Vi har idag bolån på Handelsbanken med deras Bolåneskydd där halva lånet löses om någon av oss avlider.
Vi är väl inte helt nöjda med räntan vi får av Handelsbanken och funderar på att flytta bolånet. Dock är vi oroliga att min fru och jag inte kommer klara en ny hälsoprövning ifall det krävs vid flytt av bolånet. Eller kan man flytta med sitt Bolåneskydd på något vis utan att behöva göra en ny hälsoprövning?
Känns inte värt de kronor man kan spara på en flytt om man tappar skyddet vid dödsfall. Men kanske finns någon bank som låter en att ta med skyddet och att man slipper göra en ny hälsoprövning?
Eller är det kört och vi sitter fast med Handelsbanken?
Tänker att ni borde kunna testa teckna livförsäkring på en eller flera försäkringsbolag. Om någon flyger igenom så är ni täckta. Avsluta sedan bolåneskyddet och börja förhandla räntor
Har aldrig hört talas om någon möjlighet att kunna ta med ett existerande låneskydd till en annan lånegivare.
Var lite försiktig om ni behöver låneskydd/livförsäkring men tror att ny hälsoprövning kan bli problematisk. Har själv hört att nya saker som kommer upp i en hälsoprövning även kan påverka existerande försäkringar (i samma bolag eller i alla bolag?), men här får gärna någon som vet kommentera.
Jag skulle börja med att försöka titta igenom exakt vilka frågor som behöver besvaras i hälsprövning för tänkbart bolag. Tänk på att det kan skilja mellan individuella och kollektiva försäkringar (t ex via facket), där de sistnämnda ofta har “enklare” hälsoprövningar med färre frågor, kortare tidsperioder, etc.
I min värld är ditt case tyvärr ett exempel på en konkret nackdel att skapa denna typ av trygghet med hjälp av låneskydd, istället för med livförsäkring i ett tidigt skede.
Bolåneskyddet är en form försäkring som adminstreras av SHB. Givetvis är en ny bank ointresserad av att ta över detta, speciellt om det är problem med hälsoskyddet.
Rent teoretiskt beräknades kostnaden för låneskydd i snitt till 0,25 procent av låneskulden om jag minns rätt. Ju äldre man är, desto mer är det värt eftersom risken för dödsfall ökar ju äldre man blir.
Eftersom låneskyddet är inbakad i räntan får du ju 30 procent skatteeffekt på vad du betalar för skyddet. Jag är själv inte kund i SHB, men tycker att skiljer det bara några få 10-delar i ränta, så skall du vara nöjd.
När jag skulle teckna bolån för första gången blev jag tvingad av SEB att köpa ett bolåneskydd. Jag uppfattade det som en dålig, dyr och helt onödig produkt. Den kom in sent i processen så jag hade ingen tydlig möjlighet att välja en annan bank, just där och då. Så fort jag kunde hittade jag sedan en annan bank som inte tvingade på mig onödiga mygelprodukter.
Nej, jag hade fått ett ränteerbjudande sedan innan som verkade ok. När det sedan var dags att köpa lägenheten lade de på bolåneskydd som obligatorisk extraprodukt.