Vi ska gifta oss efter att ha varit sambor i 17 år. Vi har barn i varsitt tidigare förhållande men inget gemensamt. Min man vill att vi skriver äktenskapsförord för våra respektive aktier och bankkonton. Han har en förmögenhet som han vill ska gå till hans barn, jag har ”skrapat ihop” lite grann på Lysa, men har inte tillnärmelsevis samma ekonomiska trygghet som han har.
Vi äger hälften av vår fastighet som han har betalat. Hans barn är också förmånstagare till hans pensionsförsäkring.
Vill testa communityn på om jag bör tänka på något innan vi skriver äktenskapsförordet. Jag funderar till exempel själv på om det är någon skillnad att vara gift med äktenskapsförord mot att vara sambo utan?
Låter väldigt ensidigt. Har du inte bidragit på något sätt till det gemensamma hushållet och välmåendet under dessa 17 åren? Om ni är redo att se er som en enhetlig familj så tycker i alla fall jag att det finns många värden bortom pengarna som också ska räknas. Jag hade i alla fall inte varit där jag är idag utan min ex-sambo.
Täcker hans förslag till äktenskapsförord även framtida inkomster?
Varmt välkommen till forumet! Jag skulle rekommendera er att ta hjälp av en jurist för formulera äktenskapsförordet, det är en billig försäkring för att formuleringarna ska bli som ni vill ha det.
Spontant är det i precis den situation som ni befinner er i, med olika barn, som risken är som störst för blodiga arvstvister. Att gifta er och skriva ett äktenskapsförord innebär att ni själva får bestämma vad som händer, och risken för konflikt om det värsta skulle hända minskar.
Tack för svar! Vi behöver prata igenom det här mer, min man och jag. Det är tidigt i processen och med tanke på att vi kan ha olika ekonomisk rationalitet så behöver vi gå på djupet. Bland annat prata om ”varför” före vi pratar om ”vad” som ska stå i ett äktenskapsförord. Vi måste också prata om framtida inkomster/intäkter, som du frågar om.
Lyssnade till ngt av Ramit Sethis podavsnitt (minns tyvärr inte vilket, men misstänker det går att läsa av avsnittsbeskrivningarna) där han snackar ganska mycket om äktenskapsförord, och också hur den processen gick till för honom och hans egen hustru. Och JA, det du lyfter här känns som A och O, att ni båda snackar, fram och tillbaka, och kanske också tar hjälp av ngn annan som kan höra det som ni båda kanske inte hör hos varandra.
Jag förstod inte riktigt hur det var med huset, men diskutera om du kan få förfoganderätt över ert gemensamma hem ifall han avlider före dig, så du inte blir helt lottlös…