Det finns en chans att jag kommer att få ärva en avlägsen släkting till mig i framtiden. Släktingen ifråga måste ha testamenterat mig för att jag skall få ärva då vi inte är nära släkt. Jag tror inte att det kommer ske faktiskt, men vill ändå leka med tanken med tanke på att folk i familjen nämnt detta ibland som en möjlighet.
Samtidigt vill jag inte tänka på det här då det är en avlägsen släkting som jag träffade ibland när jag var barn och även någon enstaka gång som ung vuxen. Har nästan ingen kontakt med honom och känner honom inte direkt.
Släktingen ifråga är en ensamvarg som aldrig haft fru eller barn. Samtidigt vet jag inte mycket om hans övriga släkt. Jag tror att han bara har kusiner och kusinbarn bortsett från mig. Tror att hans kusiner är gamla dock. Är nästan helt säker på att han inte har några arvingar som automatiskt ärver honom när han går bort, utan om han inte har skrivit ett testamente så får staten allt. Jag tror inte att han är så dum att han inte skrivit ett testamente. Har ingen aning om vittnena som nog behövs att för att skriva ett testamente dock.
Mina frågor är följande: Hur vet jag om han nu har testamenterat mig? Kommer någon att kontakta mig vid hans bortgång i sådant fall? Vem? Finns det en risk att testamentet inte hittas om han inte har sagt något till någon? Tror ni att han hade sagt något till mig om han vill att jag ärver honom? Jag känner inte honom alls, så jag tror inte att han hade sagt något till mig då vi knappt har någon kontakt.
Det har spekulerats bland min familj att jag en dag kan få ärva honom. Även personer utanför min familj har nämnt detta. De undrar vem som skall få ärva allt då han inte har någon nära släkt. Han är i 80-års åldern. Tror inte ens han har dator. Men minst några miljoner är det jag kommer få ärva om detta någonsin sker (vilket jag inte tror kommer hända, jag är pessimistisk och tror att han antingen testamenterat de gamla kusinerna eller kusinbarnen över mig eller så får staten allt).
Om han har testamenterat OCH testamentet blir känt när han går bort så kommer du att bli kontaktad om allt går rätt till. I ett senare skede kan det bli aktuellt med att granska testamentet så att det uppfyller kraven.
Det finns tjänster som man kan köpa som lagrar ens testamente och ser till att det blir som man vill efter sin bortgång.
Har man inga som har laglott via arvsrätt så kan han dock lämna sina tillgångar till i princip vem som helst, ge det som testamentgåva till en organisation osv osv.
Varför skulle släkten över huvud taget få ärva? I de liknande fall jag stött på har arvet gått till ideella föreningar och liknande ändamål. Just för att personen inte haft någon nära släkt eller viktiga relationer har annat i livet varit viktigt.
Jag tror helt enkelt inte han skänker bort sitt familjehem och allt han har till någon annan än släkten (den må vara avlägsen då han nog inte har nära släkt eller viktiga nära relationer). Har fått höra historier om att han har slitit som ett djur under sitt arbetsliv för mycket av det han har; jag tror inte han skulle jobba så hårt i så många år för att att sedan skänka bort allt till välgörenhet eller dylikt.
Normal hantering av testamente är att det lagras i något arkiv, troligen hos en begravningsentreprenör eller jurist vilka har sådana tjänster. Testamentet behövs i sitt orginalutförande för att vara giltigt (kopior är ej giltiga).
Den som har en sådan arkiveringstjänst övervakar vilka som avlider och kontaktar de som är berörda av testamentet när personen de arkiverat för avlider.
Man kan även arkivera testamentet själv i något bankfack (eller i byrålådan) men det behövs sådeles hittas i sitt orginalutförande för att vara gällande.
Det finns inget som säger att någon behöver bli informerad om att den finns angiven i ett testamente, så är du det får du endast veta det muntligen via honom (om han vill informera det) eller när testamentet öppnas.
Delvis på grund av att han började skicka ett födelsedagskort varje år efter min pappas (hans kusin) begravning där jag hastigt träffade honom (vi sa typ bara hej till varandra och det var det), från att inte haft någon kontakt alls i kanske 20 år. Det måste betyda att han åtminstone tänker på mig även om vi inte har någon kontakt i övrigt. Vi träffas aldrig, pratar aldrig i telefon med varandra etc.
Jag tror det bästa är att släppa tanken. Du har ingen kontroll över vad släktingen gör med sina pengar i livet eller om han ens skrivit ett testamente.
Pengarna kan även hamna hos Allmänna arvsfonden:
Om en person avlider utan att efterlämna make/maka eller närmare släktingar än kusiner blir Allmänna arvsfonden arvinge.
Här är en idé. Ta kontakt med honom och lär känna honom. Kanske har han mycket kunskap att dela med sig av, som hjälpte honom på vägen mot miljonerna. Så kan du börja bygga en egen förmögenhet. kanske så att ni kan reda ut vad som händer i framtiden.
Det skriker dock girighet om ditt första inlägg. Lite som ett barn som får välja hur mycket godis den vill ha .Sorry.
Jag kommer absolut att släppa det. Var bara nyfiken vad som krävs för att upprätta ett testamente och om jag blir informerad om det nu sker och i så fall hur det fungerar.
Vad jag förstår finns inget krav på att kommunicera det, men experter brukar rekommendera att den som skriver ett testamente berättar om det för berörda.
Nej, jag vill/vågar inte ta första steget. Tar han steget (vilket jag inte tror han kommer att göra med tanke på att han inte gjort det hittills). Vi kom dock överens om att jag skulle höra av mig till honom om jag flyttar. En del av hans förmögenhet är arv från föräldrarna.
Man måste kunna identifiera en individ med 100% säkerhet, dvs skostorlek, vikt, längd och ögonfärg måste stå med förutom adress och födelsedatum.
…
Har du provat att googla öht?
…
Nej, personnummer är inget krav. Men någon beskrivning och ytterligare info behövs för att kunna avgöra vem personen är.
Typ relation, adress, telefonnummer etc.
Även om man flyttar eller byter nummer så finns ju en viss historik som hjälper till att identifiera.
Att endast skriva “Peter Svensson” eller liknande lär inte gå bra då det finns massor av personer som heter så.