Ska träffa två ungdomar som fått ett arv på 1 MSEK var - vad ska jag ta upp?

Att ej stressa först koncentrera all sin tid på hitta ett sätt att försörja sig på om de nu ej redan gör det.
Sen när de har en stabil grund med arbete så kan de börja snegla på om de vill köpa lägenhet eller aktier för pengarna skulle jag säga.

Väljer de o vidareutbilda sig så hade jag tagit en del av pengarna o helt skippa studielån o finansiera via den kassan.

Är det inte rätt dumt att skippa studielån? Vet många som ångrar att de inte tog eller tog ut mer studielån när de hade chansen…

Varför det? Kan du utveckla detta?

Jag tänker att alla föds med olika förutsättningar. Synd att inte göra det bästa med vad man tilldelats.

Hur skulle du gå tillväga där? Hur förstår man värdet av en miljon?

Jag är en av dem som fått pengar (inte 1M iof) tidigt och inte förslösat dem. Sund ekonomisk inställning från föräldrar och andra vuxna var så klart viktigt. Skulle dock säga att en superviktig sak var att enbart lite pengar låg kontant på konto och där var budskapet att de skulle jag använda till guldkant eller gärna till att resa. Övriga pengar var långsiktigt investerade i en annan bank än min vanliga. Visserligen i ett konto i mitt namn men bara att fatta hur man tog sig in och skulle sälja krävde ju att man var lite påläst. Budskapet gällande dessa pengar var att de låg bra där de var och skulle användas till en ev insats i framtiden.

Detta fungerade superbra. Inte en krona av de pengarna gick åt till nått dumt utan jag fortsatte bara spara undan där när jag fick pengar i samma placering. Slutligen fick det mig att läsa på och bli intresserad.

Så jag har faktiskt, till skillnad från många andra jag vet, en positiv upplevelse av pengar vid 18. Så gör det inte till någon självuppfyllande profetia att pengarna kommer brännas på skit!

2 gillningar

Jag minns när morfar tog mig med ut på en ö en sommar. Vi hade lagt ut nät och lagat frukost över öppen eld och låg i mossan och tittade på molnen.

Så frågade han; Om du får en miljon nu. Vad skulle du göra med den då? Jag var stum och presenterade olika idéer. Köpa ett ton lösgodis (jag var sex eller sju år gammal).

Men så förklarade han ränta på ränta - effekten. Jag vet inte om han använde sparkonto med ränta eller aktieutdelning som exempel. Men poängen gick fram.

Konsumera inte; Investera.

3 gillningar

Mycket prat om känslor och ta sin tid till att sörja osv men jag antar att om man postar på forumet RIKA tillsammans så vill man veta hur man får pengar att växa så effektivt som möjligt och inte få tips om hur man hanterar sorg?

Köp BTC och ETH för 30% stål och skog 30% använd 30% till att köpa aktier i dippen.
Spara 10% som buffert för oförutsedda kostnader.
Avkastningen på ovan är historiskt sett betydligt högre än räntan på ett långt lån till bostad.

Jobba som vanligt och spara/amortera som vanligt på ordinarie lön och låt inte ett arv styra din tillvaro.

Casha ut vid 45 och lev drömmen.

Framförallt genom att förklara hur mycket olika saker i livet kostar. Jag tänker mig att ungdomar kanske inte har koll på vad ett boende kostar och att man i 99 fall av 100 måste ta ett lån för att köpa sin första bostad, även om man har en miljon kronor. “En miljon kronor” är inte endast i vårt samhälle en exakt summa pengar utan ett begrepp som har används i årtionden för att representera en stor summa pengar.

Man kan också sätta det i relation till hur lång tid det skulle ta att spara ihop till en miljon med en vanlig månadslön. Eller hur länge man skulle kunna ta ut en månadslön om man har en miljon att leva av. Tar man t.ex. ut 15000kr i månaden och räknar på ingen avkastning kan man leva på en miljon i 5.5 år vilket på så sätt tydliggjort värdet på en miljon i förhållande till arbete. Det räcker förvisso 5.5 år vilket är en överskådlig tid men inte livet ut. Även räntesnurran kan vara bra att visa vad värdet av en miljon kan betyda om man investerar.

2 gillningar

Lyssna först och prata sen.
Innan du vet hur deras egna tankar är kan det vara svårt att veta vad de behöver.

9 gillningar

Jepp finns ju två synsätt på detta :slight_smile:
Ena är ju o ta lånen då drt ör så pass låg ränta och investera pengarna direkt.

Men jag är ändå av åsikten att vara helt skuldfri är en lyx som är värd o kosta på sig :slight_smile:

Men jag förstår samtidigt de som tar studielånet då det rent matematiskt kan vara smart om allt går sommdet ska på såväll börs som ens privatliv.

Men dettanmåste ju de yngre killarna avgöra själv vart deras ståndpunkt är angående lån är dom likt mig så kommer de undvika alla lån så gott det går.

Bloggen och podden har behandlat psykologin ända från början. Den centrala frågan är ”Vad är ett rikare liv för dig?” Hade jag förlorat en förälder vid 18-20 års ålder hade jag inte varit mottaglig för konkreta resonemang om aktier och fonder. Jag hade velat prata av mig med en klok vuxen som också har drabbats av förluster och har mer övergripande perspektiv på prioriteringar i olika stadier i livet. Inlyssning, gå inte rakt på strategier för pengarna.

5 gillningar

Det första du ska fråga dem är om de tycker att 1 miljon kronor är mycket pengar.

Haft mötet nu, det här var mina poänger utifrån det som vi pratade om. Förlusten kring föräldern är självklart något som behöver pratas om och hanteras. Men den kvarvarande föräldern är långt bättre på det än mig. Så jag pratade bara om “pengarna”.

• Vi pratade om att pengar kan användas för att köpa saker, men att de har en unik egenskap - de kan tjäna nya pengar.

• Vi tog upp @axr (eller @alec) regel om: “Investera 1.000 kr i 10 år för att få ca 1.000 kr i månaden resten av livet” samt att “pengar dubblas ungefär vart 10 år.”

• Vi pratade om “the power of and” att det sällan handlar om antingen eller med pengar, man kan ofta göra både och.

• Det kanske viktigaste var att inte göra “för stora skutt”. Att det med pengar kan vara lätt att fuska och ta genvägar. T.ex. den ene ville köpa en ny bil, och då var min poäng, absolut gör det, men gå inte från 15.000 kr bilen idag till en ny Tesla, utan titta på kompisarna i samma ålder och köp en lite bättre bil. En ny Tesla köper man i 40-års åldern. Typ.

• Överlag pratade vi rätt mycket om att “benchmarka mot andra i samma ålder / livssituation” och kanske unna sig ett litet steg bättre.

• Vi pratade om att de olika anledningarna till att folk investerare “tjäna pengar” (=nytta), “för att det säger något om min som person” och “för att få utlopp för kickar”. Återigen inte att något är rätt eller fel, men att det är viktigt att man är ärligt mot sig själv. Vill man göra det för att tjäna pengar så var mitt tips - helt oväntat - LYSA eller OPTI.

• Vi pratade mycket om det som att pengar är som att plantera ett frö som över tid kan bli ett ordentligt stort pengaträd. Men att det tar tid och om risken att såga ner det för tidigt.

• Vi pratade också om att kanske ha en 14-dagars cool-down period innan man gör stora beslut eller uttag från pengarna. Strukturellt skulle de nog ha pengarna hos LYSA i mammas namn och om pengarna skulle tas ut, då är det som med en förening med två efterföljande stämmor. Dvs. en begäran och en begäran 14 dagar senare. (samt så klart att tydligt ha ett dokument som skuldsedel och villkoren)

• Att självklart använda den del av pengarna nu till en resa, den där lite bättre bilen men återigen - inte skutta för långt och ha balansen mellan pengar nu och pengar sedan.

Ja, kommer jag på något mer så kompletterar jag. Hade med mig min egen 12-åring och även om hon tyckte det var lite tråkigt så fastnade 1) regeln om spara per månad i 10 år för att få ut resten av livet och 2) att microsoft äger en del i OpenAI och att hon ville att det skulle bli månadens aktie.

15 gillningar

Klokt råd för att lägga diskussionen på rätt nivå :+1:

2 gillningar

Kanske bara är jag men hade jag varit i den åldern hade jag rest på obestämd tid. Det är något jag ångrar att jag inte gjorde mer i den åldern, längre resor.

