Arv till "fel" generation?

Jag vill kasta ur mig en liten fundering som aktualiserats nyligen då frågor om arv och generationsskiften dykt upp i flera trådar.

förenklat resonemang:
För hundra år sedan blev svensken ungefär 60 år i snitt. Arvet gick då till vuxna barn som mitt i livet använde pengarna till att bygga vidare på vad de hade för att sedan 30 år senare lämna vidare till nästa generation.
Detta var extra uppenbart om vi pratade om jordbruk, skog, hus i staden eller liknande tillgångar.

Runt år 2000 hade ännu en generation lagts till medellivslängden och det är inte konstigt att ämnet kommit upp oftare. 80-åringar som lämnar arv till 50-åringar som i sin tur har vuxna barn (jag vet, alla ynglar inte av sig när de är 30, men vi pratar om snitt). Då kommer frågan om att hoppa över en generation när det är dags för arv. Detta skulle också vara lättare rent praktiskt då arvet allt oftare är kontanter och liknande och inte gård, skog eller fastigheter…

problem?
Antingen ser man detta som ett problem, eftersom det är svårt att “rulla över” detta naturligt utan att det blir slitningar, förskjutningar av förväntningar etc (samt att alla ju faktiskt inte dör just vid medellivslängden). Och ja, jag vet att lagen inte är utformad för detta heller, men läs vidare!

familjeförmögenhet
Eller så ser man detta som att sätt att faktiskt på allvar bygga ett avkastningskapital för kommande generationer. För likt en skog (som nog är bästa liknelsen) kräver plantor som planteras för att barnbarn ska kunna skörda också kräver att man gallrar och tar ut virke ur skog som man sjäv ärvt från far- eller morföräldrar, så kan ju en famijeförmögenhet fungera.

krävs det inte mycket pengar?
Det måste inte vara hundratals miljoner och snorungar födda med silversked i munnen vi menar. Jag tänker på Svenssons och en normalavkastning.

exempel:
Låt oss för enkelhetens skull säga att man kan ta ut 3% ur ett inflationsjusterat och skattat kapital utan att det minskar i värde över tid. Om man då lagt en miljon, tio miljoner eller hundra miljoner på detta konto kvittar ju. För så länge pengarna inte levs upp kan kommande generationer få detta årliga tillskott om 30k, 300k eller 3M årligen för att göra vad de vill med.

risker?
Ja, det är väl naturligtvis det här med “fördärvaren”, dvs den tredje generationen som inte känner samma anknytning till förmögenheten. Finns det några sätt att motverka detta? För skogsbrukare och jordbrukare har det ju fungerat i generationer.

lösning?
Vad är då egentligen skillnaden när det kommer till investerat kapital? Kan det helt enkelt handla om bättre ekonomisk utbildning/uppfostran av kommande generation? Eller behöver bara en åldrande generation våga lita på att efterkommande tar hand om det som överlåtes till dem?

Jag tror att ett återkommande “ansvarsbelopp” man vet att generationer byggt upp smäller högt om man som ung vuxen får en liten “månadspeng” att starta livet med. Eller tänker jag bara fel och skulle i så fall sådana förmögenheter bara göda inflationen eftersom i stort sett alla nu har mer att röra sig med?

Samlas i bikupor och diskutera. :wink: :honeybee: :honey_pot:

13 gillningar

Stiftelse. Vi är flera som önskat ett avsnitt om detta genom åren, men Jan verkar inte så sugen.

14 gillningar

Man får arvet sent i alla fall. . . för sent kanske
Min mormor flyttade till hem när hom blev 100år o då fick min Mor arvet, då runt 78år gammal . .hon har inte så stor nytta av det, så det ligger på ett sparkonto.
Sen blir det min tur att få arv, också där förhoppningsvis efter jag är +70år o min bror +80år
Så Vi har inte så stor nytta av det. . .men Brorsan har barn o barnbarn som väl mer får nytta av det
Så ja, det känns som arvet hoppar över en generation hela tiden

3 gillningar

Ja, det är det naturliga svaret, men om man nu skulle vilja att detta fungerade utan en tvingande ram, utan mer som ett gemensamt ansvar för det som varit och det som komma skall?

