CSN-lån; betalas det ur gemensamma hushållskassan?

Hej
Funderar på hur andra tänker kring finansiering av studielån.
Om en part har studielån sedan innan (dvs studielånen har inte varit en del av den gemensamma hushållsekonomin när de togs) och den andra parten inte har studielån.
Ingår återbetalningen av studielån inom ramen för gemensam hushållskassa eller förväntas den betalas utanför den gemensamma ekonomin? Eller kan studielånet ingå i gemensam kassa, men att den lånebefriade parten blir kompenserad för det på annat vis?

1 gillning

Är ni gifta? Sen tänker jag att csn lånet troligen lett till ett arbete, således är det en investering i min mening som båda parter i ett förhållande drar nytta av.

1 gillning

Gifta efter att studielånen kom till. Bägge har högskoleutbildning, men ena parten betalade av studielånen innan giftermålet. Den andra har lånen kvar.

Csn har väl förhoppningsvis lett till en ökad inkomst. I vår familj delar vi inte upp något som ditt och mitt. Men om min partner ansåg att CSN var en privat skuld så skulle jag anse att mellanskillnaden som studierna CSN skulden fört med sig även den skulle vara privat.

Hej
Vi delar inte heller upp något, men frågan dök upp då parten som har CSN -lån kvar oxå är den part som tjänar lägre i lön.
Den part som tjänar mer har innan äktenskapet betalat av sina lån för CSN. Vilket innebär indirekt att den som tjänar mer å redan betalat av studielånen betalar för ytterligare ett studielån.

Antingen får man dela upp allt, eller tror man att det jämnar ut sig på något sätt…

Är man gifta spelar det mindre roll skulle jag säga, välj det som kräver minst energi… :grin:

Är ni gifta så spelar det ju ingen roll “vems” pengar det är som betalar lånet. Det är ju ändå 50/50 när man är gifta.

1 gillning

Vi har inte gemensam ekonomi men om vi hade det skulle jag räkna in det i de gemensamma utgifterna eftersom mina studier troligtvis har gett mig en högre inkomst. (Jag säger troligtvis eftersom jag inte vet vad jag skulle ha jobbat med om jag inte hade studerat!)

Jag tänker att csn-lån är en privat skuld om den inte ingått hushållskassan under studierna. Men denna skuld betalas av av hushållskassan efter studierna.
I detta fall “jämnar det inte ut sig” iom att den som har studieskulden tjänar betydligt mindre per år.
Är det fel att tänka att istället för att den person som betalat av sina studielån istället kunde satt pengar i ett privat pensionspar och haft studieskulder kvar idag som betalats av hushållskassan.
Kan den som då har betalat av studielånen sätta undan pensionsspar motsvarande inbetalningen till CSN? Å på så sätt “jämna ut”? Tacksam för tankar…

1 gillning

Har man valt att ha gemensam ekonomi så tycker jag nog att CSN lån ska ingå i det gemensamma. Om man inte tycker det ska man kanske inte ha gemensam ekonomi men man bestämmer förstås det själv, eller åtminstone i relationen.

2 gillningar

Tänker att om ni planerar att bli pensionärer ihop så delar ni väl på pensionspengarna ändå? Är ju svårt att tima så att båda får ut lika mycket i pension.

Det hade känts lite konstigt för mig personligen att någon annan skulle betala för mitt CSN-lån men å andra sidan har vi ju inte gemensam ekonomi. :sweat_smile:

Har man helt gemensam ekonomi så får man nog ha lite överseende och storsinthet annars blir det nog lätt känslan att man är ”snåla” mot varandra om man ska gnabba om vem som ska betala vad. Jag antar att det inte är någon gigantisk post i utgifterna? Vet inte hur andra känner men snålhet är ganska osexigt i mina ögon. :grimacing::see_no_evil:

5 gillningar

Brukar ni swisha varandra mellanskillnaden om någon äter en extra ostbit på frukostmackan?
Om inte, släpp detta med.

5 gillningar

Hur gör ni med övriga skillnader? Får den med högre lön mer “fickpengar”? Har ni varsitt sparande? Rent juridiskt kommer CSN-skulden delas 50/50 (precis som allt annat sparande/skulder) vid skilsmässa så känns ju mer som en fråga om ni vill att båda ska ha lika mycket fickpengar eller ej.

1 gillning

Vi har gemensam ekonomi å alla utgifter betalas av dessa pengar inkl aktuellt CSN-lån.

Den som tjänar mest tillför 150 tkr/ år extra till hushållskassan, inte enligt mig vare sig småsint eller snålt.
Vore intressant å höra hur andra som är i samma situation resonerar.

Vad är det som ni inte har/betalar gemensamt? Antar att ni har kommit fram till att det finns något mer som ni inte har gemensamt eftersom du funderat på om CSN-lånet ska ligga där.

Vi delar på alla fasta månadskostnader och vi anser CSN vara en del av hushållets kostnader. Vi bestämde oss tidigt för att dela lika och vi båda får lika mycket kvar att använda varje månad efter gemensamma kostnader. I praktiken så betalar jag med den modellen betydligt mer än min fru men det gör jag gärna.

Löpande månadsavgifter som tex gymkort och liknande bekostar vi själva.

Jag har svårt att se hur någon fast kostnad ska separeras från den gemensamma ekonomin om man inte i förväg enats om att det ska vara på det sättet.

1 gillning

Och den som drar in mest kanske gör mindre hemma ur något perspektiv? Jag tror det jämnar ut sig om man tänker bli gamla tillsammans, gör man inte det så ska man avbryta direkt…

Jag å min fru har egna konto, jag betalar alla huskostnader (ränta, amortering, försäkringar för hus, personer, hund å katt, tvabbonemang å allt jag handlar från mat till byggrejor till huset), utom vatten och avfall (varför vet jag egentligen inte), hon betala bilens kostnader å när hon handlar något (mat eller till barnen eller vad som). Jag betalar mer än henne månad för månad men tex betalade hon en stor badrumsrenovering i somras och en häst som vi importerat. Hästens löpande kostnader betalar hon också… Men det jag skulle komma till, så gör hon mycket mer här hemma i huset och har alltid tagit ett större ansvar med barnen (vab, utvecklingssamtal, fritidsaktiviteter) så att jag har kunnat jobba…
Det är denna uppdelningen som gjort att jag inte lyckades skriva något bra i utgiftstråden… :frowning:

1 gillning

Då tycker jag den med lån kvar ska pröjsa sina själv, men så förespråkar jag iofs separata ekonomier oavsett.

Då är det som andra säger skit samma. Har ni allt i en enda påse så kör som ett konto. Har nidäremot skrivit samboavtal/äktenskapsförord eller liknande är vi tillbaka där vi började.

Kommentaren här:

…gör det ännu mer intressant, för då är det ju inte gemensam påse. Som sagt, jag är team separat ekonomi, men förstår om man kör allt i samma hög, men då måste det vara allt också.

En har pluggat med studielån den andre utan. Del av studielånet resulterade inte ens i högskolepoäng pga av ej fullföljda studier. Vi delar ändå kostnaden i den gemensamma ekonomin. Alla har vi både gott och ont med oss i bagaget, tror man gör vinning i att gemensamt fokusera på att gemensamt försöka föra den gemensamma ekonomin framåt istället för att fokusera på 100% “rättvishet”.

2 gillningar