Hjälp med äktenskapsförord

Hej,

Jag och min fru är gifta sedan ett par år, varit tillsammans i ett dussin och har två barn. När vi gifte oss hade vi en tanke på att skriva äktenskapsförord och ikväll diskuterade vi ifall det inte var dags att formulera ett sådant.

Vår tanke är att den enskilda egendomen skulle tillfalla mig eller min fru vid händelse av en bortgång, och så är fallet om jag förstår det rätt, baserat på denna text från Lawline och det faktum att det INTE finns några särkullbarn med i bilden:
https://lawline.se/answers/arver-make-enskild-egendom-2

Eftersom vi idag har någon form av hybrid- eller kommunistekonomi där vi tar gemensamma kostnader tillsammans, men tillför delvis utefter förmåga, men får behålla och investera överskottet individuellt och därför vill vi att de medel som ska ingå i äktenskapsförordet enbart är kontanta medel och värdepapper. Fastigheter, fordon, lösören och dylikt önskar vi exkludera, och därför omnämns de inte alls.

Här kommer ett förslag som vi författat baserat på en enkel mall (mall 2) från:
https://aatos.app/sv/artiklar/%C3%A4ktenskap/aktenskapsforord-gratis-mall/

ÄKTENSKAPSFÖRORD

Parter

Kajsa Anka (xxxxxx-yyyy)
Kalle Anka (xxxxxx-yyyy)

Avtalsvillkor

Härmed avtalar Kajsa Anka och Kalle Anka att kontanta medel och värdepapper (så som innehav av aktier, fondandelar, ETF:er, certifikat och dylikt) vilka innehas på personliga konton, och införskaffats innan samt under äktenskapet, ska vara enskild egendom tillhörande kontoinnehavaren. Även avkastningen från avsedda tillgångar ska vara enskild egendom, samt egendom som kommit i dess ställe.

På detta förord tillämpas svensk lag.

Ort och Datum

Ankeborg 2022-01-09

Namnteckning och Namnförtydligande

__________________________________ Kajsa Anka

__________________________________ Kalle Anka

Verkar inte som äktenskapord behöver bevittnas, enligt:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/trygga-min-framtid/maste-ett-aktenskapsforord-bevittnas/

Har utkastet ovan juridisk bäring? Om inte, vad är det som behöver justeras? Finns det otydligheter?

Tack på förhand!

1 gillning

Om syftet är att den efterlevande makan/maken ska få förvalta pengarna vid bortgång och det inte finns särkullbarn behöver inget äktenskapsförord skrivas. Däremot kan det vara bra vid skilsmässa eftersom det kommer påverka en bodelning. Barn inom äktenskapet har inte rätt till sin lott förrän båda föräldrarna gått bort.

Det kan vara bra med ett testamente ändå som tydliggör er önskan för att tvetydigheter inte ska uppstå.

Fundera igenom vad ni önskar åstadkomma med dokumenten och be en jurist om råd för att få något som fångar den önskan.

2 gillningar

Precis, syftet är att hålla kontanta medel och värdepapper utanför en bodelning vid separation/skilsmässa, och vid bortgång vill vi att den “normala” arvsrätten skall gälla, dvs egendomen tillfaller efterlevande make/maka.

Baserat på hur förslaget är formulerat torde detta vara uppnått, ty:
Vid händelse av separation hanteras enskild egendom utanför bodelning och stannar hos respektive kontoinnehavare/ägare.
Vid händelse av dödsfall hanteras enskild egendom också utanför bodelningen, men kommer tillfaller efterlevande make/maka enligt arvsordningen som egendom med fri förfoganderätt.

Behövs verkligen ett testamente för att förtydliga lagtexten? Trodde äktenskapsförord och testamente skrevs primärt för att klargöra önskemål som avviker från praxis.

Det är alltid bra att läsa på och allmänbilda sig inom olika områden, men var inte dumsnål utan ta alltid hjälp av en jurist för att upprätta legala dokument. Det kan få förödande konsekvenser om ni separerar och det visar sig att en formulering inte är helt rätt. Jag skulle tro att ni kan få ett äktenskapsförord upprättat för <10kSEK, är den kostnaden värt risken att det inte blir rätt?

Vad jag som lekman läst mig till så reglerar ett äktenskapsförord enbart skilsmässa, det har ingenting med ärvdabalken att göra. På motsvarande sätt så reglerar ett testamente arvsordningen men det har ingen relevans med en eventuell skilsmässa. Men fråga din jurist för säkerhets skull.

