Hej, i avsnittet med Lysa pratade ni om vikten av en livförsäkring och att denna kunde halvera bolån om din make/maka går bort. Nämndes också att den är billig ca 100kr/mån?
Frågan: hur med vilken part kan man teckna en sådan livförsäkring och menade ni att den har en direkt koppling till bolånen eller mer att man får pengar motsvarande halva bolån?
Anledningen till att jag frågar är att vi betalar denna livförsäkring på SEB där vi har vårt lån och vi betalar 775kr/mån för ett lån på 3 msek !
Känns som om jag borde hitta ett bättre alternativ? Tips mottages tacksamt!
Ni borde lätt kunna få en försäkring som täcker 1.5M/person för 100kr/person och månad, exempelvis hos Skandia. Den ska ju bara täcka den andres del av lånet, så 1.5M/person för ett lån på 3M borde räcka. SEB rånar er (och de har för övrigt höjt diverse bankkostnader för sina kunder med 20-60% i år).
Kostnad för livförsäkring är direkt kopplad till ålder och försäkringsbelopp så det är svårt att säga generellt vad som är dyrt/billigt. Jag är 46 år och har min livförsäkring på Bliwa (via Unionen-avtal). Om jag väljer 1,5 MSEK så kostar det 144 kr/mån. Så det borde motsvara 288 kr/mån totalt för två personer som är 46 år med lån på 3 MSEK där man vill lösa halva lånet direkt om en dör.
Jag har även hört flera säga att Skandia har bra livförsäkringar.
Finns något annat avsnitt där just detta med “inbakade i bolånet-livförsäkringar” tas upp och om jag inte missminner mig så avråds det från dem ganska tydligt just för de är dyra bland annat. Minns inte på rak arm vilket avsnitt men nått som handlar om boende, misstänker jag. Eller kanske det som faktiskt handlar specifikt om livsförsäkringar, och “efterlevande”… det kanske det är (ett av mina favoritavsnitt!)?
Hos Handelsbanken ingår “Låneskydd med Trygghetskapital” utan extra kostnad. Istället för att pröjsa 775 spänn per månad låter det billigare att byta till Handelsbanken Så mycket borde inte bolåneräntorna skilja sig mellan storbankerna att SEB ändå blir billigare?
Nu har jag inte sett avsnittet så jag kan inte kommentera det. Men när det gäller livförsäkring så erbjuder vissa banker sk låneskydd, (kanske finns olika namn på det). Skulle då någon av låntagarna gå bort så skrivs lånet av till hälften. Här kan det finnas maxtak, tror tex SHB har det på 1,5 MSEK. Exakt vad det här skyddet kostar är vad jag vet inte alla banker transparenta med. Vissa bakar in det i ränteerbjudandet.
Sedan finns det rena livförsäkringar som man kan teckna, där pengarna betalas ut och man gör vad man vill med dem. Om man är i 45-år åldern får man räkna med att det kostar runt 110SEK/mån för 1,5MSEK
Ibland kan det vara värt att lösa en livförsäkring själv och skippa bankens om man på så sätt kan pressa räntan ännu lägre
Jag kom på att det finns en till faktor som spelar in och det är kravet på hälsodeklaration. En livförsäkring kräver ofta att man får hälsodeklarationen godkänd, medan min erfarenhet är att detta inte krävs vid låneskydd. Om detta stämmer så kan ibland låneskydd vara enda alternativet.
Ja, när jag försökte förhandla räntan på SHB fick jag just det som argument för att jag inte skulle få annat än listräntan. Sen bodde jag inte kvar där så det problemet löste sig på annat sätt.