Skriva testamente själv?

Någon som vet om det är svårt att skriva ett korrekt testamente själv om det finns olika scenarier för vem som ska ärva?

Förstår att jag måste förklara vad jag menar! Jag är gift utan barn och har inga planer på att låta någon annan än min hustru ärva men om hon dör före mig, eller om vi dör samtidigt, vill jag i ett testamente testamentera mina tillgångar till en annan person.

Kan man få till det rätt, så att det blir giltigt, själv eller behövs en jurist?

1 gillning

Det ska gå, finns lite info på nätet om vad det behöver innehålla för att vara giltigt.

Vissa välgörenhetsorganisationer har färdiga mallar som man kan sno lite formuleringar från.

1 gillning

Köp några timmar med en familjerättsjurist. Jag jobbade med familjerätt tidigare och kan säga att det är ett elände att reda ut egenhändigt skrivna testamenten både för de efterlevande och för den som skiftar arvet. Det är lätt hänt att en lekman blandar juridiska och ickejuridska begrepp lite hipp som happ, vilket gör testamentet svårt att tyda. Det är mycket bättre att du betalar några tusenlappar för att göra det rätt från början.

13 gillningar

Jag har kontakt med en jurist angående ett annat ärende. När det ärendet är klart tänkte jag fråga honom om han också jobbar med testamenten eller kan hänvisa mig till någon annan. Att det kostar några tusen om en jurist hjälper mig kan jag leva med men om jag kan göra det själv vore det förstås bättre!

1 gillning

Jag undersöker vidare innan jag bestämmer om en jurist måste hjälpa mig eller om jag tror att jag klarar det själv.

Inte svårt att göra själv. Se exempel på tex från @janbolmeson i denna tråden

Vi gjorde vårt själva och sedan såg till att en pålitlig arvtagare har originalet.

Tyvärr finns det ännu inte något bättre sätt att registrera sitt testamente vad jag vet. Skatteverket ska tydligen jobba på en tjänst där man ska kunna registrera sitt testamente.

2 gillningar

Jag vet att det finns flera aktörer som mot betalning förvarar och bevakar testamenten, bl.a. Fonus och Familjens jurist. Känns som att det borde vara tillförlitligt men vet inte vad som händer om de av någon anledning skulle lägga ner sin verksamhet.

1 gillning

Ja de har ett samarbete. Det är Familjens Jurist som hjälper att upprätta och kan sedan förvara. Men jag tycker det funkar minst lika bra med en pålitlig arvtagare.

Lite mera information och en följdfråga:

Egentligen är det tre scenarier:

1. Jag dör först och min hustru ärver. Eventuellt vill jag ge en mindre summa till den som ärver i scenarie 2.

2. Min hustru har redan avlidit eller vi dör samtidigt. Då vill jag att en tredje person ska ärva, en nära vän.

3. Även min nära vän har avlidit och då vill jag att vännens yngsta barn ska ärva.

Komplicerat att få till på korrekt sätt?

Min följdfråga gäller förvaring och bevakning. Kan man hos någon av de som erbjuder förvaring och bevakning av testamenten bifoga ett brev till en av de som ska ärva? Vännens barn skulle behöva en förklaring till varför den får ärva om det skulle bli så. Går det att lösa?

Frågan är vem det skulle vara i mitt fall?

Jag tänkte att det här är väl inget problem att få till med hjälp av mall och lite eget arbete.

MEN…
Vill du täcka upp alla tre möjliga utfall så att det blir som du har tänkt dig så bör du nog ta hjälp av en jurist.

2 gillningar

Jag använde mig av en jurist i familjerätt för att vara säker på att inget gick snett. Hon ordnade med allt från korrekt formuleringar till utskrift och bevittnande. Jag begärde tre original som bevittnades av två jurister från samma kontor när jag var där och skrev på. Två original förvaras förseglade hos två olika personer i min krets och ett behöll jag själv. Värt pengarna att slippa oroa sig.

3 gillningar

Ja, jag vill verkligen att det ska bli rätt.

Jag har skrivit något liknande och tror att du klarar det själv. Var bara övertydlig. Jag tycker att jag förstår vad du vill när du beskriver. Två vittnen skriver under.

Kanske göra två exemplar i original ett som frun vet var det finns och ett till vännen. Var i så fall tydlig med att det finns två original och var de finns i fall att du senare vill ändra.

Vi valde en person som ärver en andel men som inte fått det utan testamentet. Alltså incitament att se till att testamentet kommer fram inför dödsboet

Låter enkelt men är mer komplicerat än så…

Min vän är just min vän, inte min hustrus vän. Min hustru kommer inte att informera henne om jag dör först, kanske lite för att hon inte vill men mest för att hon inte vet hur hon skulle göra det.

Om min hustru lever är ett testamente egentligen inte viktigt, jag vill att hon ska ärva det allra mesta och den lilla summa min vän eventuellt skulle ärva är mest en principsak och inte viktig så jag kan också strunta i det. Om min död är väntad kan jag bara säga att jag vill att “min vän” ska få hundratusen när jag dör och hur hon kan kontakta henne och då kommer min hustru att ge henne de pengarna även utan testamente.

Om min hustru dör först kan jag egentligen skriva ett testamente då med min vän som förmånstagare.

Problemet är egentligen om vi skulle dö samtidigt, kanske i en olycka.

Här kanske ett alternativ skulle kunna vara en kapitalförsäkring med vännen som förmånstagare.

Hur fungerar det om jag skulle dö först och vill att min hustru då ska ärva?

Då ligger det beloppet på sidan av, min tanke var att det är ett sätt att slippa krånglet med att vännen ska ta kontakt för att få pengarna.

Precis. Huvudorsaken att vi skrev ett.

Men samtidigt fungerar det även om en av oss går bort före den andra. Först ärver vi varandra såklart och när den siste av oss går bort så är det enligt fördelning i testamentet. Så är det skrivet. Vännen känner vi båda.

Såklart kan en efterlevande av oss skriva om testamentet men varför skulle den kvarvarande svika vår gemensamma vilja.