Ekonomi som gifta | Hur har ni gjort?

Jag har följt podden länge men ej forumet, detta blir mitt första inlägg här. Jag ska inom kort gifta mig och jag och min sambo har delad ekonomi. Vi har haft detta länge och tycker båda det funkar bra och känns naturligt. Vi har barn ihop och lever tillsammans så att dela på pengarna känns som självklart.

Vi har väldigt olika ekonomiska förutsättningar, hon med en lön på dryga 30 kkr i månaden, jag med en inkomst på runt 80-100 kkr i månaden. Som vi gjort hittills är att vi sparar xx tusen kronor var på lönen (båda lika mycket) och att vi sen för över resterande till ett gemensamt konto. Det man sparar själv gör man vad man vill med (fika med kompisar, intressen etc). Det som vi tycker är lite bökigt med det här upplägget är att vi varje månad behöver gå igenom kontoutdrag och kolla vad jag ”köpt själv” respektive hon ”köpt själv”. Detta vill vi komma ifrån. Som vi tänker oss just nu är att vi helt går bort från detta och istället tänker allt som gemensamt oavsett vilket konto det är på. Minuset jag ser med detta är att när man ska köpa presenter inför tex födelsedagar till varandra då köper man även för den andres pengar. I slutändan är det ju så oavsett i och med att vi (snart) är gifta, men det känns lite tråkigt.

Är det någon som har kommit på något bra och smart upplägg kring detta?

En annan sak jag funderar lite över är fortsatta investeringar. Jag har idag bra mycket mer investerat i aktier och fonder men även det blir gemensamt efter giftermålet. Jag vill inte skriva bort det i äktenskapsförord. Det jag är lite inne på är om man enbart skulle lägga kommande investeringar på hennes depåer för att på så sätt jobba för att jämna ut värdet på våra depåer. Återigen spelar detta egentligen ingen roll när vi är gifta men jag tänker att det ändå kan finnas en psykologisk aspekt i att jag har väldigt mycket mer på kontot än hon.

Tankar kring detta? Några andra förslag?

2 gillningar

Hej, välkommen till forumet! Och grattis att du ska gifta dig!

Vi har ett gemensamt konto på samma bank där vi har lönekontot. Vi för över majoriteten av lönen dit, sen är det fritt fram att föra tillbaka pengar till sitt debitkonto när pengar behövs. Gissar att nästan alla par gör så?

Som du nämner är det gemensamma pengar oavsett. Men det spelar väl ingen roll ändå, det är väl tanken bakom presenten som spelar roll? När jag får en present av min partner så tänker jag “wow hon har lagt ner tid att hitta nåt jag uppskattar”, inte “yes nu är jag rikare än igår”.

Tjena Johan,

Välkommen till forumet!

Jag och min sambo är inte gifta men vi gör såhär:

• Vi har ett gemensamt konto där alla gemensamma räkningar och utgifter dras från. Såsom boendekostnader, mat, gemensamt sparande till resor, barnen, buffert och pensionssparande osv. Säg att denna blir 40 tkr per månad.

• Sen räknar vi ut procentuellt hur mycket av den gemensamma vi ska betala var baserat på våra löner. Du tjänar 80 tkr och tjejen 30 tkr. Så du överför 29 tkr till gemensamma och din sambo 11 tkr.

• Resten av lönen är våra ”egna” som vi kan använda hur vi än vill. Spara extra eller köpa något speciellt.

Vi tycker det är mest rättvist så. Den som tjänar mest borde ju få någon morot för det och den som tjänar minst ska inte behöva oroa sig för de gemensamma kostnaderna. Sen är det även skönt att ha sina egna pengar med det som blir över.

4 gillningar

Vi körde på med helt gemensam ekonomi, för enkelhets skull. Samma bank för löne- och sparkonto. Samma kreditkort för våra utgifter. Samma sparande på Lysa.

Min fru tjänade mer än mig i början, men det har jämnat ut sig nu. Du tjänar dock betydligt mer än din blivande maka, så ni behöver båda känna efter vad som känns rättvist. Jag tror dock att förhållandet har större chans att lyckas om man inte sitter och räknar ören, som vissa andra vi känner…

1 gillning

Tack!

Jag känner till det upplägget men det är inget jag vill ha själv. Tycker det är mest naturligt och känns bäst att dela på allt rakt av. Vi har ändå barn, bor ihop och är snart gifta. Jag känner väl lite att jag inte vill lägga pengar på hög och hitta på saker själv bara för att jag har råd. Jag vill göra det tillsammans med min familj. Jag vill att det ska vara och kännas som ”vi-pengar” även om merparten kommer från mig. Men tack ändå för din input!

9 gillningar

Vi sätter in all lön på ett gemensamt konto, efter att vi båda har dragit av X kr till Avanza och Y kr som var och en kan spendera som den vill. X och Y är lika stort för oss båda, även om lönen skiljer sig åt.

Om jag förstår dig rätt så är det avdraget Y ni saknar idag och skulle kunna hjälpa er.

1 gillning

Tack för svar! Angående samma sparande på Lysa - det går väl inte att få ett gemensamt konto där utan det måste stå på en person?

1 gillning

Tack! Ja du har rätt, det är gemensamma pengar oavsett. Du har även en bra poäng kring presenten, tanken räknas. Om vi inte hittar något annat bättre upplägg är det så vi kommer köra.

1 gillning

Vi har gemensamma konton och det skiljer en del i lön, men vi är ganska sparsamma båda två så var och en köper vad den vill ha. Men har man olika syn på konsumtion och sparande kan det säkert vara motiverat med egna konton

1 gillning

Nej, det stämmer. Jag såg att man kunde dela läsrättigheter på något sätt nu, men jag har inte testat det.
Men oavsett vem det står på så är dock pengarna bägges.

