Gemensam ekonomi - en fått restskatt pga jämkning

Hej.
Vi har gemensam ekonomi. Jag jämkade i slutet av 2023, betalade därav lägre skatt och fick högre inkomst netto. Jag och sambon delade på detta.
Nu har jag fått restskatt och hon fått skatteåterbäring.
Restskatt 13k, återbäring 23k

Logiskt tänker jag att vi betalar restskatten med hennes återbäring och delar på resten?
Eller hur ska man tänka?

1 gillning

Ja, det tycker jag är rätt. Så har vi gjort i alla år.

3 gillningar

Har ni gemensam ekonomi så spelar det väl ingen roll?

5 gillningar

Vi har typ det.
Vi slår ihop våra inkomster och delar på två. Eftersom jag tjänar mer sätter jag över till henne så vi får lika mycket. Sedan sätter vi över pengar till gemensamt konto för delade kostnader (bolån, mat, barn, bil mm). Det som blir över gör vi vad vi vill med (sparar, shopping mm)

Vi får in (huvud)inkomsten på ett gemensamt konto. Sedan har vi båda lite sidoinkomster, och de kan hamna lite olika. Men även om kontona i de fallen ibland bara står i en persons namn är det ändå gemensamma pengar.

Ni har alltså inte gemensam ekonomi. Först ger du en del av din lön till sambon sen delar ni lika på hushållets utgifter. Efter det har ni egna pengar igen. Ett gemensamt konto där ni har alla pengar om ni nu ska ha gemensam ekonomi så hade detta problem inte uppstått.

Vi kör inte på delad ekonomi utan kör iprincip ert upplägg förutom att inte någon av oss subventionerar den andra. Vi har gemensamt konto för hushållets utgifter där vi sätter in mer än tillräckligt för alla utgifter samt ett matkonto där vi igen sätter in mer än tillräckligt för mat vi behöver inhandla varje månad.

Överskottet går till semesterkassa.

I övrigt kan man sköta sina egna pengar. Ofta har vi dock projekt som renovering eller annat som vi sparar till eller överför alla våra privata pengar också :laughing:

Men upplägget blir iallafall inte gemensam ekonomi som du beskriver det.

3 gillningar

Ok, jag subventionerar henne då jag har betydligt högre inkomst än hon. För några år sedan låg vi rätt lika i lön och då körde vi ert upplägg.
När jag går på föräldraledighet kommer hon subventionera mig.

Gör vi det onödigt komplicerat? :woozy_face:

Det beror nog på varför ni har valt det upplägg ni har nu. Vi kör allt i en pott och det upplever jag som en enklare lösning. Men har man t ex olika syn på spara-/konsumtionsnivå eller liknande så kanske det är enklare med ert upplägg.

I vår relation hade det inte spelat någon roll riktigt. Plus = en slant in på gemensamma kontot
Minus = pengar får tas från gemensamma kontot och drabbar på så vis den totala ekonomin.
Oavsett om en fått restskatt.

2 gillningar

Tyvärr går det inte att svara på utan att ha större inblick i hur er ekonomiska överenskommelse ser ut och hur era respektive deklarationer ser ut. Om din restskatt beror på att du sålt aktier tex så kanske inte din sambo vill betala halva skatten på din vinst? Om din sambo tex har ett blancolån som hon betalar ränta på ur egen ficka kanske det är rätt att hon får tillbaka ränteavdraget själv och inte delar det med dig?

Nu är det kanske inte jättestora belopp och ni kanske inte bråkar om några tusenlappar hit och dit och isf är det bara att köra på med ditt förslag men glöm inte bort att deklarationen består av en massa poster som inte bara har med inkomst av tjänst att göra.

2 gillningar

Ja om ni vill ha gemensam ekonomi så gör ni det fruktansvärt komplicerat. Sätt in båda era inkomster på ett gemensamt konto o betala allt därifrån.

Varför måste ni ha två olika konton och att en ska föra över till den andra? Är det någon ide bakom det upplägget eller har det bara blivit så?

Jag o sambon har kommit överens om att inte dela exakt alla pengar eller subventionera den andra pga lite olika syn på hur vi vill använda/spara/förvalta pengar o FIRE o annat tex.

Så kan ju vara bra att komma överens ni två hur ni vill ha det. Låter som att ni vill ha gemensam ekonomi o då bör ni slå ihop era påsar.

