Äktenskapsförord och förskott på arv

Jag och min sambo kommer inom kort att gifta oss och har en fundering kring hur vi ska hantera pengar vi har fått från våra far och morföräldrar.

Det finns en önskan att tillgångarna (fonder) ska hanteras som enskild egendom vilket vi vill respektera.

Summan är ungefär densamma i båda fallen och finns nu på ett ISK och ett vanligt fondkonto.

Avsikten är att inte röra de pengarna förrän nån av oss har en bra anledning och inte heller sätta in nya pengar där.

Kan man formulera sig som att tillgångar på konto xxxx vid ett visst datum och dess eventuella avkastning förblir enskild egendom? Pengar insatta senare (som vi inte ska göra) förblir gemensamma tillgångar.

Ekonomiskt sett har vi liknande syn på hur pengar ska användas och sparas.

Vad tycker proffsen här att vi ska göra?

Vem har denna önskan?

Prata med en jurist.

Önskan kommer från våra far och morföräldrar som fortfarande är i livet.

Att blanda in en jurist verkar vara standardsvaret i frågor som dessa. Jag hade dock gärna sett en lösning där vi slapp den biten då det känns som att det kan bli ganska dyrt.

Finns det gåvobrev där det anges som enskild egendom ?

1 gillning

Ja, det finns det.

1 gillning

Det borde väl gå att formulera äktenskapsförord som reglerar detta.

Om man är lite modig kan man googla lite om vad som krävs för att äktenskapsförordet ska bli juridiskt korrekt. Sen prova lyckan med chatgpt.

1 gillning

Personligen tänker jag att en jurist kan kosta mig en bra slant, ett felaktigt eller dåligt avtal kan kosta väldigt mycket mera. Riskhantering.

1 gillning

Snålänningen blir inte rik av att betala jurister. Så är det ju, men en liten päng för att reglera det ni vill på rätt sätt. I värsta fall får ni be far och morföräldrarna betala då det är deras önskan.

Jag uppfattar inlägget som att TS främst vill tillfredsställa krav från föräldrarna för förskottet på arvet. Eftersom båda har ungefär lika från var sitt håll och äktenskapsförordet inte ska reglera andra tillgångar så är nog risken minimal.

Anledningen till att jag är skeptisk till att blanda in en jurist är att det enligt flera trådar här verkar kunna bli femsiffriga belopp. Skulle vi skilja oss så är jag ändå ekonomiskt en förlorare så den summan (idag) vi vill hålla som enskild egendom spelar liten roll.

Det viktigaste skälet att skriva äktenskapsförordet är för att hålla äldre släktingar nöjda.

I teorin är pengarna redan förbrukade men pengarna togs från andra konton så “arvskontona” är orörda.

Om det finns gåvobrev där det står att förskottet ska vara enskild egendom, så är den det. Egentligen behöver ni inte göra någonting. :slight_smile:

Ah, ursäkta jag missförstod. Ja, isf håller jag med de ovan om att ta något på nätet eller liknande.

Då håller jag med @Skogen ovan.

Tack för förslag och ideer.

Vi låter gåvobreven få vara till grund för detta och skriver ihop ett äktenskapsförord utifrån nån mall på nätet som vi känner oss bekväma med.

I övrigt fortsätter vi att månadsspara på varsitt ISK tills vi hittar en långsiktig lösning (det blir en annan tråd)

Sanning med modifikation. Den enskilda egendomen måste vara spårbar. Ärver man/får gåva med EE och öppnar ett konto där arvet/gåvan sätts in och bara ligger där, då är det givetvis spårbart och då räcker det med formuleringen i testamentet/gåvobrevet. Skulle dock ett arv/en gåva som utgör EE exempelvis användas som kontantinsats vid ett gemensamt husköp så sitter man lite sämre till när man i framtiden ska hävda EE vid en separation. Då bör man se över tydligheten och sannolikt behöva skriva ett äktenskapsförord.

Om summorna är ungefär lika så kvittar det väl. Delar ni på er så blir det ju hälften var. Status quo.

Som T-bear sa, är det inte onödigt trixande när ni har ung samma summa?
Sen ang att andra ger mig villkorade pengar är jag väldigt anti. Fick en större summa som var skriven som ee men den har jag slaskat runt i vår ekonomi så dom är numera helt ospårbara och kan ses som gemensamma😆. IMHO Ge inte bort pengar du inte vill tappa kontrollen på.

1 gillning

Sätt era respektive arv på olika ISK-konton om ni vill att pengarna ska fortsätta vara enskild egendom. Om ni använder den enskilda egendomen till gemensam konsumtion, då upphör den att vara enskild och blir gemensam. Vill ni senare spara gemensamma pengar i ISK, öppna då nytt ISK för att hålla pengahögarna separata.

Ja, är det ungefär samma belopo på bägge håll, känns det meningslöst att lägga ner tid, kraft och inte minst pengar på detta.