2 gillningar

Yes, jag med… Särskilt eftersom jag upplever att det tidsfönstret är stängt nu. Därför vi pratade om att använda en del av pengarna nu, till just sådant. :+1:

3 gillningar

Jag tänker att man i den åldern gärna vill göra och köpa massor. Mitt råd hade nog varit. Finns det några uppenbara livsförbättrare att göra omedelbart så gör dem. Tex betala lån, byta ut en trasig bil mot en fungerande, mm.

Tänk på att dyra saker som bilar och hus också är dyra att äga. Dra inte på er för stora fasta utgifter.

Ta en summa till guldkant nu.

Investera resten.

Att ha en pengamaskin som ska användas om 20 år skulle ju va dötrånigt för mig och säkert inte roligare för ungdommar.

Så jag hade iallafall gett som alternativ att man kan bestämma en andel av avkastningen som är till för guldkant varje år. Så att man har nytta av pengamaskinen oftare.

1 gillning

Ekonomi kan vara svintråkigt för många yngre, fånga upp deras intressen och väv in kalkyler, budgetar och framtid i det. Kan bli väldigt abstrakt att prata pension och skatteplanering med en 18-åring.

Flickor kan se en längre bort och tänka på framtiden med familj och barn ganska tidigt, av egen erfarenhet som kille var det mer polare, party och en helg eller sommar i taget.

Fråga helt enkelt vad dom tror om framtiden och var dom tror själva händer i sina liv om 5-10-15år.

Bränner du en mille kan du tjäna ihop den igen, inget är för evigt.

1 gillning

Jag skulle börja med att säga att om ni hade fått var sin bil och inte hade körkort så vore ddt första att skaffa sig detta.

. Detsamma gäller pengar. Man måste skaffa sig utbildning om pengar för att kunna hantera dem och för att skydda sig mot omvärlden s k vänner och bankirer som bara vill bli rika själva på din bekostnad.

Sen skulle jag ge dem Robert Kiyosakis bok. Rich dad Poor dad.
Som en början.

2 gillningar

Är du ekonom eller finansman?

Låter som du hittat rätt nivå. Att köpa dyra kapitalvaror är antagligen det som är lättast till hands för det är detta som “samhället” vill att du ska göra. Spendera, köpa. Överglänsa kompisarna/grannen. De bör lära sig att strunta i dessa impulser, speciellt om det rör sig om dyra bilar och annat.

Jag var faktiskt inne på att om några år köpa en bättre begagnad Tesla M3, men det var innan det klarnade för mig att den kan kosta upp till 12000 kr/år att försäkra. Går fetebort. Jag är allergisk mot höga fasta kostnader, och tydligen ligger denna typ av bilar fortfarande utanför mitt räckhåll med de strikta ekonomiska förhållningsregler som vi har.

Lär dem förstå möjligheterna med pengar. För mig klarnade det när jag läste nån blogg (tror det var chansar mest) som köpte utdelningsaktier och fick in ungefär som min dåvarande månadslön i utdelningr varje månad. Innan hade jag inte fattat detta, men fick det svart på vitt när jag såg dennes skärmdumpar över utdelningar/månad. Fan asså, att slippa jobba och ändå få in en månadslön. Det blev moroten och gnistan som tände lågan till vår resa mot FIRE. Inte att slippa jobba utan att ha möjligheten att slippa löneslava.

Folk i allmänhet är intutade sen barnsben att man ska utbilda sig, jobba till 65, gå i pension osv. Det går inte att göra på något annat sätt. Jag bryr mig inte om vad jag får i pension, det blir tillräckligt, speciellt om aktiemarknaden inte imploderar totalt och pengamaskinen blir värdelös. Då lever vi på avkastningarna tills den dagen vi reser till himlen. Att det kommer pension någon gång i framtiden det blir en fin bonus, inget vi kommer vara beroende av.

Lär dem att undvika spekulationer. Detär lätt som ung och lättpåverkad att bränna pengar på frimärksaktier som polare, tiktokkare och andra tipsar om. Indexfonder, investmentbolag är det som gäller.

/

3 gillningar