Vilken är den bästa banken för lönen? 🤔

Jag har i dagsläget mitt bankkort och bankoto på Swedbank där min lön trillar in varje månad. Jag betalar ungefär 700kr om året för detta + för internetbetlaning och massa andra saker. Har ni tips på andra banker som har billigare avgifter, bättre kundnödjhet och som då erbjuder Swish m.m?

3 gillningar

Ja Swedbank är dyrt och i mitt fall bottenlöst dåliga, tyvärr. Jag har lämnat dem efter över 40 år som kund. Det finns gränser :slight_smile:

Hamnade, hör och häpna, på Nordea eftersom vi kunde bli Premium kunder med internet bank, Nordea Investor (aktier/bra pris), Betalkort och Nordea Gold kreditkort för 288 kr/år (24 kr/mån). Så kan du bli premiumkund så tyckte jag det var en helt ok deal. Googla och kolla eller ring dem.

Finns säker många andra bra banker, bättre än Swedbank. En kompis har Länsförsäkringar och är nöjd med dem.

Sen ska man nog inte se det som ett livsval. Man måste vara beredd på att byta bank i livet allt eftersom deras tjänster förändras.

3 gillningar

På Skandiabanken så kan du få internetbank och Swish utan kostnad, bankkort kostar dock. Skandiabanken + kreditkort utan avgift eller t.ex. Revolut så kan man komma undan gratis. Har kikat på det men inte vågat byta än.

Är du säker på att du inte överbetalar Swedbank? Som nyckelkund betalar man 468 kr per år och då inkluderas i princip alla tjänster.

4 gillningar

Har man försäkringar hos Länsförsäkringar verkar de vara ett schysst alternativ. Fick tips av en vän att kika på det och är nu själv mitt uppe i byte från SEB till Länsförsäkringar.

Anledningen är att LF har olika förmånsnivåer som ger rabatt på försäkringar hos dem om man även har de som bank. Överlag ogillar jag sådana “paketlösningar” som ger känslan av att man binder upp sig och höjer tröskeln att byta bara en del, men samtidigt är hus och bil ändå försäkrat hos LF och har överlevt årlig prisjämförelse i flera år. Bankbytet kommer att spara ca 2500 kr/år i vårt hushåll.

5 gillningar

Bytte nyligen frå Nordea till ICA banken, man får lite ränta på spar och lönekonto men främst för att man får dubbel bonus om man handlar på ica när man har löneinsättningen där. Så handlar man mycket på ica så täcker det kortavgifter och blir över. På ica har jag då lön och en liten buffert för oförutsett, kostar 25 kr i månaden (300 året) , resten på avanza.

De vill gära att man köper försäkringar, men det är bara att slå dövöra till om man inte tänkt att man vill ha det där det redan.

Beroende på dina behov så är nordea inte heller dåligt, hyffsade avgifter som någon skrev ovan, men de har även en “gömd” kundnivå som heter check-in där vardagstjäster kostar 12 kr i månaden. Lite oklart hur man kan tillhöra denna, men jag gjorde det, så du kan ju fråga om det.

TILLÄGG: För de som bekymras över bankernas motvilja att hantera kontanter så är en bonus med ICA Banken att man kan sätta in pengar i kassan på valfri ICAbutik!

1 gillning

Så hade Handelsbanken men så gjorde de om det så om man inte betalar för något kort så blir man tvungen att betala 25kr/månad,vilket iofs är billigare än Swedbank. Visserligen ingår då ett maestrokort…

Tack för tipset om Skandiabanken. Osäker dock om jag orkar byta då jag har företagen i Handelsbanken.

Jag är premiumkund på Swedbank.
Det kostar 1980 kr/år men jag betalar 0 kr/år.
Det går att förhandla. Men det är förmodligen lättare om man har bolån i banken.

Jag menar inte att Swedbank är bäst för dig. Vill du bara ha konto + kort så finns det med all säkerhet bättre alternativ.

Hej,

skandiabanken har avgiftsfritt lönekontot med swish m.m.
Betalkort kostar extra, och har inga fördelar, så det kan man tacka nej till.

Har Skandiabanken + annat gratis kreditkort, vilket funkar väldigt bra. Tycker att de har en bra app och hemsida. Valde skandibanken pga att man med lönekonto hos dem kunde få en hyfsat prisvärd livförsäkring upp till ca 1,5 milj, för ca 40 kr/mån.

4 gillningar

Någon som har lönekonto på Danske Bank? I samband med bolån har de något erbjudande om ett kontopaket som kostar noll första året och efter det typ halva priset. Det låter rätt bra för min del som har lönekonto på Swedbank just nu som kostar ett antal hundra per år.

Jag funderar bara på om det är värt allt det administrativa jobbet med bytet. Om saker brukar strula hos DB är det förmodligen inte det.

Danske Bank: Första året gratis som du säger. Sen börjar de ta saftigt betalt för lönekonto, kreditkort och allt annat som de lurar på en. Och ränterabatten försvinner.
Sen så orkar man inte byta…så tickar det på.
Danske banks lönekonto erbjuder inga som helst fördelar. Mycket strul med att avsluta kontot, kass kundtjänst. Undvik!

1 gillning

Jag har varit på väg bort från Swedbank men efter att ha testat några alternativ (ICA, LF, Danske Bank) är jag tillbaka för jag tycker de har bäst kundupplevelse (webb, app och kundtjänst) vilket för mig är värt avgiften.