3 gillningar

Givetvis kan man vända sig till en jurist och betala X kronor för att få hjälp, men med vilken garanti? På vilket vis kan man vända sig till juristen om exempelvis tio år och få ersättning ifall äktenskapsförordet inte höll måttet trots dennes kontroll?

2 gillningar

Hej!
Var inkluderad i utfärdande av värdepapper med egen tilldelning för något år sedan och det var självklart att gå till jurist för att få till rätt formuleringar på äktenskapsförordet.

För egen del ansåg jag det tryggt att en sakkunnig formulerar dokumentet i syfte att minska risk för felaktigheter.

Jag läser till vardags korta såväl som långa avtalstexter och diskuterar olika sorters affärsstrukturer och skulle säkert kunna formulera ett äktenskapsförord själv.

Jag anser dock att det för bådas skull är klokt och vettigt att inte någon part har större/mindre påverkan på formuleringarna som ska in i dokumentet utan att detta genomförs i god ordning av en sakkunnig med erfarenhet från en mängd olika liknande situationer och kan väga de juridiska formuleringarna på ett bättre sätt än vad jag som lekman kan.

2 gillningar

Tycker du det känns tryggare att utgå ifrån en random mall på internet och sen fråga anonyma främlingar på ett ekonomiforum om råd?

Såklart finns det inga garantier, därför är det viktigt att ta referenser på den jurist du väljer och om du inte tycker det räcker kan du ju alltid be annan jurist kontrolläsa dokumentet.

2 gillningar

Givetvis bör en fackman/jurist veta bättre, men nog finns det tveksamma typer överallt.

Jurist här. Det förslag du skrivit håller inte och jag (liksom samtliga vettiga jurister) avråder både från att använda mallar från nätet och att skriva ihop juridiska dokument själv. Det går inte att göra “pengar” till enskild egendom. Inte heller går det att avtala att eventuella framtida värdepapper ska vara enskild egendom på det sätt du skriver i utkastet.

Ett äktenskapsförord syftar till att frångå äktenskapsbalkens huvudregel om att samtliga tillgångar är giftorättsgods och ska delas vid bodelning (bodelning kan ske både efter skilsmässa och i samband med ena makens dödsfall). För att äktenskapsförordet ska vara juridiskt giltigt och kunna användas i praktiken krävs att de tillgångar som ska utgöra enskild egendom definieras på ett så tydligt sätt att de går att identifiera i efterhand. Pengar/kontanta medel kan inte identifieras i efterhand. Det går inte att peka på vilken kodrad i bankens system eller vilken hundralapp som härrör till respektive make. Flyttas pengar från ett konto till ett annat finns risk för sammanblandning med giftorättsgods, vilket i princip innebär att den enskilda egendomen inte kan identifieras och därför är att anses som giftorättsgods. Anledningen till att det ni försöker skriva inte är juridiskt giltigt är att en make annars skulle kunna göra en stor del av giftorättsgodset till enskild egendom på ren jävelskap (ex sälja bilen och föra över pengarna till sitt “enskild egendom-konto”).

Mitt bästa tips är att ni bokar tid med en familjerättsjurist och förklarar vad ni vill åstadkomma. Juristen kan sedan antingen upprätta ett giltigt äktenskapsförord eller förklara varför det inte går att åstadkomma precis det ni vill. Jurister har flerårig utbildning och erfarenhet av att upprätta legala dokument som det inte går att matcha med nån timmes googlande. Dessutom omfattas alla seriösa jurister av ansvarsförsäkringar.

Äktenskapsförord har inte med arvsrätt att göra - det är två helt olika frågor. Däremot påverkat äktenskapsförordet vilken egendom den efterlevande maken får genom bodelning innan arvet fördelas.

9 gillningar

Tackar ödmjukast för detta.

Det var satans vad det var krångligt. Inser efter ditt svar att den enskilda egendomen behöver kunna individualiseras eller “kvantifieras”, vilket gör det i princip lönlöst att försöka få framtida/okända värdepappersinnehav till enskild egendom?

Möjligtvis kan ägande under vissa konton skyddas, ifall dessa konton specifikt omnämns i äktenskapsförordet, men då gäller att man ser till att det egna sparandet stannar på dessa och inte rör sig till nya konton. Eller tror du en jurist skulle kunna formulera detta? Har du någon rekommendation på duktiga familjerättsjurister?

