Arv kommer, vad är smartast?

Mina äldre äldre föräldrar sitter på en villa och övriga prylar som bil etc. Allt fräscht och i bra skick och utan lån.

De avser att bo kvar då länge det praktiska fungerar.

De har även en del på banken ca 1 miljon.

Nu ärvde de nyligen dryga 1,5 miljoner, varav ca hälften ligger i aktier.

Tankar kring hanteringen av arvet?

1 gillning

191. Tips när och innan du får ett arv, säljer ditt företag eller får en större summa pengar

En mycket bra utgångspunkt i dina funderingar att börja med :slight_smile:

2 gillningar

Lite oklart, vill du ha tips för att ge råd till dina föräldrar? Eller tips om hur du ska hantera ditt arv om x år?

2 gillningar

Strategi handlar ju alltid vad man vill uppnå. Är de i den åldern att de fortfarande kan uppleva saker så skulle jag föreslå att de använder en rejäl del för roliga resor mm. Vill de inte använda pengarna är det väl bättre att de ger vidare till nästa generation.

2 gillningar

Vill de ha din hjälp med att hantera arvet? Säger som Melwa. Det är lite oklart vilken roll du har i detta.

Med det sagt.

Jag har nyligen haft ett snack med mina föräldrar. Vi har en gemensam dröm om att jag och min familj ska kunna hitta en sommarstuga i närheten av deras hus på landet. De är villiga att ge ett förskott på arvet för att få drömmen att bli verklighet. Tror nästan att deras dröm är starkare än vår även om vi också delar den. Att sitta på pengarna och vänta på bättre tider känns kontraproduktivt när det är nu de har hälsan och kan njuta av sommaren/andra lov tillsammans med barn och barnbarn och har ork och kraft att hjälpa till med allt fix som ett hus medför.

Annars så kan man också resa ihop, vilket också blir som ett förskott på arvet som båda uppskattar. Detta blir snart verklighet med svärföräldrarna som har resor som sin stora passion i livet.

Det blir krångligt/svårt om det finns många barn/syskon med i bilden. men mina föräldrar kommer givetvis ge samma summa till min bror som vi får till sommarhuset.

2 gillningar

Länkar in nya artikeln kring arv:

2 gillningar

Förtydligande

Det är deras arv i första hand, dock är de i den åldern och har ett så pass härligt boende att de sitter nöjda där, resor gör de inte längre eller går på galej osv.

I nästa steg så ärver jag och mitt syskon.

Inte heller vi sitter i båten ekonomiskt.

1 gillning

Om de inte tänker använda pengarna eller har någon vidare nytta av dem så är det väl egentligen bättre om de ger ett förskott till arvet till dig och ditt syskon. Då får de ju iaf möjlighet att se pengarna komma till användning innan de är dags. Prata med dem om detta, men på ett sätt som gör att det framgår tydligt att det är deras beslut och att det inte finns några förväntningar.

Om jag hade varit i deras situation. Att de har det kanon som det är och inte har något behov av lyx och flärd så hade jag gett allt till mina barn direkt även om pengarna bara hade gått in på ett fondspar för framtida behov. Kanske ni kan unna er något tillsammans iaf. Tror inte det finns mer att säga. Att placera pengarna är väl samma råd som vilka pengar som helst. Indexfonder med 0-X% räntefonder enligt önskad risknivå.

Min tanke “vad fan ska de med pengarna till”….

Men är väl som mina förälrar, de ska sitta och trycka på dem tills de dör.

3 gillningar

Det finns minst tre val.

1. Sparkonton med insättningsgaranti. Bra om föräldrarna behöver anlita mer hjälp hemma, eller dylikt.
  2. Investera pengarna, med hänsyn till att de kan växa till ett större arv. Bra för främst dig.
  3. Förtida arv, bra för båda, kan ge glädje att se pengarna komma till nytta. Kanske främst om de då används och inte bara investeras.
5 gillningar

Inte en dum tanke. Kolla hur mycket pengar det skulle vara att få t.ex städhjälp en gång i veckan i säg 10 år. Så behåller de dem summan och ger bort resten. Kan vara skönt att få avlastning med hemjobbet även om man klarar det själv. Försök hitta något som de själva verkligen vill ha också. De ska inte vara dumsnåla bara för att de kan.

1 gillning

Be dem investera, men med med arvingarnas sparhorisont (indexfonder / lite högre risk då det är lång sikt). Arvingarna borde kunna stötta till om det tillfälligt skulle krisa till sig, eftersom de sedan får ut det som arv ändå. Så gör “vi”.

Ja tänk att de har mage att behålla det de äger.

Jag måste säga att det verkar som det är betydligt vanligare i Sverige att folk känner att de har någon sorts rätt till sina föräldrars tillgångar än när vi bodde i USA. Måste säga att jag tycker det är väldigt knepigt att det är lagstadgat att barn har legal arvsrätt till sina föräldrars tillgångar, det är väl därför så många anser att de har rätt att ha synpunkter på hur föräldrarna hanterar sina tillgångar medan de fortfarande är i livet.

2 gillningar

Tips jag gillar, uppmuntra föräldrar att spendera sina pengar!

Har jag gjort med min mamma, trots min låga inkomst så hoppas jag verkligen att min mamma verkligen använder sitt kapital för att göra vardagen bättre. Förväntar mig 0 i arv och har sagt det till henne flera gånger.

Det är ju hennes pengar!

2 gillningar

Kolla senaste ekonomibyrån. Det gås igenom lite intressanta grejor kring arv🙂

1 gillning

Plus 1 på det. Jag har uppmuntrat mina gamla att leva livet (spendera) och inte att skämmas för det :wink: strunt samma om det blir kvar nåt eller inte.

2 gillningar

Lek med tanken att dina föräldrar är 80 år gamla, de har tillsammmans 150k i månaden i pension, 10 miljoner i likvida medel och 40 miljoner i fastigheter. Inga lån.

De får loss 10m ytterligare.

Dessa ska alltså pumpas in i någon sorts investering av dem enligt dig?

Och under inga omständigheter istället investeras av barnen?

Nja investeras eller inte, det får de bestämma som de vill. De kanske vill ge pengarna till välgörenhet. Barnen har inte mer att göra med det än några andra.

där skiljer sig våra åsikter i så fall väldigt mycket.
vet inte varför åsikten någon på detta forum, eller någon annan random person skulle väga lika tungt som någons egna barn. Högst oklar åsikt

Det står naturligtvis föräldrarna fritt att be vilka de vill om råd. Det jag poängterar är att det är upp till dem, inte barnen (eller nån annan heller.)

Många kanske skulle be barnen om råd. Men å andra sidan om de sitter på 50 miljoner i tillgångar så har de nog rätt bra koll själva.

2 gillningar