Sambo sedan 17 år tillbaka. Ett gemensamt barn. Äger 50/50 båt och bostad. Liknande inkomst och tillgångar. Jag kommer få något mer arv dock.
Framkom i slutet av graviditeten att min sambo endast skulle kunna tänka sig att gifta sig om vi upprättade ett äktenskapsförord. Han kan tänka sig att kompensera mig för ev lönebortfall vid deltidsarbete. Men allt annat som står på honom(sin del av bostaden och fonder) ska vara enskild egendom.
Känner mig lurad och nedstämd. Finns det någon som varit med om liknande situation?
Be om att göra motsvarande själv då. Du säger att ni har liknande inkomst och tillgångar. Och verkar äga 50/50 på de större sakerna som båt och bostad. Så skydda din egen halva lika mycket som din sambo skyddar sin halva. Och eftersom halvorna plus/minus är ungefär lika stora så blir det väl rättvist?
Du står på din del av bostaden. Han står på sin. Du står på dina tillgångar och han står på sina.
Jag tänker mig att de som har ett äktenskapsförord har det just för att man inte är helt nöjd med standardförfarandet vid bodelning. Man är helt enkelt överens om att vissa saker eller t.o.m. allt som respektive person “står på” eller ägde sedan tidigare ska utgöra enskild egendom. Skulle, utan att ha något annat än anekdotisk statistik, vilja påstå att de flesta med äktenskapsförord har det för att skydda respektive persons tillgångar.
Eller på vilket sätt har du blivit lurad? Om ni har ungefär samma mängd tillgångar (“personligen”) som du beskriver, och båda har dessa tillgångar som som skrivs in som enskild egendom, så får du ju ändå ut ungefär samma som om ni inte hade haft ett sådant förord?
Lurad skulle jag bara känna mig om det bara var min partners stora tillgångar som var enskild egendom, men inget av mina egna. Dvs vi skulle dela lika på “mitt” men hon fick behålla allt “sitt”.
Alternativt om ni lever väldigt ojämlikt och det är så att du står för alla löpande omkostnader som ränta, hyra, mat etc medan din partner bara köper på sig saker som “står på honom” och han sedan kan behålla men maten har ni ätit upp.
Tror din sambo behöver läsa på lite hur äktenskapsförord funkar. Om han vill att tex en bil han köper för pengar han har tjänat under äktenskapet ska vara enskild egendom måste ni skriva ett nytt äktenskapsförord för varje grej. Om han vill att hans pengar ska vara hans pengar är det nog bättre att inte gifta sig.
Och att skriva att skriva äktenskapsförord på att halva huset är hans enskild och halva är din enskild är ju absolut ingen mening med överhuvudtaget.
“Han kan tänka sig att kompensera mig för lönebortfall”. Detta är en enorm varningsklocka för mig att than är en snåljävel som inte vill dela sin ekonomi med dig som man gör i ett äktenskap. i I ett äktenskap behöver man inte kompensera någon för någonting eftersom man har pengarna gemensamt.
Hade jag varit du hade jag sett om mitt eget hus. Spara ihop ordentligt med pengar på eget konto som han inte har tillgång till. Stor risk att du tröttnar och vill lämna. Och är ni inte gifta är det viktigt att ha pengar som står på dig och inte ingår i smabo-delnignen.
Varför lurad? Låter som du är den som vinner mest pga något större (potentiella) tillgångar?
Om jag läser mellan raderna, är tanken att du ska ta hand om barn medan karln jobbar vidare 100% och bygger på sitt kapital? Då kanske det är det ni ska reda ut.
Oj, hade ingen aning om. Varför gifte ni er i så fall överhuvudtaget? (Ursäkta kanske klåfingriga fråga, den var menad som ärligt undrande)
Jag försökte kolla över att göra mitt privata pensionssparande till enskild egendom men vad jag lyckades mig läsa till so var det väldigt krånglig om man fortsatte månadssparande in där.
Främst pga det romantiska och att visa ett starkare comittment. Känns underbart att kunna prata om “min fru”, dela efternamn och gå runt med en ring på fingret. Sen även det arvsrättsliga att vår son automatiskt även blir min (min fru har inte gifta föräldrar och det har varit jobbigt ibland).
Men i vardagen så håller vi inte på med mitt och ditt och millimeterrättvisa.
Låter som en kvinnofälla. Eller kompenseras kvinnan ekonomiskt för att bära och amma barn. Samt det extra hushållsarbete som kvinnor gör mer än män. Eller är kvinnans kropp och arbete det ändå ni har som giftorättsgods?