Helt rätt, det är krångligt och det går inte att göra framtida köp av värdepapper till enskild egendom om ni inte gör all egendom till enskild. Utifrån din beskrivning låter det dock inte som en bra lösning.

Konton kan tyvärr inte heller göras till enskild egendom eftersom själva kontot saknar värde - det är behållningen av värdepapper som måste göras enskild. Här är återigen problematiken att den andre maken inte har insikt i dina konton och du därmed i princip skulle kunna flytta dina giftorättspengar till ditt “enskilda egendom-konto” eller köpa värdepapper för dina giftorättspengar och på så sätt undanhålla den andre maken giftorätt. Jag säger inte att du eller din fru skulle göra så, men det är anledningen till att vare sig pengar, konton/depåer eller framtida värdepapper kan göras till enskild egendom.

Den minst dåliga lösningen är i ert fall att ta hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord där de värdepapper (OBS fortfarande inte pengar!) ni äger idag är enskild egendom, och därefter upprätta nytt äktenskapsförord med jämna mellanrum allteftersom ni köper nya värdepapper. Det är dock bökigt och dessutom dyrt i längden då Skatteverket tar betalt varje gång ett äktenskapsförord ska registreras/ändras. Kanske kan det ändå vara värt att göra vartannat/tredje/femte år om det är viktigt för er att just dessa värdepapper skyddas.

Det finns många duktiga inom familjerätt. Mitt tips är att satsa på någon av de stora jurist- eller advokatbyråerna som funnits ett tag. Annars kan du kontakta en begravningsbyrå då de brukar ha samarbeten med duktiga jurister.

Åter igen tack, dina svar är verkligen hjälpsamma och värdefulla.

Varför skulle inte ett äktenskapsförord där all egendom (som förvärvats innan och under äktenskapet och dess avkastning) skrivs som enskild kunna vara en bra lösning menar du?

I vårt fall har vi inga direkt dyra lösören. Det enda av egentligt värde är bostaden som vi äger gemensamt 50-50 samt en bil med uppskattat marknadsvärde på 50 kkr.

Så vid en separation skulle halva bostaden tillfalla mig och den andra hälften min hustru? Bilen är knepigare då jag köpte den, men av gemensamma medel, men den skulle ändå tillfalla mig? Så vill man ha hängslen och får jag köpa ut henne för 25-30 kkr i samband med att äktenskapsförord skickas in till Skatteverket?

Däremot behåller hon sina tillgångar på sina konton och jag mina på mina, likt vad vi vill uppnå?

Vad sker med tillgångar vid den potentiella separationen där det är svårare att befästa vem som köpt eller äger vad?

Ju mer jag tänker på det känns civilstatus gift väldigt 1800-tal. På den tiden hade maken i princip full ekonomisk kontroll och var den som förvärvsarbetade, kvinnan var väl mer eller mindre del av mannens egendom, och vid en separation (otänkbart bara i sig) ter det sig därför rimligt att tillgångarna skulle delas upp.

Men idag när kvinnan förvärvsarbetar, har rösträtt och får äga aktier, fastigheter och alla möjliga tillgångar, vore det inte lämpligt med ytterligare en civilstatus jämte gift och sambo, en som är som gift gällande arvsrätt men som håller tillgångarna separerade, alltså något som liknar gift med äktenskapsförord om att all egendom är enskild?

Utifrån det du beskriver av er situation (nästintill gemensam ekonomi, delar på tillgångar) är det inget jag skulle rekommendera. Om ni gör all egendom till enskild (total egendomsskillnad) blir det väldigt viktigt att samtliga tillgångar delas lika, vilket är svårt med kapitalvaror som ex bilar där bara en person kan stå registrerad som ägare. Risken med total egendomsskillnad är att den ena maken över tid samlar på sig kapitalvaror/större sparande medans den andra står för löpande kostnader och därmed aldrig samlar på sig tillgångar av samma värde. Blir det skilsmässa har då den “fattigare” maken ingen rätt till den annars gemensamma egendomen och det kan vara svårt att bevisa vem som köpt/äger vad. Som svar på din fråga i sista stycket: det innebär risk för konflikt och en tvistig skilsmässa, dvs raka motsatsen till det ni vill åstadkomma.

