Jag har varit hos SEB sedan jag flyttade till Sverige 2012. Jag har nyligen annullerat mitt kort med dem och tror att min årliga avgift nu blir 250 SEK, endast för betaltjänster / nätbank.
Jag har dock läst att Länsförsäkringar har en mycket högre kundnöjdhet och var nyfiken på att kanske förändras. Men jag är inte säker på om att vara så länge hos SEB kommer att ge mig någon fördel som en långvarig kund om jag behöver något från dem i framtiden? Jag hade tidigare också en inteckning hos SEB innan jag överförde den till mitt ex.
Är det värt att byta bara för nyfikenhet, eller ska jag hålla mig till SEB för att upprätthålla livslängden?
Nej, byt. Bankerna bryr sig inte ett skit om ”trogna” kunder. Jag hade däremot bytt till Skandia. Enkla att ha att göra med, kostnadsfritt om man väljer bort kort
Jag försökte skandia först men de fortsatte att förlora min registreringsinformation och inaktivera mitt konto i över en vecka medan jag “samlade in information” (jag kunde inte ens se mina befintliga försäkringsuppgifter). Sedan en vecka senare kom det tillbaka för att säga att jag måste ansöka om kontot igen! De hade ingen aning om hur min information / registrering gick vilse, och jag hade också problem med att komma åt deras telefons kundtjänst och hade flera interna serverfel på webbplatsen. Så småningom tappade jag tålamod och självförtroende och övergav ansträngningen.
Bra att veta att det inte finns någon anledning att inte byta till något annat, jag ska prova Länsförsäkringar. Tack!
Jag har helt motsatt erfarenhet Enkelt att bli kund, smidig kundtjänst, bra internetbank, går att ställa in automatisk betalning av e-fakturor, kontokredit som enbart kostar när man använder den, kostnadsfritt att beställa postväxlar (skickas hem med REK) etc. Helt kostnadsfritt dessutom.
Jag gick ursprungligen för det precis för att det kunde vara helt gratis, det lät bra. Jag fick förmodligen otur, men lämnade inte ett gott intryck på något så viktigt som en bank med alla tekniska frågor.
Man måste ha ett bankkort (Visa/debit) för att använda mobilt bank ID. Hur kan man ha ett gratis kort för att använda mobilt bank ID? Jag betalar 288kr per år till annan stor bank (mesta använda jag mobilt bank ID). Nu behåller jag mitt SEB konto som är gratis när jag inte har bankkort hos dem.
Man kan ju vara kund i mer än en bank. Förutom Avanza hade jag Handelsbanken och Skandiabanken förut. Efter att jag avvecklat en del saker har jag numera bara Skandiabanken för vanliga bankaffärer. De har tydlig prissättning och fungerar mycket bra.
Jag tror inte heller att trogen kund vinner någon fördel. Är man otrogen och är villig att flytta har man kanske en förhandlingsfördel.
Jag har inte betalttjänst men jag har betalttjänst i den nya banken (288 kr per år). Jag behåller SEB efterson jag har utländsk investering som registrerar SEB som jag ska ta emot utländska pengar. SEB tar en gångs avgift när de tar emot utländska pengar. Jag överför från A bank till B bank. Det är gratis.
Tack; Jag hade funderat på att prova båda parallellt ett tag, men sedan betalar jag för två banker istället för en; kanske det är värt det för en kort provkörning dock.
Det finns ingen vinst i att vara lång och trogen kund hos en bank. Jag hade varit kund hos Handelsbanken i 20 år, sen tramsade de sig i samband med att jag skulle sätta in lite pengar + att de var helt ovilliga att förhandla räntor om jag inte köpte deras svindyra fond-i-fonder. Bytte på fläcken till LF Bank som var hur trevliga och enkla som helst. Sparade mycket pengar på det bytet i form av 0 kr i avgifter, 20% rabatt på försäkringar och lägre ränta på huslånet. Handelsbanken hörde aldrig av sig i samband med att jag bytte, vilket visar att gamla trogna kunder skiter de i.
Det är en bra punkt, när jag tittar på min prissättning i SEB kan jag se att de också debiterade mig två gånger för internationella betalningar, vilket höjer årets kostnad. Jag kommer inte ihåg vilka internationella betalningar jag gjorde men det låter som det är troligt att Revolut, som jag trodde var i EU och därför inte skulle ha någon extra avgift :S
Byt då hellre till Handelsbanken. Kostar minst 300 kr/mån men det borde vara värt det.
Logisk och bra fungerande internetbank och app.
Bankid på kort är bäst. Mycket bättre än personliga bankdosor med batterier det inte går att byta på själv!
Skandiabanken är den enda jag inte prövat/använt så den kanske är bra iaf.
Med risk för att bli långrandig kan man historiskt förklara det såhär:
Förr i tiden när bankkontoren var lokala och den fanns en professionell relation på personlig nivå mellan banktjänsteman och kund fanns det absolut ett värde i att vara en trogen kund. Då när du kom in på kontoret (internetbank och mobilbank fanns inte på den tiden) visste kanske bankmannen vem du var och att du minsann hade koll på din ekonomi, då kunde du får fördelar såsom lättare att ta lån och bättre ränta.
I dagsläget finns det inte så många bankkontor kvar längre och absolut inte så många med lokal förankring och personliga relationer. Kunderna blir siffror och statistik och det ska tjänas pengar. Man vänder alltså på den tidigare fördelen för kunden och ser det som en affärsmöjlighet. Desto mer trogen en kund har varit desto mer kan man sälja på den och till dyrare pris, exempelvis fond-i-fond eller högre bolåneränta.
En kund som har hela sitt ekonomiska engagemang i en bank kommer till större sannolikhet att stanna kvar i banken, trots höjda avgifter, jämfört med en kund som nästan inte har något engagemang alls i banken. Så nej, det finns ytterst få fördelar med att vara helkund eller trogen kund utan jag skulle rekommendera att alltid ha foten i dörren till grannbanken gällande bolån.
Gällande kostnad för Internetbank/BankID/Mobilbank/Betalmöjligheter/Bank- eller Kreditkort så är det hyffsat lika mellan bankerna och inte speciellt dyrt, välj den vars funktioner du gillar bäst
Nej Revolut har flyttat till baltikum så stämmer ej.
Förövrigt har ski… sorry storbankerna levt för länge på inaktiva kunder som har stora bolån, och därför måste tåla avgifterna. Så byt till flera banker, ta de du vill ha där nåt företag levererar (t.ex Avanza, Degiro m.fl), ha inte allt på ett ställe