När tycker ni det är läge att skriva äktenskapsförord?

Jag har varit tillsammans med min sambo i drygt 2 år.

Hon är lite yngre än mig och har därför “bara” hunnit spara ihop ca 50k men har studielån på ett par hundra tusen, så negativa tillgångar änsålänge. Jag har innan vi blev tillsammas sparat ihop ca 1 M och äger en lägenhet utan lån värd drygt 1 M.

Nu tjänar vi ganska lika. Vi brukar sätta in 50% av lönen på ett gemensamt konto som alla gemensamma utgifter dras från. Det fungerar mycket bra.

Nu planerar vi att gifta oss och skaffa barn inom något år eller två. Frågan är hur det är klokast/rättvisast att göra med våra tillgångar som ju blir gemensamma vid giftemål om inget annat skrivs.

Borde jag tänka att det är klart att vi är ett vi och delar lika på allt? Eller borde jag skriva äktenskapsförord?

Enkelt: Inget giftermål innan barn producerats.

1 gillning

Jag förstår inte varför man någonsin skulle välja att gifta sig utan ett äktenskapsförord?

9 gillningar

Innan äktenskap införlivas.

Att gifta sig är att lova att vara med varandra för resten av livet. Jag ser själv inte poängen med att skriva kontrakt för att skydda “mina” pengar i ett äktenskap. Ett äktenskap är att bli ett med den man älskar, på alla plan. Är man inte redo att förlora lite pengar (till en person man uppenbarligen älskar väldigt mycket) kanske man inte är redo för allt vad ett genuint äktenskap innebär?

Men jag är också en hopplös romantiker.

16 gillningar

Jag tillhör “Team äktenskapsförord”, för bådas skull.

5 gillningar

Det finns? (fanns iaf) en praxis om att de tillgångar som inte avtalats om på annat sätt går från enskild egendom till giftorättsgods med 20% per år de första fem åren.

Lite intressanta tankar, om än kanske för amerikanska, om ekonomi när man är gifta.
(263) How To Combine Finances After Marriage? - YouTube

Med det sagt. Fundera igenom vad det är ni/du vill åstadkomma med ett äktenskapsförord och prata med en familjejurist. Man kan få en halvtimme gratis analys av behov om man är kund hos vissa storbanker.

Visst, men ungefär hälften av äktenskap slutar i skilsmässa. Men det i åtanke får det i bästa fall betraktas som naivt, i värsta fall korkat, att inte ta det i beaktning och skriva äktenskapsförord.

13 gillningar

Och tilläggas kan ju också att äktenskapsförord då är ett sätt att öka chanserna för att en eventuell framtida skilsmässa blir så smidig och konfliktfri som möjligt då man genom äktenskapsförord bestämt så mycket av spelreglerna som möjligt redan från början.

Personligen tycker jag att det enklaste och rimligaste är att allt som man införskaffat innan äktenskapet, och allt som ärvs dvs införskaffats av t.ex. föräldrar, är enskild egendom, medans allt som införskaffats/tjänats under giftemålets tid (även om man har olika lön) är gemensam egendom som bör delas lika vid eventuell skilsmässa. Det kan verka oromantiskt, men man kan också invända och för romantikerna påtala att allt som faktiskt sker under äktenskapets tid är romantiskt lika att dela – men att t.ex. det en förälder kämpat för att få ge just sitt barn, inte till hälften ska riskera att tillfalla en partner. Det finns ju inte bara partnerrelationen att ta hänsyn till, utan även föräldrar-barn-relationer osv. På samma sätt som individens relation till sig själv (om man får uttrycka det så) är viktig att ta hänsyn till. :slight_smile:

1 gillning

Känns som något av en “hönan eller ägget”-situation. Kanske är det samma mentalitet som får folk att skilja sig, och som får folk att vilja ha äktenskapsförord?

Man kan absolut ha den självinsikten att man antagligen inte kommer fullfölja ett äktenskap. Men då kanske man inte ska gifta sig alls.

Jag kanske är naiv och korkad. Men vad fasen, lite passion ska man väl ha också!