Gällande presenter så brukar vi i stället bara köpa oss själva det vi vill ha, och det oavsett om någon fyllt år eller ej. Att ge bort något är inte så viktigt för någon av oss.

Jag förstår.

Men upplägget som ni har nu är så fall jättebra. Men jag förstår inte varför ni i slutet av månaden måste se över vad du har köpt och vad hon köpt? Då är det väl inte gemensamt eller tänker jag fel?

Vi för över pengar till olika gemensamma konton för alla gemensamma utgifter (mat, bensin, drift etc) samt olika sparande samt investeringskonton.

Vi delar sedan lika på det som är kvar på egna konton, det gör vi vad vi vill för, kläder, hobbies, vad det nu kan vara. Jag investerat en del av detta med pga kul. Vi har ju på så vis ”egna” pengar kvar att köpa presenter för, både till oss själva och varandra :sweat_smile: Vi tjänar snarlikt, men jag skulle inte kunna tänka mig att ha ett annat upplägg även om jag skulle haft det dubbla mot min make.

Det är att vi hittills fått in lönen på olika konton. Av detta har får vi behålla xx kr och resten yy skickas vidare till gemensamt konto. Men för att veta hur mycket yy är behöver vi kolla hur mycket av ”den egna potten” vi handlat för under föregående månad. Det finns ju en summa på båda våra konton som är våra egna pengar från start varje månad, från det dras pengar bort när man handlar
till sig själv och sen lägger vi till xx nya kr varje månad. Därav räknandet. Men det är detta vi vill komma ifrån.

Vi kör gemensamma betal-, mat- samt sparkonton. Dit sätter vi varje månader över en bestämd summa och därifrån handlar/betalar vi allt gemensamt.

1 gillning

Hej! Vi är gifta med barn och har liknande upplägg som ni, men jag hänger inte med eller känner igen att i slutet av månaden behöva gå igenom transaktioner. Hjälp mig förstå var vi skiljer oss åt?

1. Bådas löner in på gemensamt konto
  2. Fasta kostnader och automatiskt sparande dras från samma gemensamma konto
  3. Summa X överförs till ett annat konto med kopplade kort som vi båda har för gemensamt rörliga utgifter (mat, barn, middag ute tsm, etc etc)
  4. Summa Y som är samma för båda sätta över på respektive privat konto

För överraskningar/presenter använder vi summa Y där mina transaktioner endast kan ses av mig. För större presenter som skulle kräv mer pengar skulle jag inte känna mig bekväm att ”överraska” med eftersom det gäller vår gemensamma ekonomi.

2 gillningar

Hej! Det som skiljer just nu är först och främst punkt 1. Våra löner går in på olika konton. Kanske enklast att ändra detta. Tack för input! Tycker det upplägg verkar bra :blush:

Det kanske inte är något du vill tänka på idag men det händer ju att folk skiljs åt och då uppstår inte sällan diskussioner om pengar. Säg att ni skiljer er om X år, är det då rimligt att du “sponsrat” henne så mycket genom att dela med dig dels av din mycket högre lön och dels av dina befintliga besparingar?

4 gillningar

Varför inte göra det enkelt med två kort var, ett för gemensama inköp och en för ”egna” inköp?

Vi kör på 100% gemensam ekonomi utan några dedikerade fickpengar.

1 gillning

Släpp tanken att inköp av födelsedagspresenter och julklappar skulle vara ett problem för att pengarna skulle vara gemensamma.
Som @Johann skrev ovan så är det engagemanget, tiden och inte minst kärleken till dig som gjort att hon hittar den perfekta presenten, inte vilket betalkort hon använde när hon kom fram till kassan.

Jag och min hustru träffades när vi var 15 respektive 17 år (Jag har alltid haft ett gott öga till äldre kvinnor) och vi flyttade ihop och fick barn väldigt tidigt.
Vi har aldrig haft några problem med att lägga våra pengar i en gemensam pott oavsett vem av oss som tjänat mest för stunden.
Även om jag alltid har tjänat betydligt mer så har det aldrig varit ett ämne för diskussion.

Min hustru vet att mitt största intresse är spel om pengar i olika former och på min 50-årsdag ”fick” jag en födelsedagspresent som gjorde vår omgivning minst sagt förvånade.
Denna underbara människa hade inte bara fixat flygbiljett och hotell för 10 dagar i Las Vegas, hon hade dessutom växlat till sig 50.000$ (C:a 325.000Sek vid tidpunkten) som jag fick som spelpengar och som grädde på moset hade hon tillverkat ett ”Frikort” för mig att utnyttja på vilket sätt jag ville i Sin City.
(Självfallet utnyttjade jag aldrig frikortet vilket hon med säkerhet redan visste…)
Inte gick jag runt och tänkte att mer än hälften av denna fantastiska födelsedagspresent hade tillkommit via mitt eget förvärvsarbete…

6 gillningar

Sorry, men jag förstår fortfarande inte… Har semester så hjärnan är avaktiverad :joy:

Om ni lägger in yy på gemensamma, så vet ni ju hur mkt yy är. Sen resten som är kvar från förra månaden adderas ju på yy. Så förstår inte varför ni måste räkna vad ni köpt osv. Är det för att ni ska dela på resten av förra månaden?

Eller du menar att ni räknar era köp på era egna konton.

Jag vet inte, men det låter lite motsägelsefullt (jag tänker säkert fel här…). För om ni är överens om att ni ska ha en gemensam ekonomi, varför då räkna köpen som mina och dina…

Är det inte lättast om ni sätter in allt på gemensamma och slutet av månaden så dela på det som blir över?