Men som sagt, det bästa ni kan göra är att prata igenom er situation och vad ni vill åstadkomma i lugn och ro tillsammans med en jurist.

1 gillning

Jag skulle vilja argumentera för att det är precis tvärt om. Äktenskapet som legalt verktyg infördes just för att att skydda den ekonomiskt svagare parten (historiskt sett kvinnan) i händelse av separation och dödsfall. Utan reglerna om bodelning hade kvinnor varit betydligt mer rättslösa en annars. Under början av 1900-talet ansåg dock fler och fler att äktenskapet var omodernt och valde att leva som ogifta. Det i sin tur fick konsekvensen att sambor (läs: kvinnor) som levt ihop med sina partners under flera år, kanske hade barn ihop och hade verkat för den gemensamma ekonomin och hushållet stod helt utan ekonomiskt skydd när relationen tog slut pga separation eller dödsfall. Minns att män traditionellt stått som ägare till kapitalvaror som hus, bilar, båtar mm och kvinnor traditionellt skött hushållet.

Sambolagen infördes som ett slags minimiskydd för den ekonomiskt svagare partnern för att i vart fall se till att de hade del i den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget.

Det finns redan en stor valfrihet vad gäller vilket legalt skydd man vill ha som par. Jag tror att det är svårt att genom lagstiftning införa ytterligare hybridvarianter utan att det måste vara upp till var och en hur man vill göra. Det går att leva som gifta, sambor, gifta med äktenskapsförord, sambor med/utan testamente. Det viktigaste är att man får tummen ur och pratar igenom saken med sin partner och skriver ner hur man vill ha det.

1 gillning

Antagligen har jag uttryckt mig oklart, men alldeles oavsett så har det nog skett ett missförstånd.

Vi har en uppdelning där vi täcker för de gemensamma löpande kostnaderna (mat, ränta, amortering, semesterresor, service på bilen, barnens aktiviteter/förskola/kläder etc.) utefter förmåga (det vill säga den med högre lön bidrar (något) mer). När kostnaderna är täckta förs överskottet, 50-50, till enskilda konton. Om en av oss då väljer att spara sitt överskott och den andra att slösa, känns det orätt, att vid en separation, ska den som sparat ge bort hälften till den som levt loppan…

Bostaden har vi hittills bekostat lika, så där är ägandet 50-50. Bilen har inget större värde och torde inte kunna vålla så mycket bekymmer. Dess värde går också raskt mot “noll”, ty en fransk kombi dieselautomat från 2011.

Den förändring som skulle kunna rubba balansen som jag ser är att vi flyttar (eller skaffar fler fastigheter/ägor/ägodelar, typ ny bil/båt/sommarstuga, med större värde) och det blir en skev fördelning av bidragandet/ägandet av den ny fastigheten/tillgången. Skulle det ske, torde ett äktenskapsförord som säger att all egendom är enskild, antingen kunna ersättas med ett nytt eller kompletteras med ett skuldebrev?

@Nudeln Hur gick du vidare med detta? Låter som väldigt liknande frågeställningar och situation som jag och min fru har.

Vi valde, trots alla goda råd och avrådan från @Ellenem med flera, att gå vidare själva. Det föreligger givetvis en risk att inte ta in professionell hjälp, men vi kände som så att äktenskapsförordet förhoppningsvis inte ska behövas över huvud taget. Om den dagen kommer, Gud förbjude, att jag och min fru väljer att separera hoppas jag att vi ska kunna komma överens och göra bodelning utan att ens behöva titta på äktenskapsförordet. Jag ser äktenskapsförordet mer som något att luta sig emot ifall osämja och rättsprocesser skulle uppstå. Men som sagt, det hoppas jag verkligen inte ska behövas. Tyvärr finns det ju otalt med exempel där folk blir som förbytta vid separation och gör nästintill vad som helst för att sko sig och sätta dit den man tidigare haft en (förhoppningsvis) lycklig relation med.

Med det sagt skrev vi ett eget äktenskapsförord (som vid behov förhoppningsvis håller juridiskt) och följde (sannolikt) instruktionerna här:

Jag kan dela vad vi skrev, men lämnar givetvis inga garantier för dess giltighet. Hör av dig med en mailadress via PM vid intresse.

2 gillningar

Hur skickar jag PM?

Klicka på:

image

och sedan “Meddelande”.