Hej!
Någon som har bra erfarenhet eller kloka tankar hur man skall tänka kring bolåneskydd och om det är värt?
Allt gott!
Hej!
Någon som har bra erfarenhet eller kloka tankar hur man skall tänka kring bolåneskydd och om det är värt?
Allt gott!
Jag har funderat, läste på om dessa försäkringar för ett tag sedan och sedan glömde jag bort det, men jag tror jag snabbt glömde det eftersom villkoren är så dåliga:
SEB
Du kan försäkra en månadskostnad på upp till 15 000 kronor, inklusive både ränta och amortering. Ersättningen betalas ut under högst ett år om du råkar ut för nedsatt arbetsförmåga eller ofrivillig arbetslöshet.
ICA
Försäkringen ersätter: månadskostnaden för bolånet (ränta och amortering) vid skadetillfället, maximalt upp till angiven andel av försäkringsbeloppet för respektive försäkrad i upp till 12 månader.
De täcker endast bolånekostnaderna i max 1 år.
Det verkar alltså se ut som de flesta blandförsäkringar (sjuk-/barn-/rese-) att de bara är värt det om man saknar buffert och har små marginaler i sin ekonomi. Skulle nästan lägga det under begreppet: ”Det är dyrt att vara fattig”. Betala några hundra kronor varje månad per försäkring istället för att ha en buffert på 100-200 000 kr.
Om jag förstår det rätt är det samma som nordea kallar utgiftskydd,?
Jag har haft det i två år men den ska nog ryka snart. Tog den när vi köpte vårt hus för att jag tjänar så pass mycket mer än min fru. Nu har vi återställt vår buffert till nivåer där den känns som meningslös.
Beroende på familjesituationen är kanske livförsäkringen vettigare.
Ja, eventuellt så men har hemförsäkring redan och god ekonomi. Det är via Handelsbanken.
Bolåneskydd låter sjukt ovärt det om du frågar mig.
Jag har en gång haft bolåneskydd. Det var en produkt som jag blev påtvingad av banken SEB. De hade en förhållandevis attraktiv räntenivå. När jag redan var inne i processen fick jag plötsligt veta att låneskydd var obligatoriskt. Det var alltså ett sätt att plötsligt höja priset genom att slänga med en värdelös skräpprodukt. Aldrig mera SEB! Aldrig mera bolåneskydd!
Vad kostar ett bolåneskydd i förhållande till akassa,inkomstförsäkring eller livskydd?
Ja till syvende och sist går det ju att räkna ut värdet av försäkringen.
Men precis som med alla försäkringar är det inte meningen att man ska gå plus. Inte ens på hemförsäkringen.
Bolåneskydd är väl inte en helt fel produkt om man är ny i arbetslivet inom en osäker bransch och precis har köpt bostad. Utan någon större buffert kvar efter erlagd kontantinsats.
Å andra sidan borde man redan ha sett till att A-kassa och inkomstförsäkring täcker de löpande kostnaderna.
Men det kanske blir mer prisvärt att betala för akassa och/eller en inkomstförsäkring än låneskydd.