Fick bästa bolåneränta erbjudande från Swedbank - har de bra som bolånebänk?

Hej! Vi har köpt en ny lägenhet och bästa bolåneränta erbjudande vi fick kommer från Swedbank. För vår nuvarande lägenhet är vi kund hos Handelsbanken.

Finns det vissa på forumet här som är bolånekunder hos Swedbank? Jag har hört blandade recensioner om dem…

Vad är problemet? Pengar är pengar, oberoende om det är SHB eller Swedbank som lånar ut dem. Har historiskt lånat av båda. Jag märkte ingen skillnad…

7 gillningar

Det finns banker som är bättre att hantera kunder än andra… Och jag vill undvika dolda avgifter också, på den litar jag på Handelsbanken för att jag har kund hos dem, men jag har ingen aning hur beter sig Swedbank.

Swedbank råkar väl vara Sveriges största bolånebank, så de kan knappast vara alltför dåliga.

Internetbanken fungerar bra. Stort och bra fondutbud. Indexfonderna i Swedbank Robur Access är väl så bra som SHB enligt mig. Däremot är Avanzas hemsida väldigt mycket bättre vad gäller fondhandel.

Det kan ju vara så att de kräver att allt engagemang flyttas dit.
I så fall kan ju diverse andra avgifter spela roll.

Jag har inte själv Swedbank.

Hade bolån hos Swedbank i över 8 år, inga problem utöver att man som för de flesta måste komma ihåg att förhandla sin ränta (egentligen “ränterabatt” på listräntan) en gång per år.

3 gillningar

Jag får slå ett slag för SBAB.

Tycker dom har haft väldigt bra kundservice, det är väldigt transparenta samt att jag fick bättre ränta där än på Länsförsäkringar trots att jag är helkund där (då snackar vi lön, fonder, tjänstepension, försäkringar).

Angående Swedbank så blev jag rätt dålig bemött där, så jag valde att inte gå vidare med dessa.

SBAB har också en väldigt bra app, dock är det synd att man måste fortfarande skicka in massa papper med vanliga snigelposten (kanske gäller för alla banker fortfarande iofs).

2 gillningar

I mitt fall har jag varit tydligt att jag ska använda dem bara som vanlig bank och för bolån.

Kundpaketet i SHB kostar 25 kr per månad. Ingår bankkort Maestro, vet ej hur bra detta är utomlands.

Paketet i Swedbank kostar 39 kr. Innehåller ett riktigt Master Card.

För 300Kr per år (25 Kr/månad) får man en debitkort MasterCard hos Handelsbanken, min fru har den idag: Bankkort Mastercard — tryggt när du vill ha koll | Handelsbanken

1 gillning

Jag bytte nyligen från Swedbank till Nordea av skälet att de aldrig - de få gånger man verkligen behövde hjälp - aldrig fanns vid ens sida. För det är inte så ofta man behöver hjälp nu när det mesta är digitaliserat. Men när man köper bostad behöver saker fungera. Orkar inte gå in i detaljer men vid två tillfällen schabblade de bort sig rejält för mig, vilket kostade både massor av tid och pengar.

Antar att det till viss del beror på vilken bankkontakt man får, men det är min upplevelse. Hade även problem med personer på bolåneavdelningen som inte återkopplade vid flertal tillfällen, trots löften om det. Ingen som känner ägandeskap för kunderna, utan man bollas runt. Telefonköerna är horribla, de gånger jag ringde ofta mellan 30-45 min.

I övrigt som vardagsbank var jag nöjd (dvs så länge jag inte behövde hjälp med något). Appen och tillhörande digitala tjänster fungerade klockrent.

Nordea är, för mig som kommer från Swedbank, en helt annan värld i kundbemötandemässigt. Personlig bankman som tar ägandeskap. Behöver man kundtjänst svarar de alltid inom 0-5 min och löser ens problem. Vid bostadsköp/låneupplägg agerar de i ljusets hastighet jmf med Swedbank. Snabbt, rätt, puts och studs. Tag lärdom Swedbank!

7 gillningar

Omöjligt att jämföra kundbemötande eftersom båda bankerna har flera tusen anställda…

Däremot behövde vi av en specifik anledning få ett nytt ”BankID på kort” 11 på kvällen en gång. Handelsbanken kan man snacka med 24/7, medan jag kan se att Swedbank bara har öppet 7/20. Men inte ofta detta behövs :slight_smile:

Handelsbanken brukar ha med kostnadsfritt bolåneskydd (typ som livförsäkring men pengarna går bara till bolånet), gör de fortfarande det? Är det något ni värdesätter och tagit med när ni jämfört räntor?

Jag indikerade detta i min anekdot ovan. Men min sammantagna bild efter många års kund hos Swedbank och två bostadsaffärerer är att kulturen på Swedbank är dålig. Det är systematiskt ubdermåligt kundbemötande. Från lokalkontor, bolåneavdelning till telefonbank.

Lojalitet mot banker finns inte längre.
Väljer den som ger mig lägst effektiv ränta, dvs inga smygavgifter.

1 gillning

Bara bra att säga om dem :slight_smile:

Min kollega har nu väntat 1 månad på ett lånelöfte från Swedbank. Trots 3 påringningar där de ger olika ursäkter, en var att handläggaren varit på semester, så har de inte hört av sig.

Jag bytte från Swedbank till SHB för 4 år sen och servicen är utmärkt på SHB men på Swedbank kände man sig som ett besvär om man behövde hjälp.

Jag har “personlig” kontakt som hjälper mig med allt och fick hyfsat bra ränta på bolån. Om man stirrar sig blind på kostnaden och alltid ska ha billigaste så får man också billigaste. Skillnaden i att välja en bättre bank kanske är 500 spänn om året - gemene man lägger ju mer på onödigt skräp i veckan men blir snåla när det gäller något som är viktigt?

Man får det man betalar för.

1 gillning

Jag håller helt med dig. I mitt fall problemet är att Handelsbanken skulle kosta mig 373 Kr mer per månad i räntan, som jag känner är lite för mycket för att få en bättre service.

Jag förstår, men om det är mycket eller litet beror ju naturligtvis på storleken på hela lånet.

Om du betalar 4000 kr i ränta med Swedbank eller 4337 kr med SHB är det runt 5% efter ränteavdrag eller 220 kr. Då får du ju “gratis” låneskydd med SHB. Tror inte Swedbank erbjuder detta alls men kan ha fel.

Om lånet är större så blir reella skillnaden mindre och är lånet mindre så blir skillnaden större.

Själv tycker jag att skillnaden är väldigt liten för att “tvingas” ha två banker och hantera strulSwedbank.

Ungefär min erfarenhet också. Jag fick alltid bra ränterabatt men ibland med lite för mycket tjöt, eller till och med hot (= beställa amorteringsunderlag, världens bästa sätt att få dem att förstå att man menar allvar). Till slut tröttnade och bytte till Stabelo. Något bättre ränta och utan tjötet. Har fortfarande löne- och sparkonto där, samt betalkort och internetbank. Har alltid varit stabilt.

inte Swedbank ,bara du vet .