Har Handelsbanken slutat med gratis bolåneskydd/livförsäkring?

Tänkte kolla villkoren för Handelsbanken “Låneskydd med trygghetskapital” som jag tecknade för fem år sedan. När jag är inne på mitt bolån så finns det där, men hittar ingenstans på Handelsbanken.se där jag kan läsa om produkten?

De har följande sida om “bolåneskydd” som handlar om att man kan köpa till en livförsäkring som löser bolån eller en inkomstförsäkring. Poängen med “Låneskydd med trygghetskapital” var att det var helt gratis (eller ingick i räntan man betalade) och täckte belopp upp till 2 MSEK/försäkrad.

Yes, de har slutat erbjuda det, men vi fick behålla vårt när vi tog ett nytt större bolån när vi köpte hus.

1 gillning

Det lät ju väldigt givmilt. SBAB har liknande men det kostar ju pengar.

Det finns inga gratisluncher! Kostnaden för SHB ligger uppskattningsvis runt 0,3 procent.

Tacka sjutton för att man inte vill marknadsföra detta om man kommer undan med att låna ut pengar till samma ränta fast utan kostnadnaden för låneskydd.

7 gillningar

När jag kollade runt hos andra banker kostade den försäkringen runt 0,1 till 0,5 extra i ränta beroende på summan som täcks. Helt klart skönt att ha den tryggheten med sig, nu när de tagit bort den från sitt erbjudande.

2 gillningar

Beror väldigt mycket på ålder. Jag betalar 400 kr/år för en livförsäkring på 1 000 000 kr hos Skandia (är strax under 40 år), så kostnaden där 0,04%. Förenklat verkar kostnaden (och risken att dö) ungefär fördubblas var femte år mellan 40 och 55 år (när SHB:s försäkring blir väsentligt sämre).

Det jobbiga med att de upphör med den är att det inte alltid är enkelt att teckna ny livförsäkring någon annanstans om man drabbats av något, så som livförsäkringskund måste man vara långsiktig!

1 gillning

Ingen annan bank har varit i närheten när det kommer till räntenivå än vad vi kommer att få via SHB, med våra förutsättningar. Och vi är fortsatt omfattade av bolåneskyddet(ska dubbelkolla detta), detta bör väl just räknas som gratisluncher isf?

2 gillningar

Får man fråga hos vem du har den? betalar 1100 kr/år för min ( låneskydd på 2Mkr) och är närmare 30 än 40 år.

Ringde Skandia för att säga upp en försäkring som var lite dyr, då sa de “vi har en annan livsförsäkring också, kan räkna på den”. 315 kr betalade jag nu i december för 2023 (1 mkr), fyller 40 nästa år.

Så ring Skandia och kolla!

Vill ni ha billig livförsäkring med lite bättre villkor än standard erbjuder Unionen bra deals hos Bliwa. Exempelvis gäller försäkringen till 70 år och trappas ned till 50% ersättning mot slutet.

Utan krav kan man teckna upp till 1 miljon i ersättning för 96 kronor per månad (priset för 36-55 års intervall). Allt över det kräver dokumentation och formulär. Är en i familjen medlem i Unionen kan man teckna för familjemedlemmar till samma pris.

Sen finns också deras Familjeskydd som vid dödsfall ger den part som lever ytterligare ~8900 kronor i månaden skattefritt i fem år. Den kostar 45 kronor per månad.

Länk till Unionens priser hos Bliwa.

3 gillningar

Jag vet. Orkade inte utveckla ämnet utan tog ett genomsnitt.

1 gillning

Nej. SHB har ju en kostnad. Se det istället som ett väldigt bra ränteavtal.

2 gillningar

Vi kör också en sån lösning (via Collectum) med 16 100kr/ mån i 20 år för 77kr/mån. Antar dock att dessa utbetalningarna behöver skattas på.

Därtill återbetalningsskydd och nämnda SHB’s trygghetskapital. Återstår att se om det kommer fortsätta gälla om vi har kvar lånet där även efter bindningstiden.

2 gillningar

Ja de har slutat med det, men jag har förhandlat till mig det gratis fortsättningsvis.

Kan dock vara värt att notera att en sådan försäkring ofta löser halva lånet. En livförsäkring ger en summa pengar som man kan disponera mer valfritt (behöver inte användas för att lösa lånet).

3 gillningar

Försäkringarna hos Bliwa är skattefria. :+1:

1 gillning

@morgan007, du hittar avtalet under
Lån → Meny → Mina lån → Analys och avtal → Avtal om låneskydd

"Låneskyddet är kostnadsfritt och ger dig och din familj ekonomisk trygghet om du skulle avlida före 65 års ålder.

Till den dag du fyller 55 år omfattar Låneskyddet ditt samlade lånebelopp, dock högst 40 prisbasbelopp. Det motsvarar 2 292 000 kronor (2024). Beloppet används för att helt eller delvis lösa dina lån.

Från 55 år till den dag du fyller 65 år omfattar Låneskydd med Trygghetskapital 10 procent av ditt samlade lånebelopp, dock högst 4 prisbasbelopp. Det motsvarar 229 200 kronor (2024).

Tänk på

Låneskyddet förutsätter att du samlar alla dina lån och krediter hos Handelsbanken eller Stadshypotek. Kontakta oss därför gärna om du har lån hos annan kreditgivare, som eventuellt kan flyttas till oss, och därmed också omfattas av låneskyddet."

1 gillning