller du kraven för guldkund försvinner även avgiften på 275kr.

Ja, tycker att man bör titta på totala avgifterna och den service man kan få/behöver.

Själv lämnade jag Swedbank efter för många fel av dem. Att inte kunna ändra min adress i alla deras register trots att jag försökt minst 5 gånger. Att de blockerade mitt kort när jag var utomlands och bara la ett meddelande i internet banken. De ringde inte upp. De kunde senare heller inte förklara varför de blockerade kortet. Detta strulade till det rejält för mig. Ovan på det så är de dyra. Nästan 500 kr/år för internet bank och ett betalkort.

I mitt fall föll valet på Nordea faktiskt. Lite till min egen förvåning. Där fick jag bäst deal eftersom jag ändå ville flytta pensions kapital (som inte går att flytta till Avanza/Nordnet) samt att jag handlar med utländska aktier där Nordea varit klart billigast (och fortfarnas är i någon mån trots nyliga höjningen).

Som Premiumkund får jag internet bank + betalkort + kreditkort + en personlig bankkontakt för 288 kr/år. Känns som mycket prisvärt.

Funkat bra förrutom när jag skulle öppna upp för utlandsöverföringar via vanliga kundtjänsten. Men då hjälpe det verkligen att ha en personlig bankkontakt som känner en.

Jag tror man måste vara pragmatisk och välja den bank som funkar bäst i nuläget. Och att byta när man inte är nöjd eller man får en bättre/billigare lösning hos någon annan.

1 gillning

Jag förstår att detta kan vara prisvärt om man vill samla allt på ett ställe. Själv betalar jag alltså ingenting för min bank och både betalkort och kreditkort hittar jag gratis respektive får betalt för att använda (genom cashback) på andra ställen. Om jag vill handla med värdepapper via Nordea så antar jag att jag kan göra detta utan att ha detta som min huvudsakliga bank.

Så allt som skulle bli kvar för mig, för 288 kronor per år, är bara det här med personlig bankkontakt. Vad kan en sådan erbjuda?

Inte allt - jag ville ha Nordea för de utländska aktierna och de pensionskonto jag flyttade mår bättre hos dem än där de var. Tyvärr gick de inte att flytta till Avanza/Nordnet, men där har jag annat sparande som gick att flytta dit.
Man kan ju göra både och!

Är du nöjd med Skandiabanken så är det toppen. Finns ingen anledning att jaga då :grinning::+1: