Handelsbanken insisterar att 1.24% i ränterabatt som jag har just nu är riktigt(!) bra men känner mej inte alls övertygad. Finns det några Handelsbanken kunder här i forumet som nyligen fått mer?
Inte mer, men mindre.
Jag fick 1,1% i rabatt i april förra året. Då var det precis 0,3% över räntan jag kunde få på Avanza, dvs det är den skillnaden som Handelsbanken anser att den inbyggda livförsäkringen kostar/är värd.
Fick 1,44% i januari.
Fick 1,27 procentenheter i rabatt på ett lån som tecknades i juni 2022 på 2 580 000kr. Pratade med shb för någon vecka sedan och enligt dom “en helt makalöst bra rabatt…”
Vill tro att det är bra men spännande att se vad andra får.
Hur stort är ditt lån?
Har SHB verkligen fortfarande den livförsäkringen?
Endast 0,96 rabatt på 3 månaders hos SHB. Kanske varit trogen kund för länge.
Har “låneskydd med trygghetskapital”.
Grattis uppenbarligen är du helt unik eftersom enligt min bankkontakt jag ska vara ’väldigt nöjd och de flesta har inte mer än 1%’.
Har du stort lån? Vilken belåningsgrad?
Njet
Vi har -1,15%
Ska väl försöka pruta en runda till.
Jo låneskydd med trygghetskapital har vi. Och det ingår.
/W
1,44% rabatt 81%, 2,6miljoner lån, gratis låneskydd,
lönekonton men inga övriga engagemang i form av sparanden, försäkringar eller liknande i banken.
Men har en bra bankkontakt som jag har haft bolån hos vid tidigare boende så det spelar kanske in.
Lån: 4,1 miljoner
Belåningsgrad: 73%
Lönekonton men inga övriga engagemang i form av sparanden, försäkringar eller liknande i banken (copy past från @Stryd
).
Lycka till och uppdatera gärna i denna tråden!
Länsförsäkringar och får 1,2% ränterabatt.
Vi har 1% ränterabatt så för mig låter ditt bra.
Jag tänker att “de flesta” inte går att jämföra med medlemmar på detta forum. Gissar att detta forum i snitt har ganska mycket bättre rabatt än de flesta!
Apropå att ha ISK hos banken, om man exempelvis har en SPP Globalfond på ISK hos SHB, gör banken ändå pengar på det alltså?
Tänkte främst att det gällde om det också var investerat i deras egna fonder?
De flesta fonder har en kickback till den som säljer fonden. Det vill säga en provision som tack för att de fått in pengar till förvaltaren. Det betyder att Handelsbanken tjänar pengar också på de flesta fonder de har i sitt fondtapet med över 1000 fonder. Enklast kan väl vara se på SAVR och den rabatt de listar per fond. Det är den del som i din fråga går direkt till banken.
Vår rabatt är 1,44%. Lån på 6,4 MSEK.
Har inget hos SHB mer än lönekonto och ett holdingbolag. Och ett stort j**la lån då ![]()
Fick 1,39 % i rabatt hos SHB senaste veckan. Hade LF innan och sämre rabatt och dessutom har LF senaste tiden haft mycket högre listränta än SHB.
Har bolån på två bostäder, totalt ca 3,4 MSEK. Belåning 55 % på ena och 83 % på andra.