Gemensamt bolån med delad ekonomi

Hej forumet. Jag och min partner bor ihop i min bostadsrätt sen flera år. Vi är gifta men har valt att behålla ekonomin delad tills vidare. Nu planerar vi att köpa en gemensam lägenhet nästa år, men en ekonomisk faktor komplicerar saken. Våra inkomster är ungefär lika stora, men vi har olika mycket pengar som vi kan bidra med till handpenningen. När jag säljer min lägenhet så kan jag bidra med runt en miljon till handpenningen. Min fru har cirka en halv miljon sparat som hon skulle kunna investera.

Säg att vi köper en lägenhet för fem miljoner. Jag bidrar med en miljon till handpenningen, min fru med 500 000, och vi tar ett gemensamt lån på 3,5 miljoner. I ett sånt läge så har jag betalat för 55 % av lägenheten och hon 45 %. Hur reglerar man sådant rent praktiskt mot banken och allmänt juridiskt? Jag litar såklart på min partner och vi är båda överens om att om jag lägger in mer pengar så ska det återspeglas i ägandet av lägenheten. Men det känns ändå viktigt att göra detta korrekt och ingen av oss vet sen innan hur man reglerar sånt här? Är det bara att fylla i nån ruta i avtalet när man köper lägenheten? Kan banken ha invändningar? Tack för hjälpen =)

1 gillning

Det är jätteenkelt. Ni köper lägenheten och står på kontraktet (och lånen) 50/50. Sedan skriver ni ett skuldebrev på 250 000:- som hustrun då är skyldig dig. Klart!

Och oombett tips från coachen: Använd ”separerad” eller ”gemensam” istället för ”delad”, som ju kan betyda båda två.

13 gillningar

Jag å min sambo har skuldebrev så ägandet blir 50/50%…

2 gillningar

Har ni äktenskapsförord? Annars är ekonomin verkligen ”delad”, dvs gemensam.

2 gillningar

Japp, det har vi

Jag tycker ni ska betala vad ni har råd till och sen dela 50/50 på lägenheten oavsett om en betalt mer än den andra.
Ni är ju gifta.

11 gillningar

Juridiskt är det jätteenkelt ja. Hur funkar det i relationen, ska hustrun arbeta av skulden eller när är det tänkt att hon ska vara en jämbördig del av tvåsamheten?
Jag fattar att vissa inte vill dela på allt. Men jag fattar inte hur det funkar när man ändå vill dela på nästan allt i ett äktenskap.

5 gillningar

Jag säger som Dave Ramsey brukar svara i samma situation - är man gift delar man på allt - det är det som är ett äktenskap. Man är i det tillsammans och det är det som ger äktenskapet dess styrka.

Vill man man vara ihop men inte vara gift kan man vara sambo, särbo eller kompisar men är man gift är man det tillsammans och då delar man på allt.

Kanske lite utmanande, men det är så som jag tänker.

13 gillningar

I ett sådant läge skulle jag nog föredra att bägge parter lägger in en halv mille var i handpenningen, så slipper man allt krångel.

7 gillningar

Ni lägger in 500 tkr var i kontantinsats, lånar resten, och äger då 50/50. Håller med @havsekorre.

1 gillning

Det är upp till er.
Men kan ha det passivt tills om det blir skilsmässa eller lägenheten säljs.

1 gillning

Självklart ska ni lägga 500k var i kontantinsats och dela alla kostnader lika. Du har då kvar dina 500k som är dina och som du arbetat ihop och som din partner inte ska ta del av.

För mig är det här en icke-fråga, du ska ju inte ge bort alla dina pengar till någon annan utan att de förtjänat det.
Bättre att ni bara delar alla kostnader 50/50, då blir det ingen maktobalans heller i relationen.
Håll gärna era ekonomier separat också då ni är två individer med över 50% sannolikhet för skilsmässa.

Hade vi haft färre skilsmässor i Sverige hade mina råd sett betydligt annorlunda ut, men vi är inte gifta med varandra speciellt länge i Sverige, generellt sett. Skydda dina tillgångar!

Har ni varit gifta i 5-10 år och allt känns jättebra och ni har gemensamma barn är det rimligt dock att ni har helt gemensam ekonomi och struntar i vad som är ditt eller mitt, men inte i början tycker jag.

Så här går det för naiva människor:

Rickard Olsson vägrar lämna attefallshuset – “ilskan är det jobbigaste” | Hemnytt

Rickard ville ha allt gemensamt på grund av kärleken och ja, historien kan kanske andra lära sig av…

Fast det gäller väl inte så länge de är gifta? Kanske i teorin men inte i praktiken.

Jag har inte automatiskt tillgång till min hustrus konton, och tvärtom.

Nej det är klart, men så länge inte någon av er är duktig på att konsumera eller gömma undan pengar utan den andres vetskap så är ju hela potten gemensam även om ni inte har åtkomst till allt.

Slå ihop allt till en ekonomi.
Allt annat är enligt mig att man säger från början att vi skall inte hålla ihop för evigt.

2 gillningar

Är inget som säger att ni måste stå för 50% var av lägenheten, det går alldeles utmärkt att du äger 55% och hon 45% av en bostadsrätt.

Beroende på värdet på gamla resp gemensamma lägenheten, och hur mycket skatt man vill skjuta framför sig, kan man rent av hamna i det omvända läget, att den som har en lägenhet att sälja behöver stå för en oproportionerligt stor del, och sen får man skriva ett “skuldbrev” på andelar av lägenheten mellan sig. (Om inte reglerna för uppskov ändrats. Vet att det var så förut i a f.)

(Tecknar ni lånen tillsammans, med lägenheten som säkerhet, kommer banken såklart ta sitt först om det blir problem, oavsett hur ni äger andelarna…)

Fast så enkelt är det inte, för då hamnar lånet över 70% belåningsgrad, vilket ger sämre villkor och högre tvingande amortering.

Jag håller väl iofs med dig men har accepterat att många inte kör ”vi” utan ”jag och du” i sina verkligheter. Man kan säkert bli lycklig ändå men för mig hade det skavt.

Är ni gifta, ska köpa gemensamt boende och har ungefär samma inkomst så är frågan: Vad gör du med dina extra 500KSEK om du inte investerar dom i er framtid?

Tycker detta är ett bra tillfälle för er att satsa på varandra. Om det känns bättre går det naturligtvis skriva papper på att du lagt in mer i det gemensamma boendet. Men långsiktigt tror jag på balans :blush:

3 gillningar

Om man inte gillar tvångsamorteringen så måste ju att lägga in en halv mille extra från början vara ännu värre. Men jag skulle fokusera på att undvika komplikationer i relationen hellre än på att optimera lånevillkoren.

2 gillningar