Äktenskapsförord - ena högre lön men andra mer tillgångar

Hej, skulle vilja ha lite råd och perspektiv på min och min sambos situation och ev. äktenskapsförord.

Vi ska gifta oss inom en månad, och planerar att skaffa barn inom 2-3 år. Vi är ~30 år och har varit tillsammans i 10 år.

Jag tjänar ca 75 tkr/mån, har 1.3M i tillgångar. Min sambo tjänar 40 tkr/mån, har +3M i tillgångar, kontantinsatser inräknat. Värt att tillägga är att min sambo troligtvis kommer ärva betydligt mycket mer i framtiden (x10-20 mer). Det är troligt att jag kommer ha en bättre löneutveckling än min sambo.

Hur bör vi tänka vid eventuellt äktenskapsförord?

Å ena sidan har hon större kapital, å andra sidan har jag en högre lön. Och just nu betalar vi alla gemensamma kostnader 50/50, och sköter vårt sparande och egna utgifter individuellt. Vår plan är att fortsätta så tills vi får barn, och från och med då dela allt 50/50, dvs. 100% gemensam ekonomi.

Hur hade ni gjort?

Vad är syftet med att alla ha äktenskapsförord? Nör syftet inte är tydligt blir det svårt att ge några råd.

4 gillningar

En rimlig tanke är ju att ni pratar om vilka förväntningar båda har vid ingången av det livslånga kontrakt och skapandet av blodsband som ju faktiskt äktenskap och barnafödande innebär. Ni har haft ett decennie på er att utvärdera den andres personlighet, och tänker att ni ska skaffa barn tillsammans, men äktenskapsförord? Vad är grejen?

4 gillningar

När det gäller vad din sambo sannolikt kommer att ärva så är det mest sannolikt att det kommer att vara hennes egna pengar dvs det kommer inte att bli giftorättsgods som ni delar på vid skilsmässa.

Inför större arv så brukar det upprättas testamente och då är det vanligt att det skrivs som “Enskild egendom”.

Mest relevant är att ni måste ha delad ekonomi på rätt sätt för att det faktiskt ska vara giltigt vid skilsmässa, så kolla noga upp vad kraven är där, om delat huskonto är ok etc.

Det låter som att båda har en väldigt bra ekonomi där en skilsmässa inte skulle göra att den andra hamnar i en tråkig situation. Många verkar förväxla skilsmässa med dödsfall, där förutsättningarna för ev. illvilja eller svartsjuka oftare finns med i bilden vid skilsmässa. Det är ju också där äktenskapsförord kommer in i bilden. Jag tänker att det är viktigt att skilja på dessa två. Om den ena skulle vara otrogen och sen vilja skiljas. Vilken lösning skulle ge bäst förutsättningar för era framtida gemensamma barn att ha föräldrar med en god relation till varandra?

Om den ena förlorar ekonomiskt på att ta hand om barn och hem är det dock viktigt att kompensera för detta om man väljer äktenskapsförord med helt enskild egendom.

Som svar på din fråga:

I er situation hade vi valt att ha äktenskapsförord och sen dela på utgifter rakt av. Vi hade även delat ungefär lika på föräldraledighet, deltidsarbete och vab, så äktenskapsförordet skulle inte göra att någon blev förfördelad. Det är ju främst de klassiska kvinnofällorna man måste vara medveten om och ha strategier för om.man väljer äktenskapsförord.

Såhär gjorde vi:

I korthet, all egendom skrivs som enskild.

Ni får väl fundera varför ni ska gifta er.
Ni skulle kunna skriva in att enskilda sparandet vid ingång av äktenskapey är enskild egendom.
Sen har ni gememsam ekonomi, ni skulle krast kunna skicka båda lönerna till ett gemensamt konto.

Jag och min sambo har delat alla gemensamma kostnader 50/50 utifrån lön.

Jag ligger ca 5000kr mer efter skatt i snitt per mån och lägger därför 5000mer till gemesamma boendet för framtida renoveringsarbete i fastigheten eller amorteringar av lån osv.

Vi är sambos och inte gifta så vi ansåg att denna lösning var mest rättvis för oss.
Som gift har man ju försörjningsansvar mot varandra och under barnlediheter blir det snabbt att den som jobbar får stå för merparten av försärjningen av familjen.

Sparande har vi separat och sköter för oss själv, lägger undan sen flera år runt 6000kr varje månad i fonder och lite aktier, ligger på ett sparande runt 1M, hon har en bråkdel av det.