Att ta hand om efterlevande

Jag gick förbi en kyrkogård med min 6 åring, och hon konstaterade att de var väldigt fint med färggranna blommor planterade på gravarna, och undrade vem som planterat dem, jag sa att de är deras efterlevande.

Då undrade hon vem som ska begrava henne eftersom vi andra är borta när hon ska dö… jag svarade att vi hoppas hon har fått egna barn som ordnar det, men om jag inte får det undrade hon, så svarade att då finns de som jobbar på kyrkogårdar som ordnar sånt…

Fick mig att fundera på det här med arv o.s.v
Hittade bara ett inlägg med ett svar från 2017, men nog måste väl några fler funderat i dessa banor? (såg att Jan svarat att de har förvaltning)

Tänker att många härinne också sitter med en hel del sparande som ligger spritt här och där, några tankar hur de ska hanteras och fördelas mellan de kvarvarande? Eller lämnar ni det till arvs lag bouppteckning o.s.v? om ni har skrivit testamenten, har ni planerat vad som ska hända om ni går bort?
Tänker att de lär väl försvunnit en del bitcoin denna väg där ingen kan logga på farfars konto.

Så hur har ni andra tänkt/planerat kring detta?

1 gillning

Har tyvärr inte gjort något själv ännu men tycker att man kan lyssna på en del RT-poddar som tar upp en del av de frågor du sitter med. Kommer inte ihåg relevanta avsnittsnummer tyvärr.

En intressant tjänst jag sett är Fonus Vita Arkiv där man kan fylla i en massa uppgifter och önskemål som sedan tillgängliggörs för efterlevande via dödsboet.
Man måste dock se till att någon anhörig vet att detta arkiv finns så de kan begära uppgifterna från Fonus.

Där verkar Livsarkivet bättre då de meddelar av dig valda personer då Skatteverket registrerar dig som avliden.

Finns säkert fler liknande tjänster men det kan nog vara ett bra sätt att förmedla önskemål, investeringar och kanske lösenord till en del tjänster (sociala-medier mm) som lämpligen avslutas då man gått bort.

1 gillning

Bra att du tar upp. Jag gjorde en megainventering av min situation (ekonomiskt, juridiskt) i samband med en sjukskrivning i höstas.

Lexly, som jag har avtal med genom min bank, erbjuder bra gratis behovsanalys online vad gäller äktenskapsförord, testamenten, fullmakter osv. Sen var det bara att beta av.

Lägger slutklämmen på testamentet nästa vecka. Den biten var svårast, särskilt vg bonusbarn (som blir särkullbarn) och annat. Gör det enkelt och tydligt, och framförallt: se till att det bevittnas och förvaras på ett sätt så att det automatiskt åberopas i samband med ditt frånfälle. Familjens Jurist m fl kan ombesörja förvaring mot en mindre engångsavgift. Kan ju vara värt det.

1 gillning

Jag vill att allt ska gå enligt den lagstadgade arvsordningen och har därför inte skrivit något testamente. Dock borde jag skriva testamente att allt ska ärvas som enskild egendom. Det är viktigt.

Barnbarnen får utdelning genom en kapitalförsäkring utställd på mitt liv och med dem som förmånstagare.

Jag har kommunicerat att jag vill ha en så liten begravning som möjligt, borgerlig. Ingen ceremoni, inga blommor och askan ska hamna i havet.

Det ska bli intressant att se hur det går :grin:!

Hmm livsarkivet hade jag inte sett förut, ska kolla upp det, verkar vara nåt för mig, ibland kan de gå illa fort har jag erfarit i livet.

Har hört att mycket elände kan uppstå efter om det är mycket värde som “står på spel” speciellt från de som är i relation med närmast anhöriga.

Då vi flyttar ut så måste vi nog också gå igenom ett och annat då all släkt är kvar i Sverige och man vill skydda sambo och barn i första hand.

Tror också helt klart på enkelhet

@ Nils
Så sa min mor, hon vill ha en pytteliten begravning, jag sa att vi kommer göra ett megaparty och är hon inte nöjd så får hon överleva oss :smiley:

3 gillningar

Här är ett relevant avsnitt som vi gjorde för ett tag sedan:

4 gillningar

Tänker mig vanliga arvsordningen fungerar för oss då vi är gifta med gemensamma barn som nu börjar vara vuxna. Är 53 och 46 år gamla men har ändå försökt prata igenom hur det skulle bli om en av oss går bort.

Har en excelfil med allt lösöre “av värde” uppräknat. (Bilar, båt, MC, verktyg, redskap osv) Saker som kan säljas om min fru väljer att flytta till lägenhet. Där finns också beteckning/namn på alla saker inklusive aktuellt rimligt “begagnatvärde” som gör det lätt att sälja på t ex Blocket. Ger dessutom en bra överblick över saker som man kanske märker att man inte längre använder. Sålde ungefär 15 såna saker nu när vi flyttade och fick ihop 50 000kr som nu kan användas till annat.

Har även en sammanställning över alla pensionsdelar med aktuellt värde i en fil samt en aktuell skogsbruksplan över befintlig skog.

Sen har vi uttryckligen pratat om att vi båda tycker att vi väldigt gärna ser att den efterlevande träffar en ny partner om den ena av oss går bort.

Har båda nämnt att vi vill kremeras och att askan begravs i minneslund osv.

