Jag har en bostadsrätt som jag köpte innan jag träffade min numera make. Han har barn, jag har inga. Det är bara jag som betalar amortering och ränta, vi delar på löpande kostnader. Min man är 10 år äldre än mig och lever månad för månad, ett blankolån och knappt något sparande. Om han skulle gå före mig vill jag inte att hans barn ska kräva halva min lägenhet utan när jag är borta ska ena hälften gå till en kattförening/ djurskydd och andra hälften till mina syskonbarn.
För att få det som jag vill så tänker jag att det behöver skrivas testamente samt “enskild egendom”.
Kan man skriva det själv eller måste man gå till jurist?
Om jag går först vill jag att maken ska få bo kvar så länge han orkar och inte bli utkastad av min släkt. Den dagen han dör ska alltså min lägenhet säljas. Är han skyddad av testamente eller måste man tänka på något annat? Har ju hört historier om folk som skrev egna dokument som sedan visade sig vara ogiltiga.
Tacksam för alla förslag, hjälp och info
Ni behöver registrera ett äktenskapsförord som tydligt slår fast vad som är enskild egendom. Testamente räcker inte eftersom barnet har rätt till sin laglott.
Du kan inte skydda honom med ett testamente. Den som ärver bostaden kommer att bli din makes hyresvärd och de kan säga upp hyreskontraktet.
Bostaden ingår i giftorättsgodset så länge den inte är enskild egendom. Ni äger den tillsammans.
Om ni inte skriver något alls så är halva bostaden hans redan idag, och andra halvan ärver han om du dör.
Om du bara skriver testamente så är halva bostaden ändå hans idag så den halvan kan du inte testamentera bort. Ditt testamente rör ju inte hans ägodelar.
Om han dör före dig så ärver hans barn hans halva av bostaden. Dödsboet kanske till och med blir tvungna att sälja hans halva av bostaden för att betala hans skulder.
För att omvandla bostaden till din enskilda egendom så måste ni skriva ett äktenskapsförord enligt konstens alla regler samt registrera det hos Skatteverket. När det är registrerat så kan du testamentera bort bostaden till vem du vill eftersom du inte har några barn.
Jag är inte jurist så jag kan ha missförstått något.
Nu är det decenier sedan jag tog min jur.kand. men mitt minne säger att det krävs bodelning för att ägandeförhållandena till befintlig egendom formellt ska rubbas.
Utifrån detta tror jag inte att ‘halva’ bostaden redan är makens, såvida det inte skett en bodelning under förhållandet. Utifrån detta bör ett äktenskapsförord kunna lösa saken. Har det varit ett kort äktenskap kan bodelningen jämkas så att det inte är 50/50. Här minns jag inte alls detaljerna.
Ja, sådana här saker skall man givetvis tänka på före äktenskapet. Maken kan ju vägra medverka nu. Men är man “kär och galen” så är man… Frågeställaren är inte den enda.
om du tycker det är dyrt att betala lite för en jurist hjälper dig och säkerställer att allt går rätt till kanske det är OK om din käras barn också ärver.
Jag är också jurist i grunden, jobbar dock med annat idag.
Både handlingar som etablerar enskild egendom och testamente, kräver vissa handgrepp för att de ska gälla. Testamente ska tex bevittnas på visst sätt.
Jag skulle inte våga skriva sånt här själv utan ta hjälp av en erfaren familjejurist. De kan ställa rätt kontrollfrågor så att resultatet verkligen blir det önskvärda.
Men innan du går till juristen - fundera igenom allt och formulera gärna skriftligt exakt vad du önskar uppnå. Kanske skriv ett utkast på testamentet. Det kan spara tid.
Går jag bort ärver min make mig till 100%. Jag har inga skulder och egentligen spelar det mig ingen roll vad som händer efter min bortgång. Men, jag vill att min man ska kunna bo kvar i min lägenhet och när han går bort ska den säljas och summan ska sedan delas mellan syskonbarn och Djurskyddet🙏 Istället för att hans barn ärver mina tillgångar.
Hans barn kommer att ärva 0 kr efter sin far pga att han har 0 kr och bara massa skulder. Men deras mormor har tillgångar på över +15 miljoner (mamman är ej i livet) så de kommet att ärva nog.
Just därför är det så viktigt att mina syskonbarn får en slant av mig. Finns inga andra arv de kan förvänta sig tyvärr