Gemensam ekonomi och upplägg

Hej, en fundering över alternativ kring gemensam ekonomi och upplägg på sparande. Vi delar idag 50/50 på det som kommer in, sätter av en summa till gemensam buffert och har en lika stor fickpeng att göra vad vi vill med.

Men det jag funderar över är ju hur man ska lägga upp ett bättre gemensamt sparande. Buffert på mer än 100k på ett sparkonto känns onödigt. ISK är ju personliga så det går ju inte att dela, är det enklaste att sluta buffertspara och öka storleken på fickpengarna och att man sen sköter sitt egna sparande?

Vi är inte gifta, två barn och hus. Livförsäkringar och bra sparande till barnen är redan på plats. Huset är renoverat och taket kommer inte falla in. Allt är egentligen på plats, och utrymmet för sparande kommer bara öka framöver.

Hur gör ni andra? Det är rätt stor skillnad på inkomst mellan oss.

Gifta sig är väl en öppen dörr att slå in det vet jag redan…:eyes:

Vi har inte gemensam ekonomi och är inte gifta, har inga gemensamma barn. Lite annan sits alltså men jag väljer att “låta partnern bo gratis” för att underlätta för hen att spara mer.

Ja det blir ju lite svårt att applicera för oss.

Vårt upplägg är:

Varje månad (kring den 18-20) stämma av vad för lön vi kommer få då vi båda har rörliga ersättningar och justera vår automatiska överföring till det gemensamma kontot så att det motsvarar bägge lönerna till 100%. Från detta konto dras alla våra utgifter/fakturor/autogiron. En tusenlapp går härifrån till våra respektiva privatkonton för privata swishar, i övrigt använder vi gemensamt kreditkort till allt, vi pratar med varandra om större privata köp och om det är okej då det går på kreditkortet. Från det gemensamma kontot dras pengar till våra ISK samt sparkonton hos Avanza som är kopplade till gemensamma sparmål så att dessa syns för varandra.

Vårt mål är att det gemensamma kontot (hos storbanken/lönebanken) alltid ska ha cirka 25 000 kronor, allt som är över det när allt är betalt tar vi 50/50 till våra respektive ISK/buffert på Avanza. Det blir som en andra buffert på det gemensamma kontot, det är utifall att vi t.ex. köper något större en viss månad där våra löner inte riktigt räcker till.

Hade kunnat separera det där med privata utgifter något ytterligare men nu blir det mer att swishar är helt “privat” och dras från våra respektive månadspengar, allt annat delar vi på. Har att göra med att vi vill använda Amex till allt för att kunna resa gratis.

2 gillningar

Ganska likt ert upplägg. Två vuxna med två gemensamma barn.

Använder gemensamt kreditkort för allt som är kopplat till hus och familj.

Sammanställer totala inkomster - totala gemensamma utgifter varje månad. Sparar så mycket som möjligt och får en viss mängd egna pengar (lika mycket per person) kvar.

För oss har det varit viktigt att pengar inte blir en maktfaktor och att vi har lika mycket att spendera på oss själva löser det.

Sen så kan det ju vara ett problem om man eftersträvar rättvisa och man har väldigt olika behov av att konsumera. Vi är förhållandevis lika, men jag sparar trots det en hel del av min månadspeng i en egen hink med lite högre riskprofil än vårt övriga sparande.

1 gillning

Ingen kritik över ert upplägg, som jag ser det finns det inga rätt och fel här, utan varje par måste arbeta fram det upplägg som passar de bäst.

Men, en liten fundering kring definitionen av ”gemensam ekonomi”.
Är det här verkligen det?
För mig låter det som gemensamma inkomster som sen delas upp separat.

1 gillning

Isåfall förklarar jag dåligt eller så är inte du med på hur jag menar.

Jag tjänar ca 900kkr/år och sambon 300kkr/år på deltid. Vi har precis lika mycket att röra oss med, handlar allt till hem, barn etc. på amex. Har lika stor fickpeng att göra vad vi vill med och har gemensam buffert. Att ha en egen fickpeng tycker vi båda är skönt och inget någon vill ändra på. Idag 5kkr/mån men en tanke är att den dubblas till 10kkr/mån och att vi sedan sparar som vi vill på egna konton. Och låter befintligt buffert vara, tar den slut fyller vi på från våra egna konton så den håller 100kkr.

Är inte detta gemensam ekonomi?

1 gillning

Vi gör likadant och drar dessutom ett varsitt isk månadsspar från det gemensamma. Samma belopp och fondfördelning. Detta är vår lösning på att isk är personliga.

1 gillning

Lite så jag tänker att vi får börja med. För dålig utväxling på bara sparkonto.

