Finns ingen bank idag som tar betalt för att erbjuda en hemsida där folk kan sköta sin ekonomi, det är standard. Årsavgift på kort är det enda du ska betala i de flesta fall.
Finns som sagt ingen anledning att vara långvarig kund hos en bank men det kan i många fall löna sig att samla sin ekonomi hos en viss bank. Länsförsäkringar vet jag har ett förmånskundsprogram.
Den enda banken jag känner till som inte har några avgifter för internetbank är Skandia. SEB, Nordea, LF, etc verkar ha en lägsta avgift, såvida jag inte läser felaktigt deras prisinformation.
Okej det var jag som läste fel på SEB och Nordea men LF tar endast betalt för kortet rent teknisk (och det kan man få gratis).
Min spontana fråga nu är varför man väljer en bank som tar betalt för internetbanken som privatperson? ICA-banken och LF tar ju bara betalt för kortet.
När det gäller LF:
Som jag förstår LF:s prislista så behöver man ha paketet Bekväma vardagen som kostar 275 kr/år. Det kanske går att förvandla bort men frågan är om det är värt det och om man då behöver använda fler av deras tjänster för att få rabatten. Ibland är det bättre att istället plocka russinen ur kakorna, dvs använda olika banker.
Den största besparingen man kan göra med LF är annars att teckna boendeförsäkring och öppna månadssparande så kan man få t.ex 15 % rabatt på bilförsäkringen. Olika villkor beroende på vilket län man bor i.
Du har rätt i att det ibland kan vara bättre att plocka russin.
Här i Kronoberg kan man få kortet gratis om man samlar lite försäkringar och månadssparar och då har man banken gratis eftersom det enda som kostar pengar i paketet Bekväma vardagen är kortet.
Fördelen där är kort att få dubbel bonus dvs totalt 2% vid köp på Ica. Enkel bonus, 1%, får man med vanligt Icakort. Det räcker med att dra det så kan man betala med ett annat kort t.ex kreditkort med bonus.
Det verkar som man får 20 extra bonuspoäng per köp också vid dubbel bonus så varför inte handla en vara i taget!
Men det kanske finns risk att ”lojalitetshandla” på Ica med högre priser än t.ex Willys och därmed förlora på affären ändå…
Stämmer.
Jag har LF kronoberg.
Ingen avgift för varken kort eller banktjänster.
20% rabatt på försäkringar.
Men då behöver man både.
Bank, hemförsäkring, någon sakförsäkring och ett sparande i fonder på min 500 kr/mån eller ha ett kapital på min 200000 kr tror jag.
Det är intresserad att du säger att Revolut har flyttat till baltikum men hemsidan visar “Registered address: 7 Westferry Circus, Canary Wharf, London, England, E14 4HD.”
Om du endast använder betaltjänster/nätbank så finns det ingen anledning att stanna för att upprätthålla livslängden.
För egen del har del lönat sig att stanna länge i samma bank. Men, det beror på att jag haft samma rådgivare under många år och lyckats förhandla avgifter rätt ordentligt tack vare det.
Jag personligen har använt strategin att byta inom samma bank. Upplever inget riktigt mervärde att byta bank om man kan få samma villkor på den befintliga banken. Är dessutom kund på flera av storbankerna och upplever att skillnaden är högst marginell.