Så tror det är bra att man kanske vågar prata om det och försöka förbereda lite praktiska saker så det underlättar om en plötsligt går bort.

Jag har gjort en sammanställning över alla mina konton och försäkringar som ligger i ett kuvert märkt ”öppna om jag dör”, eftersom jag har en känsla av att min fru inte lägger allt jag berättar om mina investeringar på minnet…

Att vara gift utan särkullbarn underlättar en hel del, och jag har valt att inte skriva testamente. Däremot har jag några olika livförsäkringar med separata förmånstagare i form av min fru och vårt/våra barn specifikt.

1 gillning

Min mormor lämnade en liten “utbildningsfond” efter sig till alla barnbarn. Alla barnbarn hade fri tillgång till sina respektive fondarv men där fanns en uttalad önskan från mormor om att pengarna skulle gå till “utbildning”. (Mormor själv var otroligt förtjust i barn och hade drömt om att få utbilda sig till förskolelärare men tyvärr fanns inte ekonomi till det)

Självklart respekterade alla hennes önskan och använde pengarna väl. För min del finansierade det körkort och utlandsstudier som varit rätt avgörande för mitt yrkesliv.

Eftersom den här fonden gjort så stort avtryck på mig, både map utbildning och insikten av att se en aktiefond växa över årtionden sedan jag var liten skulle jag vilja göra samma sak för mina ättlingar.

Vet inte än hur jag ska designa en sådan lösning, men det är så jag hoppas kunna göra :slight_smile: tips mottages tacksamt

2 gillningar

De ska väl gå att starta via en vanlig KF som är en försäkring och tillfaller förmånstagaren , sen har jag sett en del startat en stiftelse där kraven kan specificeras till att bara vara för vissa kriterier och endast för t.ex betalning av studier.

1 gillning

Vi har gjort en liknande grej via testamente. Det vill säga att vi har satt upp villkor för pengarna om vi båda skulle dö. Typ om barnen är under 25 år så får pengarna inte användas till något annat än utbildning / boende.

1 gillning

Just så- Utbildning och boende :+1:

hur funkar det med villkoren- är det hårda eller mjuka, dvs regleras det på ngt sätt eller är det upp till barnens goda intentioner? :slight_smile:

Jag tror inte att det är juridiskt möjligt att villkora ett arv. Men man kan ju ha ett önskemål.

Är det bara jag som tycker att arvet bör vara enskild egendom? Är det inte det finns risken att arvet fördelas på fler händer än man önskar.

Saxat från vårt testamente skrivet av en jurist…

Det som våra gemensamma barn xxxxx, och yyyy erhåller i arv efter oss ska ställas under särskild förvaltning utan överförmyndarkontroll. En femtedel (1/5) av den förvaltade egendomen ska utbetalas när barnen fyller 18 år. När barnen fyller 23 år ska hälften (1/2) av den då befintliga förvaltade egendomen utbetalas. När barnen fyller 28 år ska resterande andel av den förvaltade egendomen utbetalas. Det är vår önskan att våra döttrar vid det tillfället avsätter en tiondel (1/10) av den sist utbetalda andelen av den förvaltade egendomen till eventuella barnbarn som enskild egendom.

Till särskilda förvaltare utses xxxxx, och yyyyy. Det är vårt önskemål att de tillgångar som våra barn erhåller i arv efter oss ska placeras i linje med konsensus inom forskningen, i en passivt förvaltad global indexfond med låga avgifter, t.ex. en fondrobot som LYSA, Opti eller motsvarande. Fördelningen får variera mellan 60–100 % aktier och 40–0 % räntor. Mer information finns i vårt gemensamma bankfack samt på vår gemensamma Google Drive…

Den egendom, tillsammans med avkastningen därav, som erhålles i arv efter oss ska vara enskild. Detsamma ska gälla vad som kan komma att träda i dess ställe. De regler i äktenskapsbalken och i sambolagen beträffande makars respektive sambors bostad och bohag, som stadgar om samtycke och om övertaganderätt, ska inte gälla vare sig den erhållna egendomen ingått i kvarlåtenskapen eller trätt i stället för sådan egendom.

6 gillningar

Jag är inte helt säker på att det håller rättsligt. Dina barn KAN begära jämkning av testamentet och få ut sin laglott, dvs hälften av arvslotten. Men man får ju hoppas att dom lyder sina föräldrars önskemål… :slight_smile:

1 gillning

@janbolmeson, hur förvarar ni ert testamente? Bankfack är ju idealiskt men de försvinner allt mer. Om man förvarar det hos begravningsbyrå eller jurist, kan man vara säkert på att de finns kvar om x antal år? Vissa banker har väl också en sådan tjänst men bevakar de dödsfallen?

Jag har ingen bra praktisk lösning.

Lägger in länk till stiftelse information, ska fungera bra ihop med testamente verkar det som.

Stiftelse är nog ett sätt. Men det innebär väl administration med styrelse, protokoll, deklaration, annan formalia mm.
Kanske överdriver jag de farhågorna?

1 gillning

I princip alla rådgivare jag har pratat med avråder från stiftelse. Framförallt eftersom det är sjukt svårt att få allt rätt första gången och du får typ ingen andra chans att rätta till fel. Så det är lite lagt kort ligger.

Undersökte det noggrant när vi övervägde ombilda en ideell förening med mycket tillgångar till en stiftelse.

1 gillning