1 gillning

Ja, förlåt att jag hijackade din tråd med funderingar över definitionen av gemensam ekonomi. Det slog mig bara att gränsen mellan olika system av separata och gemensamma ekonomier kan vara rätt diffus.

Om man tänker sig ett system för separata ekonomier där man delar upp utgifterna efter hur stor inkomst man har och ser till att båda har en lika stor fickpeng kommer man ju fram till samma system som ert. Enda skillnaden är vad man kallar det.

Men, detsamma gäller egentligen för mig själv, vi implementerar något som jag kallar gemensam ekonomi. Vi har större inkomstskillnader än er, så i praktiken så betalas alla utgifter från min inkomst och alla min frus inkomster går till sparande.
Nu är vi förvisso gifta, vilket även det förändrar förutsättningarna något.

1 gillning

Jag tror att det du beskriver här inte skulle kallas separata ekonomier? Man brukar säga att man ”delar procentuellt” men det vanliga är då att även kvarvarande fickpeng är olika.

En utjämning av fickpengen leder som du säger till samma gemensamma upplägg som @Mikael_Roos1 beskriver och ett väldigt vanligt sätt att ha gemensam ekonomi på skulle jag tro.

Ja det finns ju många vägar till Rom :grin:. Vi borde ju rimligtvis gifta oss rent juridiskt och det blir säkert så nångång, men vi har varit ett par i över 20 år så det sker antagligen inte i år…

1 gillning

Ja med fickpeng så kommer iaf vi ifrån risken att sambon känner att hon måste ha lov från mig att köpa något om allt skulle ligga i samma pott.

Då tror jag hon skulle tycka jag hade mandatet som tjänar mest.

Jag tror nog många som implementerar sådana system kallar det för separat ekonomi.
Om man inte har inkomstskillnader så blir ju dela hälften på de gemensamma utgifterna och sen behålla resten som ”fickpeng” samma sak.

Sen spelar det kanske inte så stor roll vad man kallar det egentligen, bara man är nöjd med upplägget.

1 gillning

Ah ja jag menar precis så. Procentuell ekonomi = separat. Men om man ser till att sluta på samma fickpeng så är det gemensam, vägen dit kan se olika ut.

precis viktigast att de inblandade är nöjda :+1:

1 gillning

Man kan dela på olika sätt. Gift sedan 40+ år och jag har oftast tjänat ca 50% minst mer än min fru.

• Vi hade initialt samma upplägg som TS beskriver. Gemensam ekonomi med en enda pott i praktiken och en individuellt spenderbar summa varje månad för var och en för privata utgifter.
    Det visade sig att min dåvarande flickväns ( numera frus) burnrate var lite högre än min. Snabbt slutade vi hålla koll på var och ens vardagsutgifter i detalj helt.
    Vi är ganska modesta spenderare så det fungerade. Hårfrisör och hudvård och kläder är små poster för mig. Lite extra där exempelvis unnar jag min fru.
    Vi delar lika på vårt sparande “virtuellt” på ett lite speciellt sätt.
    Hon har sitt och jag mitt ISK som vi förvaltar enligt eget huvud. Vi är olika riskbenägna mm. (Mer risk jag tar har i längden varit bra.)
    Vi delar dock lika över tid så att om den enes ISK växer mer än den andres jämnar vi ut saldot ibland. På senare år betyder det att jag ganska ofta skickat henne en slant…
    Med den metoden spelar det heller ingen roll vem som för över pengar till ISK och när eller vem som plockar fram pengar till ex en gemensam resa. Det jämnar ut sig i längden.

Okej ja det är ju också en variant. Vårt fall är lite skevt på ett sätt. Hon har “gamla” pengar och ett betydligt större arv än jag kan förvänta mig, så egentligen borde jag spara mer för att komma ikapp.

Lösningen i nuläget är att då hon får en rätt bra utdelning varje år som hon behåller själv, så behåller jag min bonus.

Sen får vi se hur vi gör sen när barnen är utflugna, när dom inte vinner på hennes deltid och hon har fått sitt arv så finns ju ingen anledning att jag står för mer än henne. Så då får det nog bli ett annat upplägg.

Vi delar procentuellt. Pengarna vi tjänar är våra egna och så har vi ett gemensamt konto dit vi lägger en överrenskommen procentuell summa av lönen till nödvändiga utgifter

1 gillning

Vad menar du egentligen med det här? Menar du att om man är gifta spelar det ingen roll vem som sparar eller hur eftersom pengarna ändå är bådas? Det stämmer kanske teoretiskt men i praktiken har det nog bara betydelse om man skiljer sig, inte så länge man är gifta. Om den ena dör har det förstås också betydelse.

Menade väl mest att det rimligaste när man har gemensamma barn är att vara gifta. Om man ser till förändringar man kan göra i sitt upplägg.

1 Gift er
2…
3…

Typ