Bolån, räntor och jobbiga beslut

Hej hej :wave:

Vi är en månad ifrån tillträdet på vårt nya och första hus. Jag har några frågor som snurrar runt i huvudet.

Köpeskilling: 6 miljoner
Belåningsgrad: 85%

Vi har fått bra erbjudande från Swedbank, dock så vill dom att vi ska bli helkunder och flytta försäkringar, sparande och alla pensioner till Swedbank. IOM detta blir totalkostnaden dyrare, speciellt försäkringarna. Hur har ni gjort som har bolån hos Swedbank? Ränta från 1.09 - 1.25

Vi funderar på Handelsbanken, dock meddelande de att de har höjt räntan vi fått på bordet och säger att den kan förändras ända fram till tillträdesdagen. Har fått räntan muntligt och på Mail, kan de göra så? Handelsbanken var intressant då vi fick en bra skuldkvot då de räknade på ett sätt som passade oss. Vi fick också en livförsäkring på köpet. Ränta från 1.15 - 1.34.

Vi har hög belåning och har haft svårt på vissa banker. Länsförsäkringar som är våran egen bank är bara trötta och sega. Danske bank, svårt att få kontakt med. Skandia banken vill göra allt på webben. SEB, okej kontakt. Funderar att ringa upp SEB igen.

Som det ser ut nu så är vi inne på Handelsbanken bundet 1 år på 1.15 och efter det utvärdera ränteläget och Handelsbanken.

Svar, åsikter och reflektioner tas gärna emot.

1 gillning

Få råd konkret kanske, men jag har bra erfarenhet av SHB sedan mina år med huslån. Swedbank kräks jag personligen på av olika skäl. Ta nedanstående spridda tankar som de är, spretiga:

Det jag tycker många glömmer idag är att jakten på tiondels procent är ett nytt fenomen. Man ska inte förringa det såklart, men för mindre än 20 år sedan var det snarare prat om kvartsprocent, halvprocent eller t o m hela procent som skillnaden mellan olika bindningstider.

Om ni nu är belånade till 85% på ett sexmiljonershus skulle jag räkna på hur stor skillnad det egentligen gör efter ränteavdrag etc. Hellre en vettig bank man trivs med än att spara småslantar i månaden.

Om SHBs erbjudande innehåller livförsäkring som dessutom tar hand om halva lånet om en faller ifrån (sådan hade vi) så tycker jag ni ska ta det. Så’nt smäller högt när man är nyinflyttad och högt belånad.

Är någon av bankerna mer “lokal”, så överväg den. Lokala kontor har ofta bättre koll på marknaden, vilket för omvärdering och låneförhandling lättare.

1 gillning

Räntan sover aldrig och ändras i princip hela tiden Det finns ingen bank som kan garantera en framtida ränta. SHB är seriösa som säger detta i klartext.

Lånen var också betydligt mindre. Om du jagar 0,10% nu på ett 5-miljonerslån eller 0,25% tidigare på ett 2-miljonerslån så är det samma summa: 5000 kr/år.

2 gillningar

Japp, visst är det så. Men min poäng är också att 400 i månaden är en mindre summa när man precis köpt hus för 6 mille. 400 kronor kan också vägas upp bra av t ex nämnda försäkring om den innefattar lånedelen.

Jag tycker det låter som en normal och rimlig räntenivå utifrån era förutsättningar. Om ni skulle ha fackmedlemsskap eller något annat som kan ge lägre ränta via Danske bank så vore det möjligen värt att titta på men annars uppfattar jag att ni fått ett bra erbjudande.

Det ni behöver hålla koll på framåt är belåningsgraden. Den lär ju inte ändras hux flux men på 5-10 års sikt kan det hända att ni både får högre inkomster och lägre belåningsgrad. Då kan det gå att få lån på den lägsta räntenivån på marknaden.

Jag brukar lägga upp allt på bordet, för mig spelar helheten en stor roll, sist jag lånade förhandlade jag allt från försäkringar till totala kostnader för hela året, där vann LF, jag hade en rolig bil, samt mc, dessa vägra dom ta in innan jag var kund, originalförsäkring på dessa låg på ca18 resp 24 tusen år, med LF och helkund sjönk dessa till 11 resp 16 k år, utöver detta hem, företagsförsäkringar osv.
Kravet var helkund men jag har ännu tre olika banker och ingen verkar bry sig om det.
Slå ihop alla kostnader, så kan ni se att 0,2-0,4% skillnad på räntan inte alltid är den bästa ekonomiska lösningen., checka även självrisker osv om något skulle hända.

Får ni låneskyddet på köpet är ju bara det värt en slant om ni annars skulle behöva köpa motsvarande livförsäkringar.

Jag tycker dock att det känns lite märkligt att de inte står sitt kast gällande räntan även om förändringar sker i listräntan så blir det ju väldans svårt att jämföra erbjudanden med det upplägget. Ska man då behöva bestämma sig på tillträdesdagen för vilken bank som får lånet?

Jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut när vi valde men jag minns det som att vi fick skriftliga erbjudanden och hur länge de var giltiga.

Det blir onekligen svårare att jämföra, men eftersom alla banker gör så ser jag inte att jag som enskild låntagare har så mycket att sätta emot.

Swedbank var väldigt säljande med bra och tydlig information gällande bolånet. Sen, när erbjudandet sjunkit in och vad dom vill ha av mig som kund så blev jag bara avståndstagande.

Jag har samma känsla som dig att det är en väldig hets på att få den bästa räntan. Jag har fått en bra känsla av SHB och enkelheten till en början iaf. Livförsäkringen är lite som en bonus som kommer på köpet. Värde uppåt 4000kr.

Vi måste fått lite extra schysst behandling i våras då, eller så hade vi prutat för dåligt :wink:

Vi träffade SHB, Nordea och SEB och ingen justerade upp (eller ner) den erbjudna räntan även om förändringar skedde på räntemarknaden under veckorna det gällde. Ska sägas att vi främst kikade på 3-års bundet.

Tror mig minnas att det var Handelsbanken som nyligen gick ut först med en förhöjd prognos av räntan. Vi har kanske hamnat lite mitt i en osäker period ang räntan. Men min bättre hälft ringde SHB i em och fick en känsla av att det fortfarande fanns ett förhandlingsläge.

Jag tycker det är konstigt att Länsförsäkringar, som är vår bank, som vi är nöjda med har mer eller mindre vänt oss ryggen. Vi har alla våra försäkringar, pensionssparande, sparande till barnen och bank. Vi har 3 barn så vi har en hel del hos LF. Nu rekommenderar man inte att ändra bolag för barnförsäkringar. Men nästan så att vi kommer överväga det. Bemötandet har varit katastrofalt, dåligt uppföljning på samtal, ej ringt upp på bokad tid. Kommenterat att vi har för många UC på oss (förklarat det att vi är mycket hängiva bankkunder).

Vi kan säkert få liknade erbjudande på andra banker som vi fått hos Handelsbanken har vi en känsla av. Ränta på 1.15 på ett eller två år till att börja med. Som första gången husköpare känns det helt ok. Men sista ordet är inte sagt förens bolånet är signerat.

Tack för alla reflektioner och åsikter :pray:t3:

Den 4 november pratade vi med Nordea om räntor och kom överens om rabatt och ränta. Den 5 november höjer de listräntor, och då enligt de nya siffror får vi helt andra räntor (minus rabatter). Så fram till tillträdesdagen räntor kan ändras.

Bättre tänka om själva rabattsiffra än räntesiffra kanske?!