Hej! Jag har precis upptäckt att det finns något som heter låneskydd när det gäller bostadslån? Har inte hunnit läsa in mig på det men i princip verkar det fungera som en inkomstförsäkring fast för lån, dvs du försäkrar dig för att kunna betala ett visst belopp av dina lånekostnader för en kostnad av 4% av beloppet du vill försäkra varje månad. Hiss eller diss?
Kan man använda detta för att förhandla ränta eller dyl? Hur bör man tänka gällande detta och amortering mm? Ganska löst ställda frågor, men all input är välkommen!
Alla typer av försäkringar är väl per definition förluster rent statistiskt. Endast om du har otur (eller tur då om målet var att vinna något på försäkringen) kan de vara dig behjälpliga. Jag säger diss på allt utom hemförsäkring.
Jag förstår nog inte riktigt, är det 4% per månad av beloppet du får betala i försäkring? Alltså som om du just nu får betala 4% ränta per på de “skyddade” pengarna?
Det finns mycket billigare bundna lån… Danske Bank har väl fortfarande sitt 30 års bundna lån?
Jag var säkert otydlig: du betalar 4% av försäkringsbeloppet. Om försäkrings beloppet är 10 000kr i månaden så betalar du 400kr i månaden för att vara försäkrad till det beloppet.
Det jag tänker som skulle vara en intressant fråga på ett möte om låneupplägg är ju om räntan på bolånet skulle kunna bli lägre om man har ett låneskydd. Om man har försäkrat sig mot att inte kunna betala sina lånekostnader/utgifter så borde ju detta rimligtvis kunna vara ganska synonymt med om man har en lägre risk pga man har lägre belåningsgrad, - och att ha lägre belåningsgrad ger ju som bekant i regel en lägre ränta.
Jag har försäkring på lånet. Jag är ensamstående med ett stort hus och dyra lån. Det funkar bra eftersom jag har en bra inkomst men det skulle bli riktigt jobbigt om jag blev sjukskriven. Så i nuläget är det värt att ha försäkringen. Men hade vi varit två så hade jag absolut inte tecknat det för det är dyrt!