Exakt, det är ju det jag beskrivet som problemet. Men tänk om det legat i en portfölj med klok fördelning som gjort att du och brorsan fått dela på 3% årligen sedan ni var 18 istället? Hur skulle det kännas? Hur skulle du rusta dina efterföljande för att fortsätta ta hand om det som ni byggt över generationer? Helst utan stifelsens regler och krav.

1 gillning

Det där med familjeförmögenheter är nog inte så lätt som man kan tro, med tanke på detta jag hörde i podden Kapitalet:

Om alla amerikanska miljonärsfamiljer skulle investerat sina pengar i ett brett börsindex år 1900, skulle det funnits 120 000 legacy-miljardärer i USA idag. Istället finns det noll.

12 gillningar

I min släkt och dom flesta jag känner/pratar med så också “problemet” att den äldre generationen till väldigt stor del har förmögenheten i obelånad eller lågt belånad bostad…INTE i kontanter/aktier/fonder mm…så är svårt att ge arv i förtid

8 gillningar

Precis, därav “fördärvaren” som är problemet. Men siffrorna belyser ju det jag menade. Men istället för miljardärer så skulle ännu fler kunna få en rimlig summa längs vägen. Att t ex få 10k i månaden kontinuerligt ur en kappsäck uppbyggd av ett par generation är ju också ett mindre ansvar än att få X miljoner på ett bräde.

Precis. Men lek med tanken att du omsätter detta hus till pengar och låter dessa bli starten på det jag menar. Är huset värt 2,5M så får du 6k i näven i månaden. Behöver du inte slantarna kan du dela upp dessa 6k på eventuella barn. Hur man tekniskt gör i just sin familj får man ju reda ut själva.

Men, jag menar inte heller primärt fastigheter. Jag menar oss som sitter här på RT och investerar. En dag kommer troligen ganska mycket av detta att ärvas av nästa generation. Är det då inte bättre att de går “månadspeng” än X mille på kontot? Kan denna modell göras som ett “släktsystem” som kan rulla över flera generationer eller måste en mupp komma in och sabba det? Det är ju ingen naturlag.

3 gillningar

Hade behövts amortera inte det höjer din risk-tråden och Die with zero (angående förtida arv) en generation tidigare.

Nu ska jag ut och bränna min avkastning på stan. Jag återkommer i eftermiddag. :wave: :tophat: :face_with_monocle: :dollar:

10 gillningar

:honeybee:, :honeybee:, :honeybee: och Erik71 har kommit fram till att det har fungerat eftersom det tidigare var nästan helt självklart att jobba med samma sak som föräldrarna. Om föräldrarna var skogsbrukare eller jordbrukare så blev man det själv också.

Det är inte längre lika självklart.

1 gillning

Lösningen är nog att se till så att det inte blir något arv. Fördela ut lagom mycket pengar till behövande tidigare istället. Byt ägt boende till hyrt någonstans längs med vägen också.

Problemet är balansen mellan vad man behöver själv och vad man ska skala av. Trist om man råkat ge bort för mycket.

1 gillning

Skulle verkligen alla ha detta kapital så skulle det ju inte betyda någonting, dvs bara elda på inflationen tills det inte betydde något. Någon måste ju ändå jobba för att det ska bli något att använda pengarna till. Men så långt kommer vi nog aldrig.

Man kan ju såklart träna/utbilda sina barn i att ta hand om pengarna. Men det är nog mååånga som försökt. Människor är helt enkelt olika, vissa (ganska många) kommer inte lyckas behålla kapitalet, som historien visar. Grundbulten blir ju också på några generationers sikt ganska utspädd. Alla generationer i alla släktgrenar kommer inte lyckas upprätthålla/fylla på kapitalet så då är man tillbaka på ruta noll så att säga…

4 gillningar

Det går emot mänsklig natur är jag rädd. Stiftelsen skyddar dessutom mot ”olyckor” på vägen som att någon kommer på obestånd eller gifter sig med fel person, det är i princip oundvikligt över tid.

