Har inte tänkt på det här tidigare vilket känns lite dumt. Jag har sambo, barn och några miljoner i värdepapper. Om jag går bort kommer mitt barn ärva mina värdepapper och de blir tillgängliga när han är myndig. Under tiden blir de förvaltade av en överförmyndare. Har jag förstått det rätt?
Detta känns dumt av två anledningar:
Stor risk att mitt barn inte kommer vara mogen nog att hantera pengarna vid 18 års ålder.
Min sambo skulle behöva ta hand om vår son på en lön, vilket skulle begränsa deras liv och det känns väldigt fel.
Det finns två lösningar vad jag kan komma på:
Lösning 1: Jag och min sambo gifter oss så hon ärver pengarna och förhoppningsvis förvaltar de väl och hjälper vår son. Denna idé känns dock för risky då min sambo tyvärr inte är duktig på att hantera pengar. Det finns en stor risk att pengarna skulle spenderas.
Lösning 2: Jag skriver ett testamente där jag skriver att pengarna går till min sambo under viss tid. Hon ska sedan enligt instruktioner i testamente förvalta pengarna på visst sätt. Hon får även möjlighet att ta ut en viss procent varje år som får användas till att leva och ta hand om vårt barn. Tänker också att pengarna i slutändan ska ges till mitt barn, vid en viss ålder.
Tankar kring detta? Vilka fördelar och nackdelar ser ni med att skriva testamente i denna situation? Tips på vad jag bör skriva, vad jag bör undvika för misstag? Hur skriver jag ett testamente?! Bör jag ta juridisk hjälp?
Ja, absolut. Det finns säkert folk här som kan dela erfarenheter och komma med tips, men svaret på vad som kan hålla en eventuell konflikt kan du bara få av en jurist van vid den typen av frågor.
Vad tror ni om idén om att låta sambon ta ut en viss procent varje år? Vilken ålder skulle ni rekommendera att barnet mitt får tillgång till pengarna? Förstår att man kan tycka och tänka olika kring sådant här men roligt att få input från er andra.
Tänker även att jag skulle reservera pengar till körkort (som får tas ut vid 18 års ålder), kontantinsats (som får tas ut vid viss ålder om mitt barn har jobb eller studerar, och får endast användas som kontantinsats vid köp av bostad). Andra idéer?
Jag skulle tro du kommer få mycket input, men här är mina två öre:
Jag skulle vara lite försiktig att detaljstyra alltför mycket om exakt vad och varför och när och hur pengarna ska användas i händelse av att du går bort.
Tänk om ditt barn inte vill ta körkort? Inte vill köpa en bostad? Hellre vill luffa jord och rika runt och bo i kollektiv på en gård…
Jag tror, som du själv är inne på, att det är en lite för öppen fråga för att ha ett bra svar. Du säger att hon inte är särskilt duktig med pengar, jag tycker inte det framgår om det handlar om att hon är ointresserad eller oansvarig. Är hon bara ointresserad tycker jag nog man kan lösa det genom att prata om ekonomi eller se till att familjen har en löpande ekonomisk rådgivning som kan fortsätta även om du går bort.
Instämmer. Jag tror att man ska hålla det så enkelt som möjligt. Att detaljstyra kan bli en belastning i framtiden.
Inom vissa kapitalförsäkringar kan man villkora utbetalningarna så att inte allt betalas ut i en klump. Jag är inte speciellt insatt i detta men det kan vara värt att kolla upp.
Här ligger miljoner i potten. Då skall du givetvis inte försöka spara några tusenlappar genom att skriva ett testamente själv.
Det är alldeles utmärkt att få ytterligare input i en spalt som denna, men att sedan göra jobbet själv kan bli en katastrof. Inte byter du väl elen själv, om du renoversr din villa?
Jag tror att detta är en komplicerad väg att gå. Många regler att följa och bara för företag som genom pensionsstiftelse vill säkerställa pensionen för anställda, som jag har uppfattat det.
Mycket enklare är KF med villkorad utbetalning. De pengarna som betalad ut därifrån är dessutom redan skattade och klara.
Vi tycker olika.
Jag tycker att det är dummare att begå ett brott än att göra något som möjligt är dumt.
Du tycker att det är lika dumt.
Personer med det tänkandet skulle jag personligen undvika helt i alla frågor rörande avtal.
Avsnitt #151 tycker jag är bra start på att förstå på ett ungefär vad man kanoch inte kan göra. Håller med det som sades i avsnittet och Nestor, bara för att man kan betyder inte att man kommer göra det rätt eller ett bra.
Vore ju ”hemskt” att man naivt tror man skriver ett testamente men som visar sig att det är ogiltigt.
I det stora hela så kommer pengarna som man lägger på en jurist inte spela någon roll i det stora loppet. Jag skulle se det som en självrisk i en försäkring för att få en stämpel på att allt är rätt.
Jag är inte väldigt insatt men en privat stiftelse kan väl inte finnas till för att gynna dem som skapade stiftelsen? Ska inte stiftelsens syfte vara välgörenhet? Och där ingår inte grundarna.
Sen ska det till en styrelse och årligt bokslut osv. Jag är som sagt inte väldigt insatt men det verkar väldigt bökigt.
Skriv ett testamente med hjälp av en advokat som bevittnar din namnteckning tillsammans med en advokatkollega (2 vittnen krävs), kostnad ungefär 5000 kronor. Leta upp en advokat som kan ekonomisk familjerätt. Hen vet exakt vad som ska stå i ett testamente för att det ska gälla och bli som du vill. Smartast är nog att dela dina tillgångar 50/50 mellan dina arvingar.