Minska arvet för särkullbarn

Det här kanske kan vara en lite laddad fråga för vissa, men alla har vi olika bakgrunder och tankar. Hela historien får man också väldigt sällan bara genom inlägg på forum.

Nu till frågan:

Jag och min man håller just nu på att gå vägen mot FIRE och även om vi fortfarande är en bra bit ifrån mål har vissa frågor dykt upp.

Min man har ett särkullbarn och han önskar att det barnet får ut så lite i arv som möjligt den dagen han dör.

Vi tänker då såhär:

Det ISK vi använder står i mitt namn och där kan vi skriva äktenskapsförord att det är min enskilda egendom.

Vi kommer även skriva testamente så särkullbarnet får max den lagliga lotten denne har rätt till.

Men om kontot med de stora pengarna står på mig som min enskilda egendom tittar man väl bara på min mans tillgångar och våra gemensamma vid ett arvsskifte?

Hur blir det om man skaffar hus?
Kan man göra det till min enskilda egendom också?

Gemensamma barn kommer aldrig att finnas, så det behöver vi inte tänka på.

Hur gör man bäst så att ett särkullbarn får så lite i arv som det bara är möjligt?

2 gillningar

Så sammanfattningsvis vill ni göra hans barn arvslös trots att ni inte har några egna? Ni skulle inte ha gift er överhuvudtaget och låtit allt stå på dig, enda sättet att komma undan laglotten.

Sidofråga, men varför gifta sig utan att det finns barn med i bilden? Krånglar till det något enormt vilket ni nu blivit varse.

1 gillning

Mja, vi har liknande situation och det är väl inte alltid man har svaret på om det blir barn när man gifter sig va? :wink:

Sen är det en stor fördel att vara gift så fort man vistas i utlandet. Inte så många länder som respekterar ”well, you know we are this thing in Sweden called “sambo” so I have the right to visit my partner in the hospital”. Provat och det gick sådär kan man väl säga men slutet gott allting gott :joy:

3 gillningar

Det är därför man inte gifter sig innan man fått dessa levererade :stuck_out_tongue:

Säg att det är din fiancée, klart :laughing: Inget man behöver krångla till.

1 gillning

Du har inte bott utomlands va? :grinning:

Nej, aldrig haft någon anledning. Men är 100% säker på att jag skulle bli insläppt på sjukan om min partner befann sig där. Absolut inget jag skulle gå och gifta mig över.

Vilket land har ni sökt visum till då, Afghanistan?

Då får du beskriva närmare vilka problem du stött på.

Aha, du tänker om man emigrerar på kort eller lång sikt. Då blir det en helt annan femma eftersom andra länder kan ha väldigt många olika andra fördelar/nackdelar med att vara gift/ogift. Så tänker att vi håller oss till svenska förhållanden.

Anlita en duktig advokat! Det är krångligt med arv och för att få det så okomplicerat som möjligt är det bäst att ni det vad ni kan och inte kan göra. När någon väl dör har man ingen energi till strider, tro mig. Lycka till!

8 gillningar

Kapitalförsäkringar? Då kan man väl välja vilka portföljerna ska gå till?

Jag har hört att det finns par som gifter sig för att de älskar varandra och vill vara tillsammans livet ut? Men det kan ju vara en skröna, vad vet jag?

16 gillningar

Dom hänger på familjeliv istället :joy:

3 gillningar

Det var ett skämtsamt exempel, inte alla goda skäl vi sett för att vara gifta när man är eller bor utomlands :slight_smile:

1 gillning

Som andra skrivit så bör ni ta kontakt med en familje jurist för det är lite snårigt vad jag förstår av kompisar med särkullbarn. Dessutom kan det handla om rätt mycket pengar.

Kolla med er bank om de erbjuder denna typ av familjejuridik.

En sak jag vet som är trixig är så att du klarar att lösa ut hans barn i ett arvskifte om din partner går bort. Dvs så man klarar det utan att behöva sälja tex bostad/hus. Det finns dock försäkringar som hanterar sådant om det är en risk.

Det är sådana saker som en jurist kan hjälpa till att lösa. Lycka till! :grinning:

1 gillning

@Guldfeber

Helt arvslös vet vi att barnet aldrig kommer bli och är ok med det, vill bara göra arvet så lågt som möjligt.

Att gifta sig utan att barn finns med i bilden är inte konstigt att man kan vilja göra, så den diskussionen tänker jag inte ens ta.

@Jippie

Ja, sedan frågan uppkom har vi insett att det här med arv är en hel vetenskap i sig tydligen. :open_mouth:

Tackar för tipset. :smiley:

@Gl4der

Har inte ens tänkt på det faktiskt. Ska titta närmare på skillnaden i övrigt mellan ISK och KF.

Tack för det! :smiley:

@JFB

Du slog verkligen huvudet på spiken kring en av alla frågor vi fått av det här, för helt arvslös vet vi att barnet aldrig kommer bli och det är vi ändå ok med.
Det viktigaste är att jag i en sådan situation inte hamnar på pottkanten och tvingas sälja t.ex. ett hus.

Ska absolut överväga att prata med en jurist om det här och få den hjälp vi behöver, lika bra att få det rätt från början.

Tack så mycket för tipset! :smiley:

8 gillningar

Är din man verkligen 100% säker på att hans eget barn skall få så lite arv som möjligt av honom?

4 gillningar

Ja, han är verkligen 100 % säker och var den som tog upp frågan från början.

Det är även ett barn han inte har någon som helst relation till och högst sannolikt aldrig heller kommer ha. (men det är en annan historia)

3 gillningar

Skulle ta kontakt med en duktig famuljejurist och konsultera med dom. Man kan aldrig göra särkullbarn helt arvslösa men man kan skriva testamente med t.ex önskemål om att det barnet ska ta ut sin laglott i likvida medel och inte i form av t.ex delar av en fastighet eller liknande.

Jag har för mig att ett avsnitt på sajten handlade om arv och att skriva testamente. Där framkommer det att man kan halvera arvslotten till bröstarvinge.

"Barnen har alltid rätt till laglotten; hälften av arvslotten

Jan: Säg att man har tre barn och så har man typ 300 000 kronor som ska gå till arv. Kan jag sätta så att det ena barnet får 150, det andra barnet får 100 och det tredje barnet får 50?

Andreas: Ja, man kan skriva så i ett testamente men alla arvingar har rätt till något som heter laglotten, som är hälften av arvslotten. Skulle det vara så som du sa att man har 300 000 då skulle man egentligen kunna få bara 50 av de 300. Arvslotten är det som är kvar efter du har gått bort, dessa 300 000 till exempel Laglotten är hälften av arvslotten, 150 000. Då har alla tre barnen rätt till sin del av arvslotten, det vill säga 50 000.

Caroline: Men kan man trumfa laglotten med ett testamente? Kan man säga att det ska se helt annorlunda ut?

Andreas: Laglotten kan man inte frångå i ett testamente, men resten av arvslotten, det vill säga den andra halvan, kan man göra som man vill med."

Jag tror att jag hittade det…kolla detta:

1 gillning