4 gillningar

Så är det inte alls. Anledningen till att vi är rikare idag än för 100 år sedan är just att vi har så mycket mer kapital.

En kombination kanske skulle fungera?

• Liten “nödtiftelse” i grunden
  • Arv som portioneras ut i förtid
  • Ekonomisk bildning
  • Fostran i tacksamhet och sparsamhet

Det behöver kanske inte vara att allt hoppar över en generation? 2:a och 3:e kan dela och på det viset göra en successiv infasning

4 gillningar

Här görs ganska ofta generationsskiften istället för arv, speciellt efter det att gåvoskatten avskaffades.

2 gillningar

Ett argument mot är möjligen de mer komplicerade strukturerna som finns idag med nya partners, halvsyskon och liknande. Jag tänker att man som föräldrar kan vilja bestämma huruvida alla barn ska få en slant eller om bara de som är biologiska barn ska få. Jag tänker att jag inte skulle vilja ha en familj som levt ihop som en från det att barnen var små och där två av barnen ärver ett par miljoner vid tex 20 års ålder och de andra två inte får en krona pga inte blodssläkt, där skulle jag vilja styra.

Ett annat argument mot är att de som ärver behöver hantera dödsboet och allt sånt. Då är det helt klart en fördel att vara mer etablerad i livet än en ungdom. Håller på med ett dödsbo just nu och det är en väldig massa pill och fixande som mina barn skulle ha svårt att reda ut utan hjälp.

Ett argument till: är man mellan 50-60 när äldre generationen dör så har man väl absolut behov av pengarna.

5 gillningar

Jag är i situationen att jag, om allt går skapligt enligt plan, kan gå i bekväm FIRE runt 55. Helt utan att ha räknat in arv på ganska många miljoner som jag vet finns i bakgrunden. Jag har således inget behov alls av ytterligare miljoner för att leva mitt liv som jag tänkt.

Kommer se till att arv som tillfaller mig landar i kommande generationer på lämpligt sätt då det sannolikt kommer göra nytta för dem där de är i livet just då. Troligen som en kombination av engångssumma att bränna där och då, och något lämpligt sätt att sätta upp en penga-maskin om det behövs. Om de sen väljer att använda det tillkommande löpande tillskottet till att gå ner i tid, köpa en båt eller spara för att själva kunna gå FIRE blir upp till dem. Men jag tilltalas av tanken att ändå försöka överbrygga flera generationer, vilket kräver antingen gediget grundade värderingar eller en stiftelse. Eller både och.

Skulle jag behålla pengarna själv skulle det bara innebära att jag måste flyga första klass istället för business för att försöka bränna upp dem innan jag dör.

6 gillningar

Hmm, ja det är ju närmast definitionen av rikare.

Men om verkligen alla (globalt alltså) hade X kr mer i kapital eller /månad, skulle det ju inte betyda något. Det är ju fortfarande produktionskapacitet som är avgörande för vad vi kan köpa för våra pengar. Så jag håller nog fast vid påståendet. Men att alla globalt skulle kunna ha någon slags kapital från start är ju ett teoretiskt resonemang, det kommer ju inte hända.

1 gillning

Rent praktiskt är det ju inget som hindrar att man ger pengarna vidare till sina barn när man får ett arv, särskilt om man inte behöver pengarna. Så har man gjort i min familj. Dock så finns det fördelar med att barnen snarare än barnbarnen ärver, som jag beskrev. Det kan dessutom finnas vissa praktiska problem om många omyndiga skulle få ett arv, inte minst vad det gäller att se till att inte äldre generationer plockar på sig dyrare prylar från den bortgångnes hem.

2 gillningar