Ska träffa en vän vars man gick bort och barnen 18- och 20 år gamla ungefär. De ska få ett arv på ca 1 MSEK per person. Vad tänker du är viktigast att de får med sig?
Utgå från att de inte kan något. Vad skulle du tagit upp?
Ska träffa en vän vars man gick bort och barnen 18- och 20 år gamla ungefär. De ska få ett arv på ca 1 MSEK per person. Vad tänker du är viktigast att de får med sig?
Utgå från att de inte kan något. Vad skulle du tagit upp?
Det viktigaste är nog vetskapen att det kan gå både upp och ner. Få inte panik, sälj inte. Globalfond är bra. Förvänta dig inte att bli rik snabbt.
Att även om det är tråkigt med bortgång och död så innebär det går en chans till en riktigt bra ekonomisk start på deras unga liv om de förvaltar det rätt och smart.
Beror ju lite på vad det fått ärva, är det kontakter eller aktier eller kanske något annat?
Är det aktier så är nog tipset att berätta lite om börsens utveckling och att de har en god chans att bli ekonomiskt oberoende innan de går i pension (beror såklart lite på hur portföljen ser ut)
Är det pengar är det ju lite svårare, i den åldern kanske man vill köpa en lägenhet och det är ju oftast ingen dålig investering. Dessutom kan det ju enklare att köpa en bil med en bra bostadsrätt i botten.
Investera i utbildning är ju heller aldrig fel i den åldern, kanske studera utomlands? Har inte koll på detaljer där (förutom att en miljon inte räcker långt i USA)
En global fond kanske vore intressant.
I övrigt är det ju aldrig lätt att prata pengar, oavsett ålder, men tror att om arvet hade rört 2 personer i 40 års åldern hade det vart en helt annan diskussion ![]()
Försök inte bli rik snabbt på enskilda aktier. Som så mycket annat i livet är det den som har tålamod oftast vinnaren i livet. Tålamod tålamod. Och lyssna inte på andra experter då dom oftast bara vill tjäna pengar.
Att inte ha bråttom.
Att ”vinna” ekonomiskt på någon närståendes död kan ge upphov till alla möjliga (och omöjliga) känslor och tankar. Skuldkänslor, ”vad skulle NN velat att jag gjorde” osv osv.
Om det inte finns akuta behov som måste lösas skulle jag uppmana dom att parkera pengarna tills dom landat helt i situationen.
För ett lite annat perspektiv så att fokusera på att landa i situationen. Ta hjälp och prata om det som hänt, hitta en acceptans i situationen och lära sig leva i den nya verkligheten.
Det ekonomiska blir någonstans sekundärt men att skynda långsamt som många är inne på är väldigt klokt.
Hör med dom om det finns andra delar som de kan behöva hjälp inom för att kunna må bra ![]()
Sen en eloge till dig som tar dig för detta! Hatten av!
Den viktigaste insikten de behöver få är att 1 miljon inte räcker livet ut utan att man bör förvalta dem smart. Investera säkert till en början tills de vet vad de vill göra med pengarna. Om de är klåfingriga, föreslå att de behåller en mindre summa, t.ex. 50 - 100 000, för att köpa något de verkligen vill/behöver (t.ex. en bil) men att resten går till långsiktigt sparande (bostad t.ex.)
Också viktigt att de förstår att de inte ska ändra på sina livsmål utan se till att leva så som de skulle ha gjort om de inte hade den där miljonen: plugga vidare, skaffa dig ett jobb, starta eget, eller vad det nu det var de skulle ha gjort annars.
Berätta för dem vad dessa pengar kommer vara en viktig grundplåt till (om de inte förväntar sig flera stora arv); bostad, familjebil, utlandsstudier, renoveringar av bostad, kostnader för framtida barn samt andra levnadskostnaderna som man definitivt inte tänker på när man är 18-20år
Att inte ha bråttom.
Förklara att det kan vara en bra grundplåt för framtida ekonomi OM de inte börjar sätta sprätt på de omedelbart.
Låt de logga in på ”Min pension”. Ange typisk ungdomslön 15000-25000kr/mån. Låt de SE vad deras pension blir i så fall…
Visa ränta på ränta effekten om de kan hålla fingrarna bort och låtade växa.
Föreslå kanske 5-10% ”leka av sig pengar” och resten i långsiktigt indexsparande.
Erbjud att ”coacha de ekonomiskt 1 gång årligen”. Ett offentligt löfte givet till någon annan hålls oftare ![]()
Hej Jan! Jag skulle rekommendera dem att kolla på avsnitt 191, " Tips när och innan du får ett arv, säljer ditt företag eller får en större summa pengar". Höhö.
Jag tror det beror mycket på hur de är som personer redan. Jag kan tala utifrån egen erfarenhet där jag fått ett arv på en miljon vid 25 års ålder men jag har sen barnsben alltid varit en sparsam person så den hjälp jag hade behövt om jag varit 18-20 år var mer praktisk hjälp hur man ska investera pengarna (indexfonder, Lysa, räntefonder o.s.v. Vilket jag för övrigt fick vid den åldern genom rikatillsammans.