Min tolkning: Hon var höggravid när detta framkom. Hon är lurad på den partnern hon trodde att hon hade. Och nu är hon dessutom fastkedjad vid honom mer eller mindre pga barnet.
Jag tillhör de som tycker att äktenskapsförord kan vara en bra grej, men det ska såklart vara något båda är med på. Ett äktenskap bör man ingå av kärlek och 2026 tycker jag personligen inte att det är pengarna som avgör. Man köper bostad ihop, skaffar barn ihop, uppfostrar detta/dessa barn ihop, delar ansvar för hus och hem osv.
Jag tycker det låter som att ni har en bra ingång till diskussion eftersom han fattat att du riskerar att förlora på hans bild av uppdelningen. Men vilken är hans bild? Börja där!
Kan det vara så att nedstämdheten kommer av att du målat upp en annan bild av äktenskapets tvåsamhet än han? Isf är det förståeligt, men det gör det inte automatiskt till att du har rätt och han fel. Det visar dock på att ni inte pratat nog om detta tidigare under dessa sjutton år.
Försök sätta ord på det så chippar vi gärna in fler tankar. Men visst är det inte ekonomin som stör dig mest?
Kvinnofällor är jätteviktiga att hålla utkik för! (Tycker jag). Mitt synsätt är att kvinnofällan ligger i ett ojämställt levnadssätt, och att hushållssysslor och barnomsorg kan vi dela lika på. Sen kan man aldrig till fullo kompensera för det kroppsliga en graviditet innebär, vet inte om pengar hjälper där. Man får göra sitt bästa för att serva sin gravida fru. Amma blev det inget med, så det blev nog mest jag som var uppe om natten.
Vi har äktenskapsförord och det fungerar hur bra som helst. Lyckligt gift sedan 15 år. Gifter er gör ni väl av kärlek och inte pengar. Vi resonerade även som så att vi gifter oss inte för att vi skall skiljas, utan för att leva tillsammans resten av livet - därav kan vi lika gärna ha äktenskapsförordet eftersom planen är att det ändå inte kommer behövas.
12 års ålderskillnad mellan min fru och mig. Vi har inget giftorättsgods. Dels så vet man aldrig. Att det som införskaffats innan äktenskapet skulle vara enskild egen var inte rättvist heller. Det är bättre att bara ha enskild egendom. Vi äger radhuset 50/50. Behöver inte heller oroa oss om vi skulle ärva från våra föräldrar att det blir giftorättsgods om testamentet inte definierar arvet som enskild egendom. Skriv på och säg att i och med du bär barnet så får du några 100K i ersättning.
Jag tycker att det känns märkligt att upprätta ett äktenskapsförord om båda har ungefär liknande tillgångar. Känns även tråkigt att behöva upprätta ett nytt äktenskapsförord för varje enskilt köp man gör i framtiden. För mig blir det en större ”vi” känsla med giftermål. I min värld upprättar äktenskapsförord vid ex ojämn ekonomi, eget ab, särkullbarn eller arv som ska ”skyddas”.
Anledningen till varför jag vill ha kompensation vid deltidsarbete är för att jag ej har ett flexibelt jobb. Han har mer flexibilitet och kommer att kunna hämta och lämna, utan att behöva gå ned i tid.
Jag är främst rädd att ej kunna bo kvar i bostaden om min sambo skulle dö i förtid. Detta ska vi dock upprätta en testamente för så att jag får barnens halva laglott samt att vi har en separat livförsäkring.
Som vissa av er varit inne på så känner jag mig lurad. Har aldrig varit på tal tidigare under vårat förhållande när vi pratat om giftermål. Kom som en blixt från en klar himmel, en månad innan bf.
Pengar man tjänar under äktenskapet är generellt sätt giftorättsgods. Därför blir bilen också giftorättsgods om man inte uppför nytt äktenskapsförord på bilen. Du får googla så hittar du säker mer.
Jag har aldrig känt mig så hjälplös som gravid och med bebis. Jag vet helt oförmögen att jobba eller försörja mig själv. Jag kände mig helt beroende av min man. Då förstod jag plötsligt varför kvinnor dras till män med bra försörjning kapacitet. Det är nog helt enkelt en instinkt.
Helt förjävligt, som pappa, ta upp sådana diskussioner under den perioden. De har ett jävla jobb. Fylla kylen och massera ens fötter.
Som jag fick det förklarat av en familjerist för några veckor sedan så kan man skriva äktenskapsförord med egendomsskillnad. Då förblir allt idag och i framtiden i mitt namn mitt. Köper jag en bil med pengar från mitt bankkonto när jag är gift, så är bilen även min när jag skiljer mig. Men köper jag bilen från vårt gemensamma konto så är bilen vår.