Äktenskapsförord?

Hej!

Jag ska gifta mig ganska snart och har fått ett arv på runt 2.3 miljoner kronor som jag kommer ta med mig in i äktenskapet. Min bank sa till mig att jag måste skriva ett äktenskapsförord och skydda pengarna. Jag undrar dock hur detta kommer påverka våra chanser att använda pengarna och ha gemensam ekonomi. Min partner kommer tjäna mer än mig antagligen under hela våra karriärer.

Det jag undrar är: Kan man ens skriva ett äktenskapsförord för endast pengar? Är det lättare om jag skriver ett lån till min partner på halva arvet som betalas tillbaka vid en framtida skilsmässa?

Någon klok person här som kan ge några synpunkter?

Ja, det går absolut att reglera. :+1:

Mitt tips när det gäller avtal med större mängd pengar att alltid använda en jurist och inte använda standardavtal. Då kan man förklara exakt som du gör här i inlägget och få det anpassat efter er situation.

4 gillningar

Har du pratat med din partner om saken, vad säger denne?

1 gillning

Eftersom din partner sannolikt kommer att tjäna mer pengar än dig är det kanske mer rättvist att denne även får ta del av ditt arv om ni vill ha gemensam ekonomi? Åtminstone på sikt, inte nödvändigtvis dela 50/50 omedelbart efter bröllopet.

Vi hade en liknande situation som ni och fick tipset av en jurist att istället för ett äktenskapsförord skriva en “skuldrevers” där en del av kapitalet avskrevs varje år. Ni skulle exempelvis kunna dela pengarna nu men din partner får en skuld till dig på 1,15M med avskrivning på 100k/år så efter 12 års äktenskap är alla pengarna era gemensamma.
Ett annat tips är att hen även kan skriva över sin premiepension till dig om ni vill, så har vi gjort.

Tycker personligen att kan vara själviskt att behålla arv för sig själv i ett äktenskap där man i övrigt har gemensam ekonomi, speciellt om ens partner har högre inkomst. Föredrar också att ha helt gemensam ekonomi inom familjen.

2 gillningar

Tack så mycket för svaret! Vi har satt upp ett möte med jurist så då kommer det tas upp där.

2 gillningar

Jag har pratat med henne och hon tycker också att det borde göras något men vi vet inte vad riktigt. Vi har satt upp tid för möte hos jurist men det är ju bra att få andras perspektiv på saken innan mötet tänkte vi. Svaret under ditt verkar vara en bra väg att gå.

Hej Jimmyyy, detta verkar vara en väg att gå och det som jag hade lite på känn att man kunde göra. Det känns väldigt bra. Får ta upp detta vid möte med jurist. Tack för infon!

Jag tycker att det är själviskt att vilja ta del i ett arv som någon annans släkt har byggt upp. Det skulle inte jag själv kunna göra.

Men det viktiga är att ni båda är överens. Om det sen är rättvist eller ej är sekundärt. När ni vet hur ni vill ha det kan en jurist sy ihop det.

1 gillning

Jag tycker nog att kapital som ens släkt byggt upp om något bör värderas lägre än pengar som man själv tjänat. Det är ändå bara pengar som är utbytbara och lär sakna affektionsvärde, det vore dock annorlunda med exempelvis en fastighet. Ogillar tanken på att ena partnern i en familj ska ha eget kapital att falla tillbaka på med all ojämlikhet det kan medföra, föredrar att vara en enhet utan “mitt och ditt”. Men alla får förstås bestämma själva och det finns nog inget enkelt recept som passar alla.

Jag var i din sits för några år sedan. Jag hade egendom med mig in i äktenskapet och min man tjänar fortfarande väsentligt mer än mig. Vi har helt separata ekonomier och skrev således ett äktenskapsförord där allt är enskild egendom förutom möbler i vår gemensamma bostad och några få undantag.

1 gillning