För mitt syskon däremot som fick lika stort arv som jag spelar det ingen som helst roll hur mycket praktiska råd hen får då hen är en “slösa” och behöver snarare hjälp med att ändra det kortsiktiga synsättet, vilket för övrigt inte verkar vara möjligt. Går det inte att ändra synsättet till pengar bör man åtminstone övertyga om att investera hela summan i en bostad för att undvika lån.
Är det handfasta råd om investeringar du ska ge så tycker jag faktiskt att du kan rekommendera dom att lyssna på några av rikatillsammans nyckelavsnitt. Jo och en sak till. Få dom att förstå hur mycket pengar en miljon kronor är så att de inte underskattar eller i värsta fall överskattar hur mycket pengar det är.
Jag har en bekant till mig som hade en snarlik situation, pengarna gick åt snabbt, troligtvis för att skapa en kortsiktig tröst tippar jag på.
Ta upp ränta på ränta, och ta upp exemplet med lekhinken ![]()
Jag skulle fokusera på en handpenning till en första lägenhet genom att ge dom budskapet att pengar lätt går åt bara av farten och att det kan vara värt att antingen betala av lån på lägenheter om de redan har lägenheter eller binda sina pengar typ på ett fasträntekonto tills de vill köpa lägenheter då pengar av den här storleken är en möjlighet i livet som man inte får många gånger och att det vore synd att bränna dom utan att ha något bestående om detta är vad som finns kvar efter en bortgången förälder. Skulle inte dra mig från att resonera i linjerna “vad hade pappa tyckt om att ni la hans livsbesparingar på”.
Jag skulle fokusera på allt annat än pengarna. Bara landa i det som hänt. Att tänkta på hur man ska förvalta dessa pengar tänker jag man inte behöver stressa med just nu. Bättre att pengar enbart ligger på ett sparkonto 1 eller 2 år än att det slösas upp på onödiga saker.
Kanske man kan prata om vad de vill bo någonstans i framtiden och säga att dessa pengar kan möjliggöra detta.
Jag skulle försöka känna av barnen lite och se vilken typ av personligt de har. Har barnen mer oekonomisk syn skulle jag börja med att försöka få barnen att inse hur lång tid det faktiskt tar att tjäna ihop 1000 000 av rent arbete.
Framförallt lyssna på barnen de kanske se sin chans att bara få prata av sig med en vuxen utomstående människa om allt och ingenting.
Hur längesedan var det fadern gick bort? Är syftet med mötet att du ska ge finansiella mål?
Om inte så hade jag personligen inte tagit upp finansiella frågor. Hade istället sagt till dem att jag finns där och att om jag någonsin kan vara till hjälp på något sätt så får de hemskt gärna kontakta mig😊
Sedan kan de ju vara bra att veta vad de vill göra med sina liv. Kanske har någon av dem fått en blixtinsikt om livets förgänglighet och vill använda pengarna till något, för dem, värdefullt här och nu.
Annars är det väl en go och tråkig global indexfond som gäller.
Ta reda på vart de är! Du verkar som en klok person, så våga härbergera de förberande råden och se om det dyker upp något nytt i mötet. Kanske dyker svaret upp där.
Något man skulle kunna behöva prata med dem om är sambolagen och vad som kan hända om de köper bostad med någon för pengarna.
Jag har visat en 20åring din “ränta på ränta” kalkylator. Blev väldigt konkret vad tålamod kan ge.
Hade en bekant vars mamma omkom i Estonia. Fick en del pengar och brände dem tämligen omgående, ny bil osv…
Jag tänker att det finns psykologiska aspekter att ta i beaktande. Pengarna kanske inte betyder någonting för dem utan påminner om den bortgångne föräldern varför de bara vill bli av med dem. Speciellt om det är i början av sorgeprocessen.
Många bra tankar i tråden. Glöm bara inte att vara lite inkännande på dem också och anpassa råden efter deras svar. Vad tror de att deras pappa skulle velat att de gjorde för pengarna? Om de ärver pengar och inte aktier/fonder kan en nedgång bli psykologiskt jobbig, man kan känna att man “spelade bort pappas pengar” även om man gjorde helt rätt. I så fall kan det bästa rådet vara att spara pengarna eller en del av dem på konto med ränta tills det är dags för bostadsköp. I så fall kan det vara en bra idé att informera om insättningsgarantin eftersom de är nära den.
Viktigt att de sparar dokumentation om en bank vill kontrollera deras ursprung i framtiden (exempelvis vid bostadsköp).
Man kan diskutera om att de kan göra något för en viss del av pengarna för att minnas sin far.Tänker en mindre summa.
T.ex. om fadern och barnen gillade fotboll tar de en liten summa för att ta en weekend till London, kika på en match eller två och under resan prata om minnen av och om sin far och hur han hade uppskattat det om han var i livet/fått vara med dem. Skapa ett minne/upplevelse som förhoppningsvis blir något positivt de kan plocka fram när det behövs.