700 per år låter dock som ett överpris. Nyckelkund kostar 39kr/månad.

1 gillning

Mina favoriter är Swedbank Nyckelkund 39kr i månaden
och ICA Banken från 25kr i månaden.

Det var då ord och inga visor. Det låter som att det nog inte är värt besväret. Jag har varit nöjd med Sparbanken (brukar säga Swedbank) så jag har inga direkta orsaker till ett byte förutom att tjäna några slantar på det. Samtidigt har jag haft min bank sen barnsben så på nåt vis känner jag att jag förlorar på min bekvämlighet. Kollar man på genomsnittlig betygsättning av banker verkar dock Sparkbankerna ligga väldigt högt överlag.

Man kanske borde nämna för banken att en annan bank lockar med ett billigt paket så kanske de sänker priset för nyckelkund eller så.

Jag har kört SEB i flera år nu och är rätt nöjd. Jag bytte från Nordea för 4 år sen.

420 kronor per år.

Kostnadsfritt om du är under 24 år.

Paketlösning för privatpersoner med de vanligaste banktjänsterna

Produkter och tjänster som ingår:

• Privatkonto – Enkla sparkontot
  • Bankkortet SEB Debit (Mastercard)
  • Betalservice via internet kopplat till ett Privatkonto
  • Internetbanken privat/privatapp
  • Bank på telefon

Kostnadsfritt tillval:

• Kreditkortet SEB Credit (Mastercard).

Jag lovade att hoppa över till Danskebank i samband med att jag ville flytta mitt bolån till dem från SHB. DB kunde erbjuda bättre ränta än SHB. De lovade att ge mig gratis lönekonto första året. Sen när jag loggade in och det började rulla såg jag att de drog pengar för det där kontot ändå och jag tyckte hela deras layout var riktigt krånglig och oöverskådlig.

Sen dess har jag bara legat lågt och inte flyttat över någonting förutom bolånet. :slight_smile: Insåg att det absolut inte skulle vara värt allt administrativt krångel och att behöver hantera bortfall av all historisk data och dokument jag kan plocka fram i SHB.

Nu hoppade jag dessutom på DBs erbjudande och band bolånet till 1.2% i ett år i stället för 1.5% rörligt. Sen får jag se nästa år hur jag gör. Jag tar den lilla smällen kring att det dras 29kr/månad för det oanvända kontot i DB då räntan är avsevärt lägre än vad SHB erbjöd (de var riktigt vresiga och påstod att 1.75% var riktigt bra när jag ifrågasatte det).

Min lärdom är att inte underskatta hur mycket det betyder att man har tillgång till all sin historik för deklareringsskäl och annat - samt att man vet hur platformen fungerar. Därmed är det väldigt osannolikt att jag byter bank för vardagsbruk då skillnaden i kostnad för bastjänster är så obetydlig. Nästa gång jag ska flytta bolånet ska jag försöka undvika diskussioner kring vardagsekonomi och lönekonton och se om man kan få bara lånet flyttat utan att sätta upp massa kort och konton.

Har varit guldkund hos Länsförsäkringar sedan ca 2005. Har aldrig betalat någon avgift för konton, kort eller internetbank och efter så många år så känns det som något som ska vara kostnadsfritt.
Däremot finns det saker som gör att jag ändå funderar på att byta bank men det som talar emot är de tusenlappar vi sparar per år i lägre försäkringspremier. På det viset är det bra för lönen då den räcker längre :slightly_smiling_face:

Skandia här.

• Kostnadsfritt utan kort.

• Kontokredit utan fast avgift, du betalar bara ränta för dagarna du har ett skuldsaldo vilket är ovanligt hos andra banker.

• Kundtjänsten svarar snabbt.

• Har alla tjänster som Swish, Bank-ID etc.

Jag är nöjd.

2 gillningar

Nyligen bytt till Skandia, nöjd hittills! Bra app och hemsida, gratis, bra ränta bolån utan förhandling, bra kundservice (deras rådgivare rekommenderade tom en billig global indexfond som barnsparande) :joy:

1 gillning

Jag och sambon har Länsförsäkringar och är nöjda!
Vi har varsitt kort för egna konton och ett varsitt till ett gemensamt. Alltså totalt fyra kort.
Sen är det det vanliga med internetbank swish osv. Allt är helt kostnadsfritt.
Dessutom har de en bra app där man kan sköta de mesta bank och försäkringsärenden.

Det enda som är dåligt är uppbyggnad för fonder och börshandlade produkter. Det är de väl dock inte ensamma med och där kör jag Nordnet i stället.

Kan väl tillägga att för att få detta så måste man nog ha försäkringar där också, sen kan det nog skilja lite mellan olika LF bolag.
Vi har LF Kronoberg.

1 gillning

Har växt upp med Sparbanken/Swedbank men böt till Handelsbanken för några år sedan när Swedbank slutade hantera kontanter. Nu tror jag att även Handelsbanken har slutat med det och nu har de infört att man måste boka tid för ALLA ärenden så jag är inte helt nöjd med Handelsbanken heller. Jag har dock tjänat mycket pengar genom åren på mina Handelsbankenaktier så jag kommer knappast att byta!

Jag betalar för kort men inte för något annat.