Jag tycker alltid att diskussioner om gemensam eller delad/separerad ekonomi är intressanta så nu när det finns en ny tråd om gemensam ekonomi, där jag alltså inte ska kommentera då jag inte tillhör trådens målgrupp, startar jag en tvärtomttråd!
Hur fungerar ekonomin i praktiken för er med separerad ekonomi? (Jag tycker att delad ekonomi känns bättre men många tänker att delad och gemensam betyder samma sak så jag väljer att kalla det separerad ekonomi istället.)
Jag förstår att gemensam ekonomi har fördelar också men i mitt äktenskap är separerad ekonomi att föredra.
Vi har varit ett par i över 25 år och vi har aldrig haft någon diskussion kring om vi borde ha gemensam ekonomi.
För oss kan jag inte se någon nackdel med separerad ekonomi.
Jag tjänar ungefär 50% mer än min hustru och har erbjudit henne en mera gemensam ekonomi men hon har avböjt det.
Jag sparar betydligt mer än henne men behöver också ha mer sparade pengar om vi ska sluta jobba samtidigt då hon är åtta år äldre än mig. Jag har ingen lust att jobba tills hon är 73 år, eller kanske ännu äldre.
Hon betalar hyran och jag ger henne pengar som motsvarar ungefär halva hyran. Egna räkningar, t.ex. mobiltelefoni, betalar vi själva.
Mat turas vi om att betala men jag betalar oftare eftersom jag ibland handlar på väg hem från jobbet.
Jag betalar alla kostnader för bilen, helt rimligt då jag kör den till jobbet varje dag och hon inte har något körkort.
Ibland delar vi på betalning av dyrare saker, t.ex. en ny soffa, men om vi vill köpa något billigt kan vi göra det helt utan diskussioner eftersom vi har våra egna pengar.
Många bråkar om pengar men med separerad ekonomi har man ingen anledning att göra det.
Vi har ganska lika inställning till pengar/konsumtion, det underlättar förstås.