Jag och min partner har pratat om att gifta oss så småningom, och han har föreslagit ett äktenskapsförord, vilket har fått mig att fundera en del. Vi har idag olika ekonomiska förutsättningar.
Han äger en bostad som är värd omkring 2,8 miljoner kronor, men han har ett lån på cirka 2,1 miljoner och besparingar på 250 000 kronor. Min ekonomiska bakgrund har varit mer utmanande, framförallt på grund av att jag blev utsatt för bedrägeri av en närstående för två år sedan, vilket resulterade i ett privatlån på 300 000 kronor. Jag har ett heltidsjobb där jag tjänar 50 000 kronor före skatt och driver även ett företag som omsatte omkring 100 000 kronor under 2024. Mina totala tillgångar uppgår till cirka 200 000 kronor.
Vi har bott i hans lägenhet i två och ett halvt år, och under denna tid har vi delat på räntekostnaderna för hans bostadslån samt 50 % av alla övriga fasta kostnader förutom amorteringen. Det har inneburit ganska höga utgifter, vilket jag har svårt att se som helt rättvist, särskilt eftersom vi inte delar på samma förutsättningar från början.
Hans nuvarande arbetssituation, där han har varit arbetslös sedan oktober 2024, har också förändrat vår ekonomiska balans. Tidigare hade han en lön på omkring 40-50 000 kronor före skatt, vilket gjorde oss mer ekonomiskt jämställda. Nu ser förutsättningarna annorlunda ut, och jag känner att mina egna ekonomiska framsteg, där jag har kämpat mig upp från svåra förhållanden, inte riktigt beaktas.
Jag har förtydligat att han inte har något ansvar för min privata skuld, och jag har föreslagit att vi skriver ett skuldebrev för att klargöra detta. Samtidigt kan jag inte undgå att känna att äktenskapsförordet skulle sätta upp en strikt gräns mellan “ditt” och “mitt”, och det känns inte rätt för mig. Jag tror på att bygga livet tillsammans, och för mig innebär ett äktenskap att vi ska vara en enhet som delar på allt – både det bra och det dåliga.
För mig känns det också som att äktenskapsförordet inte tar hänsyn till de förutsättningar vi har i nuläget. Jag är redan delaktig i hans ekonomiska beslut genom att jag bidrar till hans höga räntekostnader och andra fasta utgifter, trots att de är beslut han fattade före vårt förhållande. Dessa beslut påverkar mitt liv på ett sätt som inte känns rättvist, särskilt när han vill skydda sina tillgångar samtidigt som jag vill skydda honom från mina skulder, men är villig att dela mina egna tillgångar.
Jag har under vår tid tillsammans visat en stor personlig utveckling, och jag står nu på en bättre ekonomisk plats än han gör. Jag har slitit för att bygga upp min ekonomi och har visat att jag kan ta ansvar och utvecklas även under svåra förhållanden. Det känns därför konstigt att äktenskapsförordet verkar inriktat på att skydda hans tillgångar, utan att inkludera ett ömsesidigt skydd för oss båda. Jag känner att jag är en del av det han bygger och att vi tillsammans skapar något värdefullt. Därför känns det orättvist att hans tillgångar ska skyddas, medan mina inte får samma behandling.
Mitt synsätt på äktenskap är att man delar lika på allt – för bättre eller för sämre. Livet kan förändras för vem som helst, och vi har redan sett hur våra liv har förändrats på många sätt under vår tid tillsammans. Jag vill inte ha ett avtal som sätter upp gränser för oss eller för vad vi kan skapa tillsammans, eftersom det känns som att det skulle bygga på en grund av ojämlikhet.
Han vill att vi tillsammans bygger något nytt, men för mig innebär tanken på ett “vi” att det skulle komma på bekostnad av ett “jag” eftersom jag nu inte kan ha samma förutsättningar att enbart fokusera på mig själv och bygga upp mitt kapital om jag ska gemensamt spara med honom för bygga oss tillsammans. Jag kommer alltid hamna efter eller acceptera faktumet att han alltid kommer äga mer än mig. Hur tänker ni om ni vore i min situation?
TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR OCH REFLEKTIONER! VI SATT NER IGÅR KVÄLL OCH REDDE UT ALLTIHOP. HAN FÖRTYDLIGADE ATT DET INTE HANDLADE OM MISSTRO ELLER PENGARVÄRDET UTAN SNARARE OM JÄMLIKHETEN I RELATIONEN OCH DIT VI ÄR PÅVÄG. VI KOM ÖVERENS OM ATT INTE HA ETT ÄKTENSKAPFÖRORD MEN ATT SÄTTA TYDLIGA MÅL FÖR GEMENSAMT ÄGANDESKAP OCH DET MEST RÄTTVISA OCH JÄMLIKA I RELATIONEN ÄR OM BÅDA GÅR IN MED LIKA MYCKET. JAG KÖPER DET EFTERSOM JAG ALDRIG HELLER HAR FÖRVÄNTAT MIG NÅGOT “GRATIS”. JAG VILL EN DAG VARA STOLT ÖVER VEM JAG ÄR OCH VAD JAG LYCKATS SKAPA OCH DIT SKA VI. HAN ÄR VILLIG ATT HJÄLPA MIG ATT KOMMA DIT OCH HAN MENAR ATT DET ÄR SÅ VI KAN UPPNÅ JÄMLIKHET. GENOM ATT SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR VARANDRA ATT VÄXA I VÅRA ROLLER OCH I OSS SJÄLVA.
TACK FÖR ALL HJÄLP, NI ÄR BÄST!