Har i dagsläget bolån på ca 3mio (49% belåning) hos Handelsbanken. Rörlig ränta med 100 punkter rabatt mot deras listränta som är 5,49%.
Har inga andra tjänster förutom lönekonto hos dem. Fond- och aktiesparande på Avanza. Är OK med att begära ut amorteringsunderlag imorgon.
De senaste två åren när styrräntan klättrat uppåt har de mindre bolånekreditinstituten (Stabelo, Hypoteket etc) inte haft någon konkurrenskraftig ränta jmf med storbankerna. Dock ser detta ut att ha svängt nu och med våra förutsättningar kan man få runt 4% med rörlig ränta. Vilket innebär ungefär 40-50 punkter lägre än SHB och ca 1000kr mindre/mån innan skatteavdrag.
Mina frågeställningar till forumets kunniga medlemmar:
Ser ni några nackdelar med att gå över till ett bolånekreditinstitut?
Ni som kört med dessa ett tag, är de duktiga och snabba på att följa med styrräntan ned?
Handelsbanken (och andra storbanker) brukar dra “bolåneskydds-argumentet” när man viftar med bolånekreditsinstitutens räntor i jämförelse. Det ingår ett skydd när jag tar bolån hos Handelsbanken, men inte hos de mindre aktörerna. Behövs det? Livförsäkring har vi via försäkringsbolag (som skulle kunna lösa halva lånet vid bortgång). Ni som inte har lån via storbanker där det ingår - vad har ni tecknat för låneskydd och vad kostar det er?
Hejsan
Jag är nyregistrerad men har följt detta forum i flera år. Jag tillhör den kategorin av personer som ”tyvärr” har erfarenhet av att vara tvungen att utnyttja bolåneskydd/ låneskydd. Det var när min fru och mina barns mamma gick bort för ett antal år sedan.
Fördelen med bolåneskyddet var att halva bolånet ströks och vi kunde på så sätt ha råd att bo kvar i huset, jag och barnen. Ett skydd man aldrig tror att man behöver men som är ovärderligt när det väl behövs. Livförsäkring och andra försäkringar har också hjälpt till men just bolåneskyddet har jag faktiskt värderat högst eftersom alla lån vi hade gemensamt i Handelsbanken halverades. Fordonslån, bostad m.m och eftersom de ingår ”automatiskt” så hade vi ett skydd vi knappt visste om vad det innebar.
Obs att våra lån som lästes tecknades för 10-20 år sedan och kanske har villkor ändrats idag, det kan jag ingenting om. Men om jag skulle låna pengar idag så skulle jag vara noga med att kontrollera låneskyddets omfattning och enkelhet för efterlevande.
Oerhört tråkigt givetvis, men bra att ni hade skydd så det löste sig ekonomiskt för er.
Jag förespråkar livförsäkring (och andra försäkringar beroende på behov) för det du beskriver av tre anledningar: 1. För att frikoppla lånen från andra tjänster såsom bolåneskydd som skapar inlåsningseffekt hos specifik bank. 2. Bankernas produkter för detta skydd är i min erfarenhet alltid det dyraste alternativet. 3. Frihet att välja hur man vill hantera situationen, att få loss fritt kapital och därmed köpa sig tid att fundera över hur man vill agera.
Till TS vi betalar 1.500kr/år för två livförsäkringar, för motsvarande bolåneskydd vill vår bank ha 3.000kr/år som jämförelse.
Ja om man räknar på kostnader och vad man får för pengarna så är livförsäkring säkerligen en bra produkt. Till saken hör att vårat bolåneskydd var kostnadsfritt i Handelsbanken. Vet ej hur det ser ut nu. Kanske tar de igen den kostnaden på räntesatsen i lånet men de har iaf tidigare år kört rätt hårt på att låneskyddet varit kostnadsfritt.
Men som sagt. Det var många år sedan vi tecknade de lån som sedan skulle komma att skyddas av låneskyddet och säkerligen har villkor ändrats idag
Inget är gratis. Självklart ingår kostnaden i SHBs kalkyl.
Säg att det i snitt kanske kostar 0,3 procent för banken. Kom ihåg att att då låneskyddet ingår i räntan, blir kostnaden för låneskyddet avdragsgillt med 30 procents skatteeffekt.
För den enskilde individen blir det knepigare. Risken att dö vid 60 är oerhört mycket större än att dö vid 30. Förmodligen kostnaden för att ta en livförsäkring högre i sen ålder.
Om du är med i något fack kan man många gånger få ett väldigt bra pris på en livförsäkring utan hälsodeklaration. Jag betalar 17 kr per månad för cirka 1,5 MSEK i ersättning i händelse av dödsfall. Storbankerna vill ofta ha det tiodubbla för samma ersättning.