Hej gott folk!
Jag och min fästman planerar att skriva både samboavtal och testamente nu under hösten/vintern. Jag är gravid och vi väntar vårt första gemensamma barn i början på nästa år. Han har två tjejer till tonåringar på deltid sedan ett tidigare förhållande - den ena är 16 och den andra fyller 19 nu i oktober. Jag har sålt min lägenhet och flyttat in i min fästmans radhus för tillfället, men vi försöker sälja radhuset och hitta vårt nya gemensamma hem/hus som vi hoppas på att köpa så snart vi hittar det!
Till min fråga: vad är rimligt att ha med i ett samboavtal i min situation? Både så att det täcker situationen nu och framgent när vi tillsammans har införskaffat oss ett större och gemensamt valt boende. Vi hade först tänkt gifta oss nästa år men då det verkar komma en liten knodd får vi skjuta på det ett år. Jag är väldigt angelägen om att gifta mig och min partner vill det med, så jag tror att det som mest dröjer 2 år innan dess. Oavsett behöver vi ha ett samboavtal under tiden och också ha bestämt oss för hur vi vill göra med saker och ting.
Just nu är situationen följande: vi har delad ekonomi, men kommer ha gemensam framöver. Det innebär att jag betalar motsvarande “hyra” och att vi har ett gemensamt ica-konto där jag sätter in motsvarande 1 person och min fästman för 2 personer (3 personer heltid har vi räknat då). I övrigt gör vi vad vi vill med våra egna pengar. Hans yngsta går i gymnasiet och får sitt studiebidrag och får därmed hushålla med sina resurser själv. Mat och hygienartiklar osv köper vi givetvis in men i övrigt om hon vill hitta på saker eller ha något smink får hon stå för det. Behöver hon någon ny vinterjacka eller liknande som kan vara dyrare, får hon betala en del själv men givetvis inte hela. Hans äldsta har kämpat med depression i många år och legat efter i skolan då hon varit hemmasittare. Hon gick nästan ett år på gymnasiet förra året, men fick inte fortsätta nu efter sommaren då hon inte klarade kurserna och hade för mycket frånvaro. Just nu gör hon ingenting, varken pluggar eller jobbar. Detta är något vi kämpar med, att hon ska hitta vad hon vill sysselsätta sig med framåt, så hon kan börja nästa år. Oavsett så har hon inga pengar och ber regelbundet om pengar till diverse specialschampoon, smink och grejer av min partner, som ofta swishar henne och inte ger henne incitament till att skaffa egna pengar. Nu när vi kommer ha gemensamt barn och lägga gemensam budget, ha gemensam ekonomi osv så vet inte jag vad som är rimligt och viktigt att ta med i ett samboavtal. Jag tänker att vi i det behöver göra någon anteckning om att en viss del av hans lön ska gå till att försörja i vart fall den yngsta till en viss ålder, men den äldsta har han ju inget försörjningsansvar för. Dock behöver han ändå givetvis ha någon form av plånbok till födelsedagar, någon speciell resa eller så om vi vill göra det och har utrymme för det. Hur skriver man detta på ett bra sätt i ett avtal? Eller hur kommer man överens? Vad är rimligt att begära av sin partner?
Tar tacksam emot all er kloka hjälp!