Säkerhet vid särkullbarn förutom livförsäkring?

Söker goda råd från detta kloka forum!

Scenariot är att jag och min sambo ev ska köpa nytt hus.
Han har två barn sedan tidigare och är 10 år äldre än jag.

Jag tjänar mer än han och har mer investerat, pengar jag vill använda för att ev jobba mindre/starta eget framöver.

Nu ska ett gemensamt hus införskaffas. Pengarna som läggs in i huset kommer främst från en gemensam fastighet, där det mesta av övervärdet kommer från mig, då jag sålde en obelånad lgh när vi flyttade ihop och har stoppat in mer pengar genom åren då jag tjänat mer.

Vi vill nu säkra upp mig vid ev dödsfall av min sambo, även om det sker när han är 85 och jag 75. Då jag har ett mål att börja nyttja mina sparpengar om ca 10 år vill jag inte behöva lösa ut bonusbarnen för dem.

Testamente finns så det är laglotten vi pratar om.

Livförsäkring finns men den täcker inte alls laglotten (som pga värdet på huset, nu sannolikt är närmare 2 miljoner och lär stiga med åren)

Av olika skäl funderar vi på vad det finns för möjlighet FÖRUTOM ytterligare livförsäkring.

• Hur ser möjligheten ut att undanta pengar från min tidigare lägenhet genom att skriva papper så dessa? Alltså att dessa är mina och inte ska ingå i arvet från min sambo?

• Är det smartare att ange att vi äger olika stor del av huset?

• Hur skulle ovanstående två punkter påverkas av giftemål?

• Vi funderar även på att ändra testamentet till att jag ska ärva allt och ha fri förfoganderätt. Kan det bli ett bindande dokument om barnen skriver på? Eller är det risk att de ändå kräver ut sin laglott den dagen det ev blir aktuellt?

• Att ha ett separat sparande för detta ser vi inte som en jättebra lösning då det förhoppningsvis kommer att ske när vi är gamla och hellre använder pengarna till något roligare då det skulle bli så stora belopp att månadsspara och mindre att leva för nu.

Andra idéer?

Vill tillägga att vi bestämt oss för att anlita en familjejurist (tar gärna emot rekommendationer om bra sådan i Jönköping) den dagen det ev blir dags men vill gärna vara så förberedd som möjligt inför det mötet.

Tacksam för all input!

2 gillningar

Det kan bli komplicerat, så det är klokt att anlita en jurist. Det finns olika alternativ att säkra upp belopp för en part, till exempel

• enskild egendom
  • livförsäkring
  • kapitalförsäkring
    Även om ett barn accepterar att vänta med att ta ut sin laglott så kan förutsättningarna ändras och då kan barnet kräva denna andel vid dödsfall, så det är inte en säker metod.
1 gillning

Tack snälla! Misstänkte att det inte var helt säkert. Ska se över övriga alternativ!

En grundförutsättning som jag tror missats är ju att så länge ni inte är gifta så är ju dina pengar redan dina, och alltså inte något som ska ärvas från din sambo, eller missförstår jag din första punkt?

1 gillning

Det är pengar som i nuläget är instoppat i ett radhus vi äger tillsammans. Så vi funderar på om vi borde skriva papper på att de är “mina”. Annars kommer det vara svårt att hävda det vid ev dödsfall. Sorry om jag var otydlig!

1 gillning

En bostad som köpts för gemensamt bruk ägs till hälften av två sambor enligt sambolagen om man inte avtalat annorlunda. Det gäller både radhuset ni nu bor i och den fastighet ni planerar att köpa. Så om ni vill att annat ska gälla måste ni skriva korrekta papper på detta. Om ni gifter er kan ni skriva ett äktenskapsförord

3 gillningar

Jag är ingen jurist, men… Ett problem med ett eventuellt samboavtal nu är att en motiverad arvinge kan försöka ogiltigförklara det. Din sambo äger redan halva bostaden i och med att den köpts för gemensamt boende så det är eventuellt sketchy att skriva över den på dig. Det är en fråga ni kan ta med er till juristen.

Kan också vara värt att ni överväger äktenskap med äktenskapsförord som håller era sparanden som enskild egendom. Det ramverket kan eventuellt vara mer lämpligt/robust och då kan ni välja det av rent praktiska skäl även om ni inte är sugna på ceremonin.