4 gillningar

Båda har sparande i ISK.
Inga blancolån.
Vi har bara ett gemensamt bolån.
Båda har fast anställning, dvs inga egna bolag och vi har inga avdrag förutom ränteavdraget.
Kom på att vi har ränteavdrag på sparkonto, det slår ju också in
Har förvisso haft ROT som hamnat på mig.
Nä, det är inget bråk om detta, snarare mer hur man logiskt ska tänka :slight_smile:

1 gillning

Vi har olika syn på sparande.
Hon sparar större andel på sparkonto och mindre andel investeras, jag tvärtom.
Vi har delat upp det så så man får göra vad man vill för sina “egna” pengar.
Vill jag trycka in mer på börsen eller sambon vill köpa nya skidor så kan man göra det.
Tidigare kanske det fanns mer bäring på det när hon gick ut och åt middagar med kompisar 5-6 gånger i månaden eller jag stack på skidresa till alperna med polarna. Nu med villa-liv och barn blir det att man gör det mesta tillsammans.

Jag tar gärna emot inspel hur man gör det lättare :slight_smile:

Vi är gifta och kör gemensam ekonomi och delar på allt. Dock har vi varsitt eget konto (enskild egendom) dit vi för över X kr i lekpeng varje månad. Dessa pengar kan man investera på börsen eller använda för att dra till Alperna med polarna. Gemensam förbrukning, gemensamma resor och normal användning i övrigt betalas från det gemensamma kontot.

Väldigt smidigt och väldigt enkelt. Vi har tecknat äktenskapsförord. Osäker på om detta upplägg i ert fall kräver samboavtal eller inte.

1 gillning

Ok. Så ni sätter över era pengar på ett gemensamt och tar sedan därifrån till ”lekpeng”?

Jag har betydligt högre poster på schablonintäkter och ränteinkomster under ”7 inkomster av kapital”
Rotarbete och ränteavdrag har vi samma på.
Därav tänker jag att det är sista raderna
”Beräkning av belopp att betala/få tillbaka” man ska kolla på.

Per definition har vi delvis delad ekonomi.

En variant på den här uppdelningen är delvis delad ekonomi där ni slår ihop era inkomster, betalar de gemensamma utgifterna och sedan delar lika på summan som blir över.

https://www.svea.com/sv-se/privat/artiklar-och-tips/content/gemensam-eller-delad-ekonomi--vad-är-bäst

Det är svårt att ha ett konto som är märkt “enskild egendom” och man kan bara mata in pengar i även om man har skrivit ett äktenskapsförord på det. Var beredd på att det kan bestridas om ni skulle skilja er. Jag och frugan har ingen enskild egendom alls i vårt äktenskap enligt äktenskapsförordet.

Är det just inmatningen av pengar som är problemet? Eller vari ligger svårigheten?

Man kan sammafatta att du behöver ett fastbelopp. Vi säger att du hade en miljon för kontot “enskild egendom” när du klev in i äktenskapet och du reglerade det kontot enskild egendom och dess avkastning skall vara enskild egendom i äktenskapsförordet. Men om du sedan matar in pengar (giftorättsgods) i kontot enskild egendom så kontaminerar du den enskilda egendomen med giftorättsgods.

2 gillningar

Vi har ett gemensamt konto (som är giftorättsgods) dit båda våra löner betalas in och från samma konto betalas alla räkningar.

Sedan har vi var sitt ”eget” konto (som är enskild egendom) dit vi för över X kr (samma belopp för båda) som lekpeng.

1 gillning

Tack, detta får jag såklart kolla upp. Man kanske får uppdatera äktenskapsförordet med jämna mellanrum då beloppen på kontot avsevärt skiljer sig mot vad som står i äktenskapsförordet.

Tänker typ såhär;

Vi för över 5000 kr i lekpeng varje månad till mitt och min frus respektive konto. Jag gör av med alla pengarna på spel och alkohol och min fru investerar pengarna i globala indexfonder. Efter 3 år har jag 0 kr på kontot och min fru 200 000 kr. Då är det viktigt (för min fru) att vi skriver om äktenskapsförordet så att jag vid en skilsmässa inte kan hävda att de 200 000 kronorna är giftorättsgods?