Livförsäkring & betalskydd vid bolån – värt det eller inte?

Jag och min sambo (runt 30 år, inga barn) har köpt lägenhet och fått bolån via SBAB. I samband med det blev vi erbjudna livförsäkring och betalskydd.

Vi har redan sjuk- och olycksfallsförsäkring via Länsförsäkringar. Betalskyddet känns inte riktigt värt det. Vi tänker att vi lika gärna kan spara undan pengar själva varje månad som buffert istället.

Däremot funderar jag lite mer på livförsäkring. Tänker att den ändå kan fylla en funktion om något skulle hända.

Samtidigt känns det inte som ett “måste”. Skulle en av oss gå bort så tror jag inte den andra partnern hade velat bo kvar. Men så tänker man ju nu när vi bara har oss själva att ta hand om.

Min känsla just nu:
– Betalskydd: inte värt det, bättre att bygga egen buffert
– Livförsäkring: kanske värt, men osäker

Hur har ni andra resonerat i liknande läge?

Tänk på att försäkringar bara är pengar. Många verkar lägga känslor i vad man ”ska ha”.

Utifrån vad du har berättat hittills så är det svårt att avgöra vad som behövs. Men tänk på allt som en omställningspeng. Ha inte för många försäkringar utan endast det som faktiskt behövs.

A-kassa = skydd vid arbetslöshet

Olycksförsäkring = olycka

Hemförsäkring och bilförsäkring osv.

Om du dör. Vad händer då? Kommer din sambo kunna bo kvar i lägenheten då om hon vill det utan ytterligare pengar? Kommer hon vilja bo kvar där eller säljer hon och köper något mindre? Utifrån det kan ni bedöma vad som behövs.

Men jag brukar tänka att man inte behöver livförsäkring innan man skaffar barn. Det är när det finns barn i bilden som det är viktigt att kunna bo kvar och ha tillräckligt med rum osv. Att de inte ska behöva flytta.

Bolånförsäkring är värdelöst. Ta då hellre livförsäkring så ni får pengar oavsett vad ni har i lån. Men jag hade väntat till eventuella barn.

1 gillning

Livförsäkring är väldigt billigt när man är 30 år. Att ge den andra partnern en chans att bo kvar eller hitta ett bättre boende om det värsta skulle hända är lätt värt de 100 kr i månaden det kostar att ha en livförsäkring på 1 500 000 - 2 000 000 kr. Skulle ni gå isär går den att säga upp på studs.

Är tveksam till betalskydd som är kopplad till specifikt lån/lånegivare. Föredrar istället separat livförsäkring som hela tiden finns där. Inte minst eftersom man aldrig kan veta om sjukdom/olycka en dag inträffar som försvårar eller förhindrar den här typen av skydd. Planerar man att t ex långsiktigt vara kvar i facket kan de ofta erbjuda attraktiva livförsäkringar och andra gruppförsäkringar med vettiga villkor.

3 gillningar

Ta bara livförsäkringen om ni ser att det gör stor skillnad. Om en av er tjänar mer idag så kanske ni bara behöver försäkra den partnern.

Har ni skrivit testamente? Har ni testamenterat er del av boendet till partnern, eller går det till respektive släkt?

Vi har inte skrivit testamente. Vi har ett möte tillsammans med en jurist om några veckor så då ska vi passa på att fråga om sådana här grejer.

2 gillningar