Vilken är den bästa banken för lönen? 🤔

Den här tråden har inspirerat mig att byta från SEB till Skandia. Min fråga är: vilket kort använder du om du väljer bort de betalda kort banken tillhandahåller? Jag har en SAS Amex och Revolut. Är Revolut tillräckligt pålitligt för att överföra pengar från Skandia och använda det som ett primärkort på platser som inte accepterar Amex? Det känns lite skrämmande att inte ha ett kort anslutet direkt till bankkontot.

1 gillning

Kör LF och är guldkund så det är gratis. Är generellt ganska nöjd förutom att tjänsten ligger nere lite då och då.

PFC (gratis), man swishar in pengar.
Amex, för bonus.
Everydaycard (mastercard) för bonus, back-up hos butiker som inte tar amex.

Tack. Hur skiljer sig PFC från Revolut? Bättre eller mer pålitlig på något sätt? Jag skulle hellre inte ha ett gäng kort att hålla reda på om det är ungefär detsamma.

1 gillning

Jag kör med Skandia utan deras kort, har ett Amex SAS och SAS Eurobonus Mastercard, en utmärkt kombination som maxar EuroBonus-samlandet. :smiley:

1 gillning

Okej det här passar bättre i tråden Bästa kreditkortet men PFC är rätt så basic jämfört med Revolut.

Med Revolut får man ett bankkonto för insättningar, man kan växla mellan många olika valutor, handla med aktier och kryptovalutor. Budgetfunktionen är bra och det är lätt att söka efter transaktioner, ända tillbaka till när kontot öppnades.

Med PFC kan man bara swisha in pengar så om kontot är tomt och swish ligger nere (vilket det gör ibland) går det inte att handla.
PFC är nog bara bättre på en punkt och det är att Premium kostar bara 20 kr/mån och då kan man ta ut 10000kr/mån utan avgift, annars 1000 kr/mån. Standard med Revolut kan man ta ut 2000 kr/mån utan avgift.

Okej tack; Jag har redan revolut, så om den inte är mindre tillförlitlig än PFC kommer jag att använda den för mitt betalkort.

LF har väl tagit bort möjligheten till kostnadsfritt kort o.s.v.?

Edit: beror på region, t.ex. mitt senare inlägg

Citat
informationen verkar vara lite olika beroende på region men för mig (östgöta) är infon om guldkund helt bora och för t.ex. Stockholm står det
Citat
Från och med årsskiftet kommer vi att ta ut en avgift för Bankkort Privat även för dig som är Guldkund. Det innebär att en årsavgift på 275 kronor kommer att dras från ditt privatkonto den 1 januari 2020.

Eller

Som tycks tillhöra Götinge-Kristianstad.

2 gillningar

Jag och sambon har två var som vi inte betalar något för.
Inga andra kostnader heller!

Jo, men blev ni kunder nyligen? Vad jag förstått försvann det kring årsskiftet, tror inte man rycker det direkt för befintliga kunder.

Edit: informationen verkar vara lite olika beroende på region men för mig (östgöta) är infon om guldkund helt bora och för t.ex. Stockholm står det

Citat
Från och med årsskiftet kommer vi att ta ut en avgift för Bankkort Privat även för dig som är Guldkund. Det innebär att en årsavgift på 275 kronor kommer att dras från ditt privatkonto den 1 januari 2020.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/erbjudanden/guldkund/villkor/

Var nämligen på väg att byta till LF för detta då jag genom min arbetsgivare har högsta förmånsnivån. Men då det skulle kosta blev det ICA istället.

2 gillningar

Använder Nordea för bankkort, lönekonto och ett litet sparkonto. Betalar 12kr/mån

Har även ett klarnakort ifall om att, kopplat till ett Nordea-konto men kostar inget.

Jag har LF och är guldkund sedan ett par år men behöver tyvärr betala kortavgift på typ 25 kr per månad. De sa att tidigare ingick kort men att det nu är ändrat.
Besparingen man gör som guldkund är idag toppen. Den tål att jämföras.

Så är det. Jag är kund sedan knappt 2 år och då gällde det i Skåne.

Kul tråd :slight_smile:
Jag kör följande upplägg med 0 kr i avgift (privat):

Länsförsäkringar
Guldkund, sparar 500 kr/månad i indexfonder och sätter in halva lönen. Har bil och villa försäkrat med rabatt. Är generellt nöjd med servicen hos LF.
Har kört försäkringar här även när jag inte var guldkund, så lätta pengar när det i stort sett bara innebar att jag skulle flytta över en liten del av mitt sparande.

Swedbank
Haft sedan jag föddes. Bolån på 5 år till 1,3% ränta som vi tog i årsskiftet. De gav mig nyckelkundserbjudande i 2 år på köpet.
Kör även firman här. Sätter in halva lönen. Mest van vid deras tjänster och app vilka jag tycker är väldigt smidiga.
Betalar för företagets tjänster, behöver förhandla till hösten igen gällande det.

Skandia
All-konto enbart för deras livförsäkring där jag maxat beloppet.

Ica-banken
Använder deras kort då vi handlar 80% av all mat på Ica då vi har deras personalrabatt. Betalar inget för kortet. Här tidigare haft lön och försäkring här. Fungerar smidigt.

Kreditkort
Amex grönt och bank norwegian. Använder till allt utöver det vi handlar på Ica.

3 gillningar

Nej vi har varit kunder i några år.

Där ser man. Gäller att ha koll på detta då.!

Använder Nordea, mest för att det var det mina föräldrar valde åt mig haha. Har inga klagomål, men inga speciella fördelar heller (iallafall som jag utnyttjar), det funkar helt enkelt. Upplevt bra kontakt med deras kundservice när det behövts.

1 gillning

Jag undrar varför inte något av Fintechbolagen som Avanza eller Klarna attackerar denna nisch. Är den för olönsam eller svår? Vore nog många som hellre skulle sköta sin ekonomi hos dem. Alternativt en uppstickare med bara vardagsekonomi som nisch. Borde finnas stora möjligheter att göra detta bättre än drakbankerna.

4 gillningar

Men hur skulle en sådan uppstickare tjäna pengar när ingen helst vill betala för lönekonto och internetbank? Enda inkomstkällan blir då reklam eller att sälja kundernas transaktionshistorik eller liknande.

2 gillningar

Tack för toppenbra tips!

Kör också Skandia. Betalar 0, kör sedan Revolut och tre kreditkort, varav ett gratis de andra två eurobonus.