Skicka vidare arvet från Far/Morföräldrar till barnen direkt?

Har både mina och min respektives föräldrar kvar i livet förhoppningsvis ett bra tag till och vi har redan en bra ekonomi själva och en fin utveckling framåt. Har dessutom barn som börjar bli vuxna.

Den dagen generationen ovanför för oss kommer det finnas arv uppskattningsvis i storleksordningen totalt 5 miljoner från båda sidor. Dessa kommer komma utspridda i tiden och vi har funderat om inte dessa pengar den dagen det blir aktuellt istället skulle gå direkt till våra barn istället för oss föräldrar? Detta för att de troligtvis då kommer vara i en period i livet där ett extra tillskott gör stor skillnad. Det kommer också ge oss föräldrar en tydligare och enklare bild i hur/när vi hjälper våra barn ekonomiskt. Det kommer också underlätta för att vi skall undvika att hamna i en situation där barnens står lottlösa fram till den dagen då vi dör och våra tillgångar blir deras. Med tanke på hur vi resonerar är det rimligt att vi kommer lämna ett stort arv efter oss den dagen.

Jag tänker själv att idag skulle ett arv om 2 Miljoner inte förändra mitt liv mer än det hade ökat på mina investeringar. Hade jag däremot fått det arvet för 20-25 år sedan när jag letade bostad, hade höga studielån etc. så hade det gjort all skillnad i världen. Dvs, vi skapar mest värde för familjen genom att göra så här.

Barnen är redan idag väldigt sparsamma och ekonomiskt förståndiga så jag ser inga risker eller konstigheter här, de kommer disponera pengarna ansvarsfullt.

Är det någon som resonerat kring detta och till och med gjort slag i saken, vilka lärdomar har ni och vad bör man tänka på?

Just nu är det bara på tankestadiet mellan mig och min fru, om vi väl väljer att agera så här när det är dags, är det vettigt att prata om detta tänkta förfarande innan det sker, och i så fall bara med barnen eller även med mor/farföräldrarna. Jag är lite orolig att det skulle bli ett rätt stelt och konstigt samtal med den äldre generationen även om jag själv uppskattat det den dagen jag var i samma sits. Jag vill ju bara att alla skall känna så bra som möjligt inför och under detta när det väl är dags.

Om det gör någon skillnad så har både jag och min fru syskon som kommer dela på arvet med oss och det kanske komplicerar saker efteråt vad det gäller kommunikationen, fördelningen är ju redan satt genom arvslott (om inte något annat skrivits ;))

Fyll gärna på med era erfarenheter.

Så ville mina föräldrar få göra med sina barnbarn, naturligtvis i samråd med mig och min syster.

Med mitt och min systers goda minne så hoppade de sas över en generation och skrev testamente till sina barnbarns fördel och alla barnbarn fick lika delar av morföräldraarv när mina (min systers var ännu yngre) var 12 år. Arvet var pga storleken tvunget att placeras under överförmyndarnämndens kontroll till dess de var 18 och jag fick oxå lämna in en redovisning varje år för mina barn. Mina barn fick sedan vetskap och full tillgång till sina pengar på sommaren när de gått ut gymnasiet och därefter började på universitet.

De har inte ännu rört/konsumerat upp en enda krona av sitt arv och jag gjorde det inte heller innan de fick tillgång själva, men vi har under åren placerat om till andra fonder än de som initialt förekom.

1 gillning

Har gått i samma tankar, men mest av anledningen att jag tror att det finns en “risk” att arv-/gåvoskatt införs. Således kan barnen få en större del av kakan kvar i slutänden om man gör slag i saken nu. Men då är vi inne på spekulation, och sånt håller vi ju inte på med :smiley:

1 gillning

När du fått ut ditt arv är pengarna dina. Då är du fri att göra vad du vill med dem, till exempel ge dem till dina barn. Det är inget konstigt med det och inget du behöver prata om i förväg med sina föräldrar eller syskon. (Men har du mer än ett barn ska du ge dem lika mycket, annars blir det knepigare.)

1 gillning