1. Inte full förfoganderätt. Full ÄGANDERÄTT ska det vara gigantisk skillnad och vanligt misstag. .

2. Huset och alla tillgångar förs över på dig genom bodelning inom äktenskapet. Hälften är ändå hans om ni skiljer er då det är giftorättsgods.

3. Det viktigaste. Om maken avlider innan dig så…

Efterlevande make har dock en möjlighet att begära att behålla sitt giftorättsgods, 12 kap. 2 § ÄktB. I sådant fall fördelas inte makarnas giftorättsgods lika, utan vardera sida behåller sitt. En begäran om detta ska göras senast vid bodelningstillfället, och det är endast den efterlevande maken som disponerar över denna jämkningsmöjlighet. Genom att påkalla jämkning kan den efterlevande maken skydda sin egendom mot den avlidne makens särkullbarn och testamentstagare

Detta innebär att särkullbarnen får ärva typ 0 kr
Oavsett tillgångarnas storlek

3 gillningar

Ja, pengarna ligger just nu i radhuset som ska säljas. Så jag täbker stt vi skriver papper när vi stoppar in dem i det nya huset i så fall. Tänker att det birde lösa den saken?

Tyvärr löser det ju inte problemet då hans barn ändå har sin laglott att få ut.

1 gillning

Se mitt svar ovan

Laglotten kan bli 0 kr.

1 gillning

I detta fall var TS sambo, så första steget måste vara att gifta sig.

Detta var helt nytt för mig. Tack!
Ska läsa på och se om jag fattar. :laughing:
Och ta med mig till juristen.

Men om jag förstår saken rätt är inte detta något man kan göra upp i god tid innan ett dödsfall utan det är något man får “bråka” om där och då. Jag önskar ju en säker och trygg lösning och vill absolut inte bråka den dagen min sambo ev går bort.

Ja.
punkt 1 och 2 i mitt inlägg kan göra i förväg.

punkt 3 är inget ngn kan bråka om.

du låter en jurist helt enkelt meddela att dödboet jämkas. särkullbarnen kan inte ens överklaga ett sådant beslut.

men ni MÅSTE gifta er.

1 gillning

Tack! Ska titta närmare på det!

Förstår inte riktigt, vad har full äganderätt eller full förfoganderätt med saken att göra?
Gäller dessa efter bodelningen inom äktenskapet?
Kan inte bodelningen inom äktenskapet strida mot det förstärkta laglottsskyddet?

1 gillning

Det där stämmer bara om man har gemensamma barn. Man kan testamentera 50% av var och ens tillgångar inkl. fastighet(er) till den andra parten men finns det särkullbarn hos den avlidna parten kan denna/dessa kräva ut sin laglott (resterande 50%) direkt så det är ingen hjälp för TS.

Btw @lilladoktorn, vi anlitade Fonus i Jkpg för hjälp med testamente o.dyl iom att det finns särkullbarn. Vet inte om dom är bättre än någon annan men en fördel är att dom lagrar alla dokument åt klienterna i ett bergrum någonstans och kommer att ta kontakt när/om någon av oss avlider.

3 gillningar

Men kan man bestämma det själv verkligen? Jag trodde barnen alltid kan kräva ut laglotten om de vill. Jag vill känna mig trygg i att jag vet hur det blir oavsett hur min relation ser ut med barnen den dagen det ev blir aktuellt.

Absolut. För att klargöra: Jag vill inte göra bonusbarnen arvslösa. Grejen är att det kommer röra sig om så mycket pengar att det kommer bli svårt för mig att bo kvar.

Det känns lite dumt eftersom majoriteten av de pengar vi lagt in i det gemensamma kommer från mig. Utan mig hade barnens arv inte varit alls lika stora om du förstår vad jag menar.

Jag vill att de ska få ut ett vettigt arv men kanske inte 25 % av huset! Alternativt att de får ut arvet efter mig istället för efter min sambo.

Huset vi ev får köpa är mitt absoluta drömhus där jag verkligen vill bo så länge jag kan, helst tills jag dör.

@lilladoktorn - hej, nyfiken på hur detta löste sig då jag sitter i en ganska exakt situation och söker en bra lösning.