Vad är det säkraste, mest skatteeffektiva och lagliga sättet att se till att förmögenhet kan överföras över generationer i Sverige?
Med säkert menar jag inte bara att skydda förmögenheten från brottslingar, utan även från potentiella juridiska tvister, som till exempel skilsmässor eller konflikter med affärspartners. Jag har läst mycket om hur man sätter upp truster i olika delar av världen och om konceptet “equity stripping,” där man lagligt minskar det skenbara nettovärdet på sina tillgångar genom att belåna dem kraftigt. På så sätt minimeras deras värde för borgenärer och skyddas från att beslagtas i rättsliga tvister eller av andra fordringsägare. Jag undrar om det finns en motsvarighet, eller kanske till och med ett bättre system, i Sverige.
Jag vet att det inte finns någon gåvo- eller förmögenhetsskatt i Sverige idag, men det kan komma att ändras i framtiden. Hur gör familjer med generationsförmögenhet i Sverige för att skapa sin “skattkista”? Hur optimerar och fördelar de sin förmögenhet över olika tillgångar?
Bakgrund:
Min partner och jag kommer båda från enkla förhållanden (särskilt jag, då jag växte upp under knappa omständigheter), men vi har nyligen nått en gemensam nettoförmögenhet på flera miljoner kronor inklusive pension, tack vare vår karriärutveckling och höga sparande. Vi älskar båda våra jobb och jag planerar att fortsätta arbeta länge, med pauser för sabbatsår då och då. Just nu, även om vi inte skulle spara något mer och antar en årlig avkastning på 7% justerat för inflation, kommer vi att ha en betydande förmögenhet när jag når pensionsåldern. Om vi fortsätter att spara lite varje månad kan summan bli ännu större (över 300 miljoner kronor). Eftersom vi trivs med vår nuvarande livsstil och har inga dyra hobbyer vill vi gärna föra vidare vår förmögenhet till våra barn och alla framtida generationer.
Funderar själv i de här banorna. Har funderat lite på om en stiftelse kan vara en grej. Stiftelsen skulle kunna äga tillgångar som kommer framtida generationer till nytta, inte bara mina egna efterlevande. Dock skulle efterlevande kunna få förvalta stiftelsen mot ett arvode eller dyl.
Förmodligen kommer jag dock tröttna på att jobba och begå (FI)RE istället för att låta kapitalet växa till 100 millar.
Fundera på om dina barn blir gladare av 300m. Kanske bättre att se till så de får säg 10m i arv och bostad betald. Resten sätter du en välgörenhetsstiftelse som du kontrollerar så länge du vill och som barnen sen kan ta över.
På så vis kan du använda stiftelsen till att göra nytta medan du lever i den takt du själv bestämmer och sen kan de ta över den rollen efter dig om de vill. Det skyddar även dem från sig själva. 10m med avkastning kan de leva gott på resten av livet utan att jobba så länge de har lite disciplin. Får de 100m blir det nog lätt att man får för sig att ta på sig utgifter man inte kan hantera (Tänk båt, flyg osv). Risken för detta lär vara stor oavsett hur de är uppväxta för det räcker med att de skaffar en partner med andra åsikter som påverkar dem.
Inte minst sagt om du har fler barn för risken är att de kommer bråka om pengarna. Speciellt om någon har förmåga att vilja använda dem mer än de andra.
Sen är det som nämnt i andra trådar. Man behöver pengarna tidigt i livet. Inte när man är 60+ och ens föräldrar går bort.
Jag har läst “Die with Zero” och planerar inte att hålla pengarna från mina barn tills jag dör. Vi vill istället överföra förmögenheten när våra barn verkligen behöver den, någonstans i 20- till 30-årsåldern. Även de mest förnuftiga kan göra dåliga val när en stor summa pengar plötsligt dyker upp på deras konto.
Därför gillar jag verkligen konceptet med ‘trusts’ i USA, där man kan bestämma villkoren och tidpunkten för utbetalningar till förmånstagare, till exempel vid första bostadsköpet, examen eller start av ett företag. Det gör det möjligt att uppmuntra framtida generationer att leva produktiva liv, istället för att riskera att slösa bort allt på nöjen och lyx. Jag hoppas att förmögenheten vi bygger upp kan räcka i flera generationer och samtidigt minska risken för konflikter.
Jag tänker undersöka hur man startar en stiftelse i Sverige under tiden. Har du några resurser som du rekommenderar att jag kollar upp för att komma igång?
Den absolut bästa jag har hittat är boken ‘Stiftelsehandboken’. Den går igenom det mesta när det gäller stiftelser.
Men det är svårt. För egen del har jag endast tänkt att hjälpa min egna barn direkt ekonomiskt. Generationer efter det känns inte som man kan ta ansvar för. Jag har ingen aning om hur de blir som vuxna och om pengar hjälper dem eller ej.
Om man skapar ett system som att när de är X år så ska de få Y miljoner så kanske det går helt emot deras föräldrars (dina barns) plan om hur de ska växa upp. Det är även enormt svårt att skriva in skydd mot allting om när de inte ska få de pengarna. Uppenbara är tex att säga om de använder droger så ska de inte få det. Men gäller det alla droger? Kanske alla använder en “bra” drog i framtiden (Tänk koffein).
Kanske alla bara sitter med AI i framtiden och aldrig går ut eller träffar någon och får de en klump summa pengar så har de ännu mindre anledning till det. Skulle var tragiskt om man själv var anledning till att hela ens släktträd dog ut. Sen kanske det är raka motsatsen också. Bara för att de får en klumpsumma så ser de det som möjligt att skaffa barn annars ser de inte att det är ett alternativ. För vi har bytt system och har som USA.
Min tanke här är att vill mina barn ge sina barn en evig trygghet så kan de sätta dem i styrelsen på stiftelsen, ge dem ett styrelsearvode och samtidigt hjälpa till med den och förhoppningsvis se glädje av att hjälpa andra.