6 gillningar

Kan ju inte ha massa bastarder som springer runt här i världen!

3 gillningar

Går man in i ett förhållande / äktenskap med så pass stort delta så är det motiverat. Avkastningen på dessa 2msek kan ju växa sig gigantiska med åren.

Jag ser äktenskapsförord som en bra garant för att man gifter sig av rätt skäl. Skaffar man barn ska man definitivt se till att kompensera om det blir ojämlikt uttag av VAB/föräldrapenning/deltidsarbete men det hindrar inte ett äktenskapsförord.

I TS fall så skulle jag förorda ett äktenskapsförord om nuläget inklusive framtida avkastningar från dessa samt att framtida arv ska ses som enskild egendom, annars kan det ju bli skevt om den som gick in i äktenskapet med mindre medel får ett arv som blir giftorättsgods.

Kärlek är kärlek och pengar är pengar.

2 gillningar

Du har fått lite goda tips här Rega.
Va inte naiv. Som sagt så slutar ungefär hälften om inte majoriteten av äktenskapen i skilsmässa. I andra länder är den statistiken ännu högre. Därtill lever ytterligare en stor procent ihop för att de måste och inte vill.
Det borde utbildas mer om relationer och äktenskap och det är nog en god idé för alla att träffa en familjejurist/skilsmässoadvokat innan man ingår i ett avtal som man inte vet vad det kan innebära.
Jag vet att det inte låter så romantiskt men människor förändras under resans gång och i synnerhet vid en skilsmässa.

2 gillningar

Är det någon som sett statistik på om äktenskap som inleds med äktenskapsord slutar i skilsmässa lika ofta som äktenskap utan äktenskapsförord?

Mvh
F

3 gillningar

Trodde Sverige hade bland de högsta skilsmässotalen

Intressant. Gifter man sig med förord blir det ju lite som att man tror på det hela. Kanske en mental självuppfyllande profetia som slutar i skilsmässa.

Skulle vara intressant att se vilken part det är som skiljer sig när det inte finns förord. Den med mindre pengar.

Nä usch vad cyniskt det lät nu :grin:

Det som gör din situation speciell är den stora skillnaden i kapital mellan er. Jag skulle nog resonera lite kring vilka pengar som du ska leva på i närtid och vilka pengar som är tänkta för pensionsperspektivet. Förenklat så skulle jag enbart skriva äktenskapsförord på ditt kapital om 1 Mkr (minus de pengar du vill använda i äktenskapet) medan lägenheten delas lika vid eventuell skilsmässa. Tänker att du har ett intresse av att modern till dina barn har någonstans att bo efter ev. skilsmässa.

Juristen vi anlitade för vårt äktenskapsförord sa ”det är bättre att kunna vara generös mot varandra vid en skiljsmässa än att känna sig tvingad”.

För oss handlade förordet dels om ett bolag (som i praktiken skulle behövt likvideras om det vore giftorätt), dels om bådas framtida arv i form av fastigheter.

3 gillningar

Jag tänker att ni ska vänta med att gifta er i så fall till ni har fler år och kriser innanför västen och känner er mer säkra på varandra. Jag tycker att det är där osäkerheten isf finns. Men jag är också emot småsnålhet och missunnsamhet vad det gäller pengar över lag. Det är bara pengar liksom.

Som jag ser det är två milj för lite pengar i långa loppet att tjafsa om. Dessutom kan det ju trilla in andra pengar, och hur ska ni göra då? Säg att hon får ett arv på 2-3 miljoner inom ett par år, ska du då ha hälften av det men hon inte hälften av dina pengar? Ett äktenskap ska liksom inte vara en affärstransaktion som man ska sikta på att gå segrande ur.

7 gillningar

Det är inget som säger att äktenskapsförord behöver vara för evigt. Säg att ni bestämmer att äktenskapsförordet upphör efter 8år om ni fortsatt är tillsammans. Det är alltid bra att sätta sig ner och snacka om detta oavsett. Om hon är med och betalar avgiften för en bostad som du äger vid en eventuell skillsmässa, ska hon få ta del av värdeökningen under de år ni bott ihop eller vid